ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΟ ΚΠΕ ΑΝΩΓΕΙΩΝ - ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΕΤΗΣΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ 2016-2017)
Για τους πρώτους μήνες του σχολικού έτους και μέχρι την έγκριση των προγραμμάτων μπορούν να επισκέπτονται τα ΚΠΕ για την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχολικές μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία ανήκει το ΚΠΕ. (Φ16Α/197651/Δ1/4-12-15)
Το ΚΠΕ Ανωγείων προτίθεται να δεχθεί περιορισμένο αριθμό σχολικών ομάδων για την παρακολούθηση ημερησίων προγραμμάτων, που θα αφορούν ομάδες από 25 έως 30 μαθητών, ώστε να αξιοποιηθεί η φθινοπωρινή περίοδος πέραν του ετήσιου προγραμματισμού 2016-2017, από σχολικές μονάδες της Π.Ε. Ρεθύμνης. Δηλώσεις συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν οι εκπαιδευτικοί μέσω των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας μέχρι την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2016. Προτεραιότητα για συμμετοχή στα παραπάνω προγράμματα έχουν εκπαιδευτικοί που δεν έχουν επισκεφθεί Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τη σχολική χρονιά 2015-16.
Σας ενημερώνουμε σχετικά με τα Προγράμματα Π.Ε. του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ανωγείων κατά το σχολικό έτος 2016-17:
1) Στης Αμάλθειας τη γη, χρώμα, άρωμα, ζωή (Μονοήμερο και Διήμερο).
(Βιοποικιλότητα και ενδημισμός, ένα ταξίδι στον θαυμαστό κόσμο της φύσης του Ψηλορείτη).
Η πραγματικότητα του πλούσιου ανάγλυφου του Ψηλορείτη, που φιλοξενεί ένα σημαντικότατο αριθμό ενδημικών της Κρήτης, είναι ένα βιωματικό «σχολείο» βιοποικιλότητας και ενδημισμού. Οι μαθητές μυούνται στους όρους «οικοσύστημα», «βιοποικιλότητα» και «ενδημισμός», καθώς και σε ένα επιστημονικό τρόπο εξερεύνησης και καταγραφής του φυσικού περιβάλλοντος. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου, ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ
2) Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα (Μονοήμερο - Διήμερο-Τριήμερο)
(Από τα ρω του έρωτα στο ρου του νερού,
ακολουθώντας τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού).
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά των εκπαιδευτικών βαθμίδων (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ). To ανάγλυφο του Ψηλορείτη σε συνδυασμό με τις ιδιότητες του ασβεστολιθικού πετρώματος επιτρέπει στο μαθητή να παρακολουθήσει όλους τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, αλλά και τις τεχνητές παρεμβάσεις του ανθρώπου για την εκμετάλλευση του νερού. Ακόμη μπορεί να παρακολουθήσει το δρόμο του χιονιού, καθώς λιώνει και κατεβαίνει από το βουνό. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσκεψη σε σπήλαια της περιοχής, όπου γίνεται ξενάγηση στη βιοκοινωνία των σπηλαίων, στους μύθους και τους θρύλους τους .
3) Α, μπε, μπα, μπλομ… που τρέχει το νερό; (Μονοήμερο) ακολουθώντας τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, για μαθητές Νηπιαγωγείου και πρώτες τάξεις του Δημοτικού
4) Επίσκεψη στο σπίτι του βοσκού,ακολουθώντας το μονοπάτι του Αγίου Υακίνθου (Μονοήμερο και Διήμερο)
Το πρόγραμμα αυτό αφορά στα Μιτάτα-λιθόκτιστους οικισμούς του βουνού και απευθύνεται σε παιδιά όλων των σχολικών βαθμίδων (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ). Στο πρόγραμμα αυτό οι μαθητές μπορούν να δουν τα Μιτάτα, θολωτά λίθινα κτίσματα του βουνού, ως αρμονική προέκταση του γεωλογικού τοπίου και ως μοναδική οικολογική διαχείριση των δομικών υλικών της περιοχής σε συνδυασμό με τη χρηστική τους λειτουργία ως παραδοσιακές κατοικίες των βοσκών. Μπορούν να προσεγγίσουν βιωματικά το χώρο του μιτάτου, τη ζωή του βοσκού και να παρακολουθήσουν τη διαδικασία της τυροκομικής μέσα στο χώρο αυτό.
5) Παραδοσιακοί οικισμοί (Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου. Το πρόγραμμα αφορά στην αρχιτεκτονική και δόμηση παλιών και σύγχρονων κατοικιών της περιοχής.
6) «Ανακαλύπτω τον μυστικό κόσμο των σπηλαίων» (Μονοήμερο και Διήμερο).
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσκεψη σε σπήλαια της περιοχής του Ψηλορείτη, όπου γίνεται παρουσιάζεται η βιοκοινωνία των σπηλαίων, οι μύθοι και οι θρύλοι τους .
7) «Πως το Φυσικό Περιβάλλον γεννά Πολιτισμό…»(Μονοήμερο και Διήμερο).
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ και αφορά στην επίδραση του Φυσικού Περιβάλλοντος στην γέννηση, την παραγωγή και την εξέλιξη του Πολιτισμού. Στο Φυσικό Πάρκο Ψηλορείτη υπάρχει πολιτισμική ποικιλία, παραγωγικές διαδικασίες των ανθρώπων, καλλιτεχνική έκφραση και δημιουργία. Προσπαθούμε στο πρόγραμμα αυτό να ανιχνεύσουμε με βιωματικά εργαστήρια τη σχέση αλληλεπίδρασης ανάμεσα στο φυσικό περιβάλλον και στο πολιτισμό. Eιδικότερα εστιάζουμε στην υφαντική τέχνη, για την οποία έχει παραχθεί και εκπαιδευτικό υλικό, θεωρητικό μέρος και τετράδιο δραστηριοτήτων πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις παραπάνω μαθητικές ομάδες και ηλικίες, καθώς και σε φοιτητές και γενικά από μικρά παιδιά μέχρι ενήλικες ομάδες, αλλα το εκπαιδευτικό υλικό και τα βιωματικά εργαστήρια προσαρμόζονται ανάλογα την ηλικία και το γνωστικό υπόβαθρο των συμμετεχόντων.
8) «Ζώντας αειφορικά: μειώνοντας το οικολογικό μας αποτύπωμα»
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Ε και ΣΤ τάξης του Δημοτικού σχολείου και Γυμνασίου. Σκοπό έχει να κατανοήσουν οι μαθητές τον τρόπο σχηματισμού του οικολογικού αποτυπώματος μέσα από δραστηριότητες, παιχνίδια ,εργασίες να αμφισβητήσουν τις αξίες της καταναλωτικής κοινωνίας και να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές στην καθημερινή τους ζωή, ώστε να έχουν μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα
9) Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον: Αξίες και Ανθρώπινα Δικαιώματα στο πλαίσιο της Αειφορίας( Μονοήμερο για μαθητές Ε, ΣΤ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου)
Σκοπό έχει να κατανοήσουν οι μαθητές τις αξίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα στο πλαίσιο της αειφορίας και στο πλαίσιο της στρατηγικής για την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη, η οποία περιέχει θέματα όπως μάχη για την εξάλειψη της φτώχιας, ρόλος του πολίτη, ειρήνη, ηθική, υπευθυνότητα σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο, δημοκρατία, δικαιοσύνη, ανθρώπινα δικαιώματα (προσφυγικό ζήτημα) κ.ά. στο πλαίσιο της διαχείρισης των φυσικών πόρων και της διαγενεακής αλληλεγγύης.
Οι μαθητές που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες, συνεντεύξεις κ.ά. μπορούν να ευαισθητοποιηθούν και να προβληματιστούν .σε θέματα Φυσικού και Ανθρωπογενούς Περιβάλλοντος: αναφορικά με τις Αξίες και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στο πλαίσιο της Αειφορίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής της UNECE για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη(Education for Sustainable Development).