Οριζόντιο μενού - MEGA

Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019

Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση - Πρόσκληση συμμετοχής σε Εθνικό Θεματικό Δίκτυο

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, στο πλαίσιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων και με βάση τις εκπαιδευτικές αναγκαιότητες που έχουν προκύψει έπειτα από τρεις ετήσιες συνδιοργανώσεις του Πανελληνίου Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου Καλαμάτας προγραμματίζει την ανάπτυξη Εθνικού Θεματικού Δικτύου Σχολικών Δραστηριοτήτων για το «Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση».
Το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Σχολικών Δραστηριοτήτων για το «Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση» στοχεύει να ενισχύσει το έργο των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων με τα εποπτικά μέσα, τη μεθοδολογία και την παιδαγωγική του Κουκλοθεάτρου, όπως αυτά διαμορφώνονται στις μέρες μας σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο επιστημονικό και δημιουργικό – καλλιτεχνικό τοπίο. Αναπτύσσεται μέσα από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο το οποίο αναφέρεται συνοπτικά παρακάτω.
Καλούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί και φορείς που θα ήθελαν να ωφεληθούν περεταίρω στο μάθημά τους από τις δυνατότητες του Κουκλοθέατρου συμμετέχοντας σε ένα Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Σχολικών Δραστηριοτήτων για το «Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση» να συμπληρώσουν τη φόρμα που θα βρουν στη διεύθυνση: http://puppets.mysch.gr, ή να επικοινωνήσουμε με το puppets@sch.gr ή το 6932153845.
Το γενικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας του Εθνικού Θεματικού Δικτύου Σχολικών Δραστηριοτήτων για το «Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση» έχει ως εξής:
1. Γενικά στοιχεία - αναγκαιότητα
1.1. Το κουκλοθέατρο είναι ένα παραδοσιακό, διαχρονικό όσο και σύγχρονο εκπαιδευτικό μέσο που συνεισφέρει πολλαπλά και σημαντικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Κάθε σχολική μονάδα, είτε μέσα από το μάθημα είτε μέσα από σχολικές δραστηριότητες και εκδηλώσεις μπορεί να χρησιμοποιήσει το κουκλοθέατρο, που είναι μια τέχνη σύνθετη, πολυδιάστατη με πολλές αποχρώσεις και παραλλαγές.
1.2. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας δραστηριοποιείται στη θεματική «Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση» θεσμικά τα τελευταία τρία χρόνια, ως συνδιοργανωτής φορέας του «Πανελληνίου Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου Καλαμάτας». Εκεί έχει αναδειχθεί όχι μόνο το εύρος που οι σχολικές μονάδες χρησιμοποιούν το Κουκλοθέατρο στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και η δυναμική που υπάρχει για το Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση.
1.3. Προέκυψε έτσι μια αναγκαιότητα για περαιτέρω και συστηματική επιμορφωτική και εκπαιδευτική δραστηριοποίηση, όχι μόνο σε τοπικό, αλλά λόγω του Πανελληνίου Φεστιβάλ σε εθνικό επίπεδο. Καλλιτέχνες από όλη την Ελλάδα, εκπαιδευτικοί που έδειξαν ενδιαφέρον από όλη την Ελλάδα καθώς και θεσμικοί φορείς πανελλαδικής ή και διεθνούς εμβέλειας κατέδειξαν ότι ένα Εθνικό Δίκτυο Εκπαίδευσης πάνω στη θεματική του Κουκλοθέατρου, θα είχε πολλά να προσφέρει στο έργο των εκπαιδευτικών. Το υπό ανάπτυξη Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Σχολικών Δραστηριοτήτων για το «Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση» (στο εξής Δίκτυο), ανταποκρίνεται στην αναγκαιότητα αυτή.
2. Στόχοι
Το Δίκτυο στοχεύει:
2.1. Να συμβάλλει ώστε να ωφελούνται από το Κουκλοθέατρο οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικές μονάδες και να ενδυναμώνονται στο έργο τους.
2.2. Να εμπλουτίσει και να ενισχύσει ποιοτικά την κατάρτιση-επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα Κουκλοθέατρου στην Εκπαίδευση όσο και την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία και την εκπαιδευτική ζωή, μέσα από επιμορφώσεις, προγράμματα, εκδόσεις και υλικό, δραστηριότητες και κάθε μορφής καινοτόμο και δόκιμη σχολική δραστηριότητα.
2.3. Να συνεργαστεί με θεσμικούς και ακαδημαϊκούς φορείς από το χώρο του Κουκλοθέατρου και των συναφών μορφών τέχνης, προκειμένου να διευρυνθεί η επιστημονική έρευνα και οι εφαρμογές του Κουκλοθέατρου στην Εκπαίδευση.
2.4. Να είναι ανοιχτό σε δόκιμες νέες ιδέες και προτάσεις που θα προκύπτουν προκειμένου να προαχθούν οι στόχοι και οι σκοποί του για την ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων, με έμφαση στην κριτική σκέψη, την κριτική δημιουργικότητα στην εκπαίδευση, τις αρχές της Αειφορίας, την προαγωγή της ατομικής και συλλογικής υγείας και ευημερίας των σχολικών κοινοτήτων και της κοινωνίας εν γένει με τον πολιτισμό και τις τέχνες.
3. Ενδεικτική Θεματολογία
3.1. Στη θεματολογία αναφέρεται ως «κουκλοθέατρο» κάθε μορφή που εμπίπτει στο κουκλοθέατρο, όπως είναι ενδεικτικά: γαντόκουκλες-χειρόκουκλες, δαχτυλόκουκλες, κούκλες δυατομικές (χειρισμός από δύο άτομα), κούκλες «μάπετ», γιγαντόκουκλες, θέατρο σκιών, μαριονέτες, μαρότες, «αντικειμενόκουκλες», αντικειμενοθέατρο, κούκλες κάλτσας, χάρτινο θέατρο (toy theater), κουκλοθέατρο «black light», διάφορες παραδοσιακές – λαϊκές μορφές κουκλοθέατρου από όλο τον κόσμο, παντομίμα (θέατρο με «γυμνό χέρι»), άλλες μορφές δημιουργικού κουκλοθέατρου με νέα υλικά, μεθοδολογία και τεχνικές. Ενδεικτική θεματολογία είναι η εξής:
3.2.1. Παιδαγωγική του Κουκλοθέατρου στην εκπαιδευτική πράξη.
3.2.2. Διδακτική με Κουκλοθέατρο, θεωρία και πράξη.
3.2.3. Παραστάσεις Κουκλοθέατρου στο σχολείο. «Κουκλοθεατρική» κουλτούρα στο σχολείο.
3.2.4. Κοινωνικές – ανθρωπιστικές επιστήμες, Κουκλοθέατρο και Εκπαίδευση.
3.2.5. Κουκλοθέατρο, σύγχρονος κόσμος και σύγχρονα ζητήματα εκπαίδευσης και αγωγής.
3.2.6. Τεχνικές κατασκευής και ανάπτυξη δεξιοτήτων στους μαθητές.
3.2.7. Παρεμβάσεις με Κουκλοθέατρο – Κουκλοθέατρο και Ειδική Αγωγή.
3.2.8. Κουκλοθέατρο και Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση.
3.2.9. Άλλες θεματικές που εμπίπτουν στα ενδιαφέροντα και τους στόχους του Δικτύου.
4. Διαχείριση και Δραστηριότητες
4.1. Το Δίκτυο λειτουργεί χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο. Συντονίζεται από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας και υλοποιείται από την προγραμματική δομή «Εργαστήριο Βιωματικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας. Κάνει προγραμματισμό δράσεων σύμφωνα με τις ανάγκες που προκύπτουν και λειτουργεί με συντονιστική ομάδα (επιτροπή) και παιδαγωγική ομάδα, κατόπιν προσκλήσεως ενδιαφέροντος από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας. Δύναται να έχει επιστημονική ή επιστημονικές επιτροπές για τις δραστηριότητές του, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, ή θεσμικά απαραίτητο. Δέχεται μέλη και συνεργασίες όλη τη σχολική χρονιά, με κριτήριο τη συνάφεια των ενδιαφερόντων, τη θεσμικότητα και τις δυνατότητες ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Το Δίκτυο αξιοποιεί διαρκώς όλα τα μέσα των Τ.Π.Ε., ιδιαίτερα προκειμένου να επικοινωνούν οι συμμετέχοντες (email, τηλεδιασκέψεις, τηλεπιμορφώσεις, τηλεκπαίδευση κ.λπ.), διατηρεί ιστοσελίδα σε συγκεκριμένη ηλεκτρονική διεύθυνση και διαθέτει στοιχεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας για το κοινό.
5. Προσωρινά στοιχεία ανάπτυξης του Δικτύου
5.1. Προκειμένου να είναι διαθέσιμα διαδικτυακά, τόσο η πρόσκληση ενδιαφέροντος προς κάθε πιθανό ενδιαφερόμενο εκπαιδευτικό και φορέα, όσο και τα αρχικά στοιχεία διαμόρφωσης του πλαισίου ίδρυσης του Δικτύου λειτουργεί ο ιστότοπος επικοινωνίας http://puppets.mysch.gr, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο puppets@sch.gr και το κινητό τηλέφωνο 6932153945. Υπάρχει χαρακτηριστικό «λογότυπο» (όπως εμφανίζεται στην κεφαλίδα του εγγράφου και στην ιστοσελίδα). Τα παραπάνω στοιχεία επικοινωνίας είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου. Η φόρμα για τη συμμετοχή στο Δίκτυο βρίσκεται κι αυτή στο διαδίκτυο (όπως προαναφέρεται στην αρχή του εγγράφου).