Οριζόντιο μενού - MEGA

Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2019

Σχέδιο δράσης για την κυκλοφοριακή αγωγή του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης

Η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία της Κρήτης δεν είναι κάτι καινούργιο. Δεν ανακαλύψαμε τον τροχό ως ΠΕΚΕΣ Κρήτης. Αυτό όμως που διαπιστώνουμε είναι η αναποτελεσματικότητα του συστήματος, αφού ο “ακήρυχτος πόλεμος” στους δρόμους μαίνεται αμείωτος.

Μετά από ευρεία σύσκεψη εκπαιδευτικών φορέων με την Ομάδα Κυκλοφοριακής Αγωγής του ΠΕΚΕΣ Κρήτης καταλήξαμε στο εξής σχέδιο δράσης που ελπίζουμε αργά ή γρήγορα να φέρει την εμπέδωση γνώσεων, ικανοτήτων και στάσεων κυκλοφοριακής αγωγής στους μαθητές μας με έμμεσο και άμεσο αποτέλεσμα στην στάση των ενηλίκων, των ενηλίκων που “πολεμούν” στους δρόμους με θύματα τους ίδιους και πολλές φορές τα ίδια τους τα παιδιά.
Α. Η εκπαίδευση, τα σχολεία της Κρήτης θα κάνουν το καθήκον τους:
1. Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα εμπλακούν σε βιωματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες
a. ανοίγοντας συγχρόνως το σχολείο στην κοινωνία,
b. εμπλέκοντας τους ενήλικες στην δράση τους
c. εξασφαλίζοντας ότι αυτό θα έχει συνέχεια
 i. μέσω τη δημιουργίας ενός δικτύου σχολείων που θα μοιράζονται δράσεις και εκπαιδευτικό υλικό
   ii. μέσω της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
(για περισσότερα δες τελευταία σελίδα με τίτλο “Σταχυολόγηση και κωδικοποίηση προτάσεων”)
Εντούτοις, εκτιμούμε ότι απαιτείται η συνέργεια των φορέων για να έχουμε αμεσότερα και πιο σίγουρα αποτελέσματα:
Β. Τα σχολεία επιλέγουν από ένα σύνολο δράσεων κυκλοφοριακής αγωγής, τα οποία έχουν το αναγκαίο χαρακτηριστικό ότι ανοίγουν το σχολείο προς την τοπική κοινωνία (οι μαθητές συλλέγουν πληροφορίες από την συμπεριφορά των οδηγών, οι μαθητές κάνουν παρεμβάσεις στους ενήλικες και τις τοπικές αρχές). Σε αυτό το πλαίσιο θέλουμε την συνεργασία της Περιφέρειας, των Δήμων, της Δημοτικής Αστυνομίας, της Τροχαίας, των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων αλλά και των Νοσοκομείων προκειμένου 
○ να παρέχουν στους μαθητές και εκπαιδευτικούς την δυνατότητα για επισκέψεις και παροχή πληροφοριών (πχ στατιστικά, πραγματικά τροχαία περιστατικά στην πόλη).
○ να λαμβάνουν και να απαντούν στα αιτήματα και στις προτάσεις των μαθητών
Γ. Επειδή το παράδειγμα διδάσκει και όχι τα λόγια και για να μην ακυρώνουμε την προσπάθεια που γίνεται μέσα στο σχολείο, όποιο σχολείο επιλέξει πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής η τροχαία φροντίζει παράλληλα να προβεί (α) σε ανίχνευση επικίνδυνων κυκλοφοριακών παραβάσεων των ενηλίκων και των μαθητών έξω από τα σχολείο και (β) σε ενημέρωση και προειδοποίηση, αρχικά, για την επικινδυνότητα και την παραβίαση του Κ.Ο.Κ. Αυτό μπορεί να συμβεί κατά την προσέλευση των μαθητών στο σχολείο ή κατά την αποχώρηση. Στην δεύτερη επίσκεψή της η τροχαία λαμβάνει μέτρα για την συμμόρφωση των οδηγών με τον Κ.Ο.Κ. Η δράση αυτή της τροχαίας γίνεται συμβολικά τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο για κάθε σχολείο που αναλαμβάνει δράση κυκλοφοριακής αγωγής. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει συνέπεια μεταξύ αυτών που διδάσκονται τα παιδιά και αυτό που η πολιτεία και η τοπική κοινωνία πράττει.
Δ. Καθιέρωση δράσης «Για μια μέρα τροχονόμος» σε μέρα κοινή για όλα τα σχολεία της Κρήτης, όπου οι μαθητές που συμμετέχουν ξεχύνονται στους δρόμους μαζί με εκπαιδευτικούς, γονείς και την τροχαία και γίνονται «τροχονόμοι», παρατηρούν, επισημαίνουν και ασκούν κριτική σε παραβάτες του ΚΟΚ. Η δράση αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα εάν η τροχαία δίνει πραγματικά πρόστιμα στους παραβάτες.
Αγαπητοί/-ες συνάδελφοι, συμπληρώστε εδώ (http://bit.ly/kykloforiaki) την φόρμα, εφόσον έχετε να προτείνετε στους συναδέλφους των σχολείων μια δράση που έχει τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται στις παραγράφους Α και Β.
Η δράση αυτή, εφόσον έχει τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα αναρτηθεί σε σχετικό ιστότοπο με το όνομα των συγγραφέων εκπαιδευτικών. Ο σκοπός είναι η διάχυση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και η δημιουργία ενός δικτύου σχολείων που θα υλοποιούν και θα μοιράζονται δράσεις και εκπαιδευτικό υλικό.
Σταχυολόγηση και κωδικοποίηση προτάσεων
1. Ιστότοπος ανάρτησης δράσεων και εκπαιδευτικών πόρων κυκλοφοριακής αγωγής, οι οποίες στοχεύουν σε μαθητές και γονείς
2. Δημιουργία δικτύου σχολείων
3. Στήριξη της επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων πχ προγράμματα ΕΛΜΕΠΑ, Ινστιτούτου Πάνος Μυλωνάς . Συνεργασία με ΕΛΜΕΠΑ, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πολυτεχνείο Κρήτης, Τροχαία, ιατρικό σύλλογο και άλλους φορείς
4. Ενεργοποίηση και Αξιοποίηση των πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής
5. Οι μαθητές δημιουργούν για την κυκλοφοριακή αγωγή. Διαγωνισμός αφίσας με θέμα: «Το τελευταίο μήνυμα». Είναι σοκαριστικό, αλλά παράλληλα αφυπνίζει, διότι ο καθένας μπορεί να το κάνει δικό του. Αφορά τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση.
Διαγωνισμός άρθρου εφημερίδας με ευρύτερη θεματολογία σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή (παραβάσεις, συμπεριφορές νέων, συμπεριφορές πεζών, παρκαρίσματα κλπ.). Συνεργασία με τον τοπικό τύπο και δημοσίευση των βραβευμένων άρθρων. Συμμετοχή σε σχετικούς διαγωνισμούς (πχ ecomobility)
6. Οι μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς μαθαίνουν από τις εμπειρίες τραυματιών τροχαίων ατυχημάτων
7. Βιωματική εκπαίδευση μαθητών. Ενεργητική συμμετοχή των μαθητών (θέατρο, έρευνα από την πλευρά των μαθητών κοκ)
8. Εμπλοκή των γονέων και Συλλόγων γονέων στα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής των σχολείων ως υποκείμενα ενός σχεδίου έρευνας ή δράσης 
9. Ύπαρξη ενός πλαισίου συνεχόμενης ευαισθητοποίησης και δράσης
10. Τα απογευματινά σεμινάρια σε γονείς δεν αποδίδουν λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος
11. Οι δράσεις των μαθητών να πραγματοποιούνται και εκτός σχολείου εμπλέκοντας ενήλικες, τροχαία και Δήμο. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα βιώσουν τα προβλήματα και θα αποκτήσουν γνώσεις, ικανότητες και στάσεις ώστε μελλοντικά να έχουν σωστή συμπεριφορά ως οδηγοί ενώ από τώρα θα περνάνε μηνύματα στους ενήλικες του περιβάλλοντος τους που συμπεριφέρονται ανεύθυνα.
Καθιέρωση δράσης «Για μια μέρα τροχονόμος» σε μέρα κοινή για όλα τα σχολεία της Κρήτης, όπου οι μαθητές που συμμετέχουν ξεχύνονται στους δρόμους μαζί με εκπαιδευτικούς, γονείς και την τροχαία και γίνονται «τροχονόμοι», παρατηρούν, επισημαίνουν και ασκούν κριτική σε παραβάτες του ΚΟΚ. Η δράση αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα εάν η τροχαία δίνει πραγματικά πρόστιμα στους παραβάτες
ΔΠΕ ΡΕΘΥΜΝΗΣ - ΣΧΕΤΙΚΑ:
- ΥΛΙΚΟ ΔΠΕ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΓΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ "ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ"
- ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΝΤΥΠΟΥ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΔΠΕ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΓΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ "ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ"