Οριζόντιο μενού - MEGA

Παρασκευή 29 Ιουλίου 2016

Προγράμματα Αγωγής Υγείας 2015-2016 στη θεματική: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη

Βήματα για τη ζωή
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
5ο Νηπιαγωγείο: Λιουδάκη Αδαμαντία - Φιλιοπούλου Ευαγγελή
ΤΜΗΜΑ: Όλοήμερο 1, 19 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Ολοήμερο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Βιβλίο κι εκπαιδευτικό υλικό " Βήματα Για τη Ζωή"
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το πρώτο στάδιο ήταν το διάστημα προσαρμογής που περιελάμβανε παιχνίδια γνωριμίας και προσαρμογής. Ακολούθησε η εκμάθηση βασικών εννοιών και κανόνων συμπεριφοράς. Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τα συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, εσωστρέφεια κ.α.), τη διαχείρισή τους και την έννοια της ενσυναίσθησης. Κατά την τελευταία ενότητα ασχοληθήκαμε με προβλήματα, λύσεις, συνέπειες κι εναλλακτικές λύσεις.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Κάθε εβδομάδα ένα παιδί γινόταν βοηθός, μετά από κλήρωση. Έφερνε λοιπόν σε ένα κουτί τα αγαπημένα του αντικείμενα, οικογενειακές φωτογραφίες και τους γονείς του να μιλήσουν γι' αυτό. Οι γονείς έρχονταν, μας μιλούσαν για το παιδί τους, μας έδειχναν φωτογραφίες κι έκαναν δραστηριότητες με τα παιδιά της τάξης, π.χ. ζαχαροπλαστική, ομαδικά παιχνίδια, ομαδικές κατασκευές, ανάγνωση παραμυθιού. Θεωρούμε την παραπάνω δραστηριότητα πολύ σημαντική, γιατί τα παιδιά ένιωθαν πολύ σημαντικά και δυνάμωνε η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμησή τους. Ακόμα οι γονείς γνώριζαν τους φίλους των παιδιών τους και είχαν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν μαζί τους. 

Συναισθήματα: τα πρώτα και βασικά βήματα για ποιοτική ζωή
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
10ο Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Δέσποινα Δουκέρη
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο τμήμα, 19 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Ολοήμερο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Βιβλία σε ρόδες (συναισθήματα), Κάρτες συναισθημάτων, Υλικό από το πρόγραμμα σεξ. αγωγής Παίζω με τον Φρίξο
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αρχικά δουλεύτηκαν οι κανόνες στην τάξη όπως και κάθε χρονιά. Δόθηκε έμφαση στο να περιμένουμε την σειρά μας, να φερόμαστε με όμορφο τρόπο στους άλλους, να συζητάμε και να αποφεύγουμε επιθετικές συμπεριφορές. Έπειτα, δόθηκε έμφαση στην ομαδική εργασία με κάθε δυνατή ευκαιρία, στην δίκαιη μοιρασιά, στην ισότιμη συμμετοχή , στην επιβράβευση των θεμιτών συμπεριφορών, στα ομαδικά παιχνίδια, στα δικαιώματα όλων των παιδιών.
Προβληματιστήκαμε για το τι είναι καλό και τι κακό, πως το ορίζουμε, την θέση της θρησκείας σ΄αυτό και παίξαμε ενεργά ρόλους σε σχετικές δραματοποιήσεις και θεατρικά δρώμενα.
Αναδείξαμε τον καλό εαυτό όλων μας, προβληματίστηκαν οι συμμαθητές αλλά και οι γο-νείς. Σε κάθε δυνατή περίπτωση όπως γενέθλια, ενεργή συμμετοχή, βοήθεια και έκφραση ιδεών δίνονταν ηθικές και υλικές επιβραβεύσεις.
Ακολούθησε η επεξεργασία των βασικών συναισθημάτων: αγάπη, χαρά, λύπη, φόβος, θυμός μέσω παιδικής λογοτεχνίας, παιχνιδιών, καλλιτεχνικής έκφρασης. Δηλαδή τι μας προκαλούν όλα αυτά τα συναισθήματα πώς ερμηνεύονται και με τι συμπεριφορές  αντιμετωπίζουμε τα δύσκολα συναισθήματα. 
Επεξεργαστήκαμε και το θέμα σχέσεων μέσα στην οικογένεια κι έξω απ΄ αυτήν με το πρό-γραμμα Παίζω με τον Φρίξο και πως προλαμβάνουμε ή αντιμετωπίζουμε προκλήσεις όπως internet ή ξένοι.
Τέλος κλείσαμε την μεγάλη αυτή ενότητα με την θεατρική παρουσίαση της χαρμολύπης του Πάσχα στους γονείς και την εικαστική παρουσίαση στην ευρύτερη κοινωνία του Ρεθύμνου μέσω του 6ο Φεστιβάλ Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων ΠΕ Ρεθύμνης.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Προσωπικά θεωρώ πιο σημαντική δραστηριότητα την θεατρική παρουσίαση της χαρμολύπης του Πάσχα. Τα παιδιά μόνα τους επέλεξαν το θέμα, ενώ εγώ είχα προτείνει την Κυριακή των Βαίων. Ξεκίνησε ένας μικρός πυρήνας παιδιών να παίζει στο διάλειμμα και μετά επεκτάθηκε σ΄όλη την ομάδα. Ο καθένας διάλεξε όποιο ρόλο ήθελε, ο ένας βοηθούσε τον άλλον στο στήσιμο και στα λόγια (δεν έδωσα λόγια). Βοήθησα μόνο στα σκηνικά και στην ενδυμασία:ήταν απλά και από τα υφάσματα του σχολείου. Επέλεξα και την μουσική (οργανική μουσική ) που βοήθησε πολύ στον συντονισμό των κινήσεων τους.
Γιατί τα παιδιά πήραν πρωτοβουλίες πολλές. Ακόμα, και στο διάλειμμα δούλευαν και στα σπίτια τους μαζεύονταν κάποια και το δούλευαν χωρίς την συμμετοχή των μεγάλων (είχα προτείνει να κάνουμε έκπληξη στους γονείς). Με εξέπληξε το πείσμα τους και η «τελειομανία» τους μια κι εγώ τα είχα αφήσει πιο ελεύθερα, τόσο που έκαναν παρεμβολές το ένα στο άλλο κατά την παράσταση. π.χ. Πες αυτό ή ξέχασες το άλλο.
Με εξέπληξε και η ραγδαία αλλαγή τους απ΄το «χάος» της αρχής στο οργανωμένο αποτέλεσμα του τέλους. Όπως προείπα δεν ήταν τέλειο, κάποια στοιχεία πλοκής ξεχάστηκαν ή παραποιήθηκαν, αλλά τα συναισθήματα ήταν έντονα! Απερίγραπτη χαρά για το μοίρασμα με τους συγγενείς και φίλους και περηφάνεια για το δικό τους θεατρικό, που άρεσε 
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δυστυχώς οι πρακτικές των δύο ετών των φοιτητριών/φοιτητών στο Νηπιαγω-γείο μας, που καθυστερούσαν τα προγράμματα, η αλλαγή τμήματος στην μέση της χρονιάς που μου έτυχε, το ότι τα δούλευα μόνη μου στο τμήμα και προσωπικοί λόγοι όπως η ανατρο-φή του παιδιού μου κάτω των δύο ετών είναι παράγοντες που αρχικά με δυσκόλεψαν, αλλά τελικά αντιμετωπίστηκαν.

Σέβομαι τον εαυτό μου….σέβομαι τον άλλον
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
13o Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Ειρηνη Ξυλουρη, Αντιγονη Φασουλακη
ΤΜΗΜΑ: τμημα μεικτο, 17 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: συνεργασια με την Μαργαριτα Γερουκη 
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Πήραμε μέρος στην ημέρα έμπρακτης αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες στο 2ο Δ.Σ. Ρεθύμνου 
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Με αφορμή  τη συμμετοχή στο σεμινάριο της κυρίας Γερουκη και τα πρόσφατα γεγονότα με τους πρόσφυγες δόθηκε το έναυσμα να ξεκινήσει το πρόγραμμα.
α. Το σώμα (εαυτός - γεννητικά όργανα - φροντίδα τους και κοινωνικοί κανόνες)
β. Το άτομο στο κοινωνικό περιβάλλον (προσωπικός και δημόσιος χώρος)
γ. Διαπροσωπικές σχέσεις (διαφορετικοτητα - προσφυγες)
δ. Κοινωνικές δεξιότητες
ε. Πρόληψη κακοποίησης
Τον Ιούνιο έγινε παρουσίαση του προγράμματος στους γονείς του τμήματος. Ένα σημαντικό μέρος του προγράμματος ήταν και η σεξουαλική διαπαιδαγώγιση. Ένα παραμύθι που επεξεργαστήκαμε ήταν το "Μη φοβάσαι την αγκαλιά" της Υρως Ρεντζη. Αφού το αφηγηθήκαμε και το δραματοποιήσαμε παίξαμε ένα ψυχοκινητικό παιχνίδι: «όχι... δεν έχεις δικαίωμα» κατά το οποίο σηκώνονταν 2 παίκτες και ο ένας αγγίζει τον άλλον σε "επιτρεπτά σημεία του σώματος". Όταν ακουστούν τα γεννητικά όλοι φωνάζουν "όχι..δεν έχεις δικαίωμα". 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Η παραπάνω δραστηριότητα η οποία παρουσιά-στηκε και στο τέλος της χρονιάς στους γονείς και μάλιστα πήραν μέρος και οι γονείς. Τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας βρίσκονται στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο της ζωής τους όπου θα πρέπει να γνωρίσουν ζητήματα που αφορούν το σώμα τους, το βιολογικό και κοινωνικό φύλο, επίσης ζητήματα που αφορούν τις κοινωνικές ανθρώπινες σχέσεις, να επεξεργαστούν αποδεκτούς κώδικες επικοινωνίας και να μάθουν να προστατεύονται από τυχόν επιβλαβείς συμπεριφορές των ενηλίκων. 
ΕΜΠΟΔΙΑ: Η σύσταση του τμήματος

Αυτός είμαι εγώ και μ' αγαπώ
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Νηπιαγωγείο Γερανιου: Μελαμπιανάκη Μαγδαληνή 
ΤΜΗΜΑ: Κλασικό και Ολοήμερο τμήμα (μεικτή τάξη), 22 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Beaumont, E. (2000). Εικόνες από το ανθρώπινο σώμα. Αθήνα: Modern Τimes.  Βελετά –Βασιλειάδου (2005). Ο Αργύρης το ποντικάκι και η συμμορία της κυρίας Βρωμίτσας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.  Byles, M. (1993). Πειράματα με τις Αισθήσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Ερευνητές Δήμητρα Μπουσίου –Γεροστάθη (2015). Το παραμύθι της Ανάσας. Αθήνα: Ελληνοεκδοτική. Hewitt, S. (2005). Φροντίζω το σώμα μου. Μτφρ. Μαρκοζάνε Ε. Αθήνα: Σαββάλας. Hewitt, S. (2005). Όραση.Μτφρ. Μαρκοζάνε Ε. Αθήνα: Σαββάλας. Hewitt, S. (2005).  Αφή .Μτφρ. Μαρκοζάνε Ε. Αθήνα: Σαββάλας. Hewitt, S. (2005). Ακοή .Μτφρ. Μαρκοζάνε Ε. Αθήνα: Σαββάλας. Hewitt, S. (2005). Όσφρηση. Μτφρ. Μαρκοζάνε Ε. Αθήνα: Σαββάλας. Hewitt, S. (2005).  Γεύση. Μτφρ. Μαρκοζάνε Ε. Αθήνα: Σαββάλας. Molina, Chr. (2002). Ο Βασιλιάς των γουρουνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.  Moss, M. (2002). Η επίθεση της ψείρας. Αθήνα: Εκδόσεις  Μεταίχμιο. Rikki O’ Neill (2005). Το πρώτο βιβλίο για το σώμα μου. Αθήνα: Εκδόσεις Σαββάλας. Sanchez, I. –Bordoy, I. (2001). Όταν είμαι άρρωστος. Αθήνα: Εκδόσεις Κέδρος.  Sanchez, I. –Bordoy, I. (2001). Όταν κάνω μπάνιο. Αθήνα: Εκδόσεις Κέδρος.  Sanchez, I. –Bordoy, I. (2001). Όταν τρώω. Αθήνα: Εκδόσεις Κέδρος.  Suhr M. (2011). Ακούω. Μτφρ. Λαμπρινίδου Ε. Αθήνα: Μοντέρνοι Καιροί. Suhr M. (2011). Μυρίζω. Μτφρ. Λαμπρινίδου Ε. Αθήνα: Μοντέρνοι Καιροί. Suhr M. (2011). Αγγίζω. Μτφρ. Λαμπρινίδου Ε. Αθήνα: Μοντέρνοι Καιροί. Suhr M. (2011). Γεύομαι. Μτφρ. Λαμπρινίδου Ε. Αθήνα: Μοντέρνοι Καιροί. Suhr M. (2011). Βλέπω. Μτφρ. Λαμπρινίδου Ε. Αθήνα: Μοντέρνοι Καιροί.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Α΄ θεματική ενότητα. ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ 
Να γνωρίσουν το ανθρώπινο σώμα. 
Να μάθουν τα όργανα του σώματος και τη λειτουργία τους.
Β΄ θεματική ενότητα. Ο ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ
Να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους 
Να σέβονται την ατομικότητά τους και  να αποδέχονται τη διαφορετικότητα του άλλου.
Να συνειδητοποιήσουν ότι μέσα από τη διαφορετικότητα των ατομικών χαρακτηριστικών υπάρχει η ομοιότητα και η αξία κάθε ανθρώπινης ύπαρξης 
Γ΄ θεματική ενότητα. Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ
Να επικοινωνούν και να συνεργάζονται αρμονικά με τα μέλη της ομάδας.
Να έρθουν σε επαφή με τον άλλο και να τον εμπιστευτούν.
Να δημιουργήσουν καλές προσωπικές σχέσεις μέσα σε ένα κλίμα συναισθηματικής αποδο-χής. 
Να υιοθετήσουν κανόνες εργασίας κοινής αποδοχής. 
Δ΄ θεματική ενότητα. ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ
Να μάθουν τους κίνδυνους που υπάρχουν γύρω τους.
Να μάθουν  με ποιον  τρόπο μπορούν να προστατέψουν τον εαυτό τους.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
"Η λειτουργία της αναπνοής". Πραγματοποιήθηκαν πλήθος δραστηριοτήτων προκειμένου τα παιδιά να αντιληφθούν τη φυσιολογική λειτουργία της αναπνοής: 
Μαθαίνουμε πώς εισπνέουμε (μύτη) και πώς εκπνέουμε (στόμα). 
Ξαπλώνουν στο πάτωμα, βάζουν έναν αρκούδο στην κοιλιά τους και παρατηρούν πώς ανεβοκατεβαίνει με την εισπνοή και την εκπνοή τους.
Φυσούν ένα χαρτί κατά την εκπνοή. Παρατηρούν την κίνηση.
Φουσκώνουν  ένα μπαλόνι με την εκπνοή τους. 
Φυσούν και κάνουν μπουρμπουλήθρες με πορτοκαλάδα.
Φυσούν και κάνουν σαπουνόφουσκες με την εκπνοή τους.
Φυσούν με τέμπερα και καλαμάκι και φτιάχνουν έργα τέχνης.
Μαθαίνουν τη λειτουργία των πνευμόνων.
Μαθαίνουν πόσο κακό κάνει το τσιγάρο στους πνεύμονες και την υγεία του ανθρώπου. Είναι σημαντική γιατί τα παιδιά προσέγγισαν βιωματικά και με παιγνιώδεις δραστηριότητες τη δύσκολη λειτουργία των πνευμόνων, όπως επίσης και όλων των οργάνων του σώματος και τα κατανόησαν όλα!
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δεν υπήρξαν εμπόδια. Το πρόγραμμα ενδιέφερε πολύ τα παιδιά.


Η πόρτα του κήπου των συναισθηματων
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Νηπιαγωγειο Γερανιου: Κωφού Αννα
ΤΜΗΜΑ: Κλασικο και Ολοημερο, 22 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: «Ο δρομος των δακρυων» Χορχε Μπουκαϊ – «Το νησι των συναισθηματων» Μανος Χατζηδακης
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Μέσα από την ανάγνωση  λογοτεχνικών κειμένων, εντοπίσαμε συναισθήματα  των ''ηρώων'' και τα απεικονίσαμε δημιουργώντας  την ''τούρτα των συναισθημάτων''. Ανακαλύψαμε λέξεις από τα αρχικά φωνήματα και απομνημονεύσαμε ποιήματα, γλωσσοδέτες, αινίγματα και μαντινάδες για τα συναισθήματα. Δημιουργήσαμε αφίσα με ευχάριστα και δυσάρεστα συναισθήματα. Κατασκευάσαμε κύβους, οι οποίοι στις έδρες τους απεικόνιζαν συναισθήματα και τους χρησιμοποιήσαμε ως ζάρια σε κάθε μας παιχνίδι. Μάθαμε να εκφράζουμε αυτό που αισθανόμαστε, με χρώματα και με μουσικά όργανα, δημιουργώντας αντίστοιχα την παλέτα και την ορχήστρα των συναισθημάτων. Με παιχνίδια ενσυναίσθησης προσπαθήσαμε να μάθουμε να εκφράζουμε ότι μας φοβίζει και μας αδικεί. Αφιερώσαμε πολύ χρόνο στην προσέγγιση του εξαιρετικού έργου του Χορχε Μπουκαϊ  ''Ο δρόμος των δακρύων'' και αποσπασματικά στο ''Νησί των συναισθημάτων''  το οποίο αποτελεί ύμνο στο συναίσθημα της Αγάπης. Κατασκευάσαμε καδράκια με λουλούδια - συναισθήματα και μια ανθοδέσμη  συναισθημάτων. Οι Καρυάτιδες του Παρθενώνα πλαισίωσαν αριστοτεχνικά το πρόγραμμα καταγράφοντας συναισθήματα λύπης για τον χωρισμό τους και χαράς για την πιθανή επανένωσή τους...
Με αφόρμηση ένα ποίημα του  Γ. Σεφέρη που επεξεργαστήκαμε στη διδακτική ενότητα με θέμα την Αμυγδαλιά τα παιδιά ενδιαφέρθηκαν να μάθουν για τα μάρμαρα που αναφέρει ο ποιητής.  Με αφετηρία την επιθυμία τους αυτή, διάβασα το βιβλίο των Ζέη - Ζαραμπούκα ''Η Αλίκη στη χώρα των μαρμάρων''  όπου τα παιδιά άρχισαν να αντιλαμβάνονται τη θλιβερή ιστορία της αρπαγής των μαρμάρων του Παρθενώνα. Κεντρικός άξονας των δράσεων ήταν οι Καρυάτιδες, 6 αδερφές που ζούνε χρόνια χωρισμένες και περιμένουν με λαχτάρα την αδερφή τους να γυρίσει από το  Μουσείο του Λονδίνου. Τα παιδιά  αρχικά εξέφρασαν τα συναισθήματα που ένιωσαν τα ίδια κατά τη διάρκεια της αφήγησης και στη συνέχεια προσπάθησαν να περιγράψουν, τα συναισθήματα των αγαλμάτων (πόνος, λύπη, στεναχώρια, αγανάκτηση) Αποφάσισαν ότι θέλουν χαρούμενες τις Καρυάτιδες και ότι θα προσπαθήσουν να τις ξανασμίξουν, διεκδικώντας την αδερφή τους, που είναι Ελληνίδα και δεν την αφήνουν να επιστρέψει στην πατρίδα της. Με γνώμονα την ενσυναίσθηση τα παιδιά μέσα από δραματοποίηση και θεατρικό παιχνίδι εξέφρασαν και κατανόησαν συναισθήματα και αλήθειες της ιστορίας του τόπου μας.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η παραπάνω δραστηριότητα αφύπνισε το ενδιαφέρον των παιδιών όπου καθημερινά με ρωτούσαν για τις Καρυάτιδες και προσπαθούσαν να βρουν λύση για την επανένωση τους, διέγειρε τη φαντασία τους, καλλιέργησε την ευθύνη που πρέπει να νιώθει κάθε άνθρωπος προκειμένου να διαφυλάξει  τα κειμήλια της παράδοσης και της ιστορίας του τόπου του. Στη γιορτή λήξης, ένα μεγάλο κομμάτι ήταν αφιερωμένο στις Καρυάτιδες και αποδόθηκε από τα παιδιά με μεγάλη χαρά σκορπώντας συγκίνηση στο ''κοινό''       

Ένα σχολείο γεμάτο συναισθήματα. Από την αγάπη ως το θυμό εγώ πάντα σ’ αγαπώ. 
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Νηπιαγωγείο Μελάμπων: Τρουλλινός Αριστείδης
ΤΜΗΜΑ: 7 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο μέσω διάλεξης και σχετικής συζήτησης
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: «Θα σ' αγαπώ ότι κι αν γίνει» Debi Gliori, «Όταν θυμώνω» Cornelia Maude Spelman 
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Διαβάσαμε ιστορίες και παραμύθια για τα συναισθήματα, τα συζητήσαμε και στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν ότι τους άρεσε.Κάναμε δραματοποίηση πάνω σ' αυτά και φτιάξαμε τους δικούς μας κανόνες για τα άσχημα συναισθήματα που αφορούν στο πώς τα διαχειριζόμαστε χωρίς να βλάψουμε τον εαυτό μας και τους άλλους. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Φωτογραφίσαμε το πρόσωπό μας όταν είμαστε θυμωμένοι και φτιάξαμε ένα κολλάζ με αυτές τις φωτογραφίες. Επειδή η φωτογραφία έχει δύναμη θεωρώ αυτή τη δραστηριότητα πολύ βασική .Τα παιδιά βλέποντας τον εαυτό τους σε αυτή την κατάσταση, βλέποντας την ασχήμια συνειδητοποιούν πόσο κακό συναίσθημα είναι ο θυμός και γίνονται πιο φιλικά και ήρεμα.


Έχω ανάγκη να πω τι νιώθω
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Νηπιαγωγειο Πηγης: Τσιουραντάνη Αφροδίτη, Γιαννιτσοπούλου - Σουρέλη Αγορίτσα
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο και κλασικό τμήμα, 30 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Βιβλία σε ρόδες   
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Ομιλίες συζητήσεις με ψυχολόγο (3). Βιωματικά παιχνίδια συναισθημάτων με τον καλλιτεχνικό σύλλογο 'ΚΑΤάΡΤΙ'. Συμμετοχή στα σεμινάρια του Κ.Ε.Δ.Η.Ρ.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
- Δραστηριότητες γνωριμίας με τα συναισθήματα και αναγνώρισής τους
- Τι νιώθω εγώ, τι νιώθουν οι άλλοι, καλλιέργεια ενσυναίσθησης
- Αναγνώριση, αποδοχή διαφορετικότητας, διαχείριση συναισθημάτων
- Επίλυση προβλημάτων
- Παρουσίαση προγράμματος
Δραστηριότητα διαχείρισης θυμού.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Αφήγηση ιστορίας θυμού χρησιμοποιώντας ένα μπαλόνι που δείχνει την κλιμακωτή  αύξηση του θυμού εώς ότου το μπαλόνι σκάσει. Αναδιήγηση της ίδιας ιστορίας χρησιμοποιώντας το μπαλόνι έχοντας όμως παύσεις ανάμεσα στα στάδια του θυμού ο οποίος κάθε φορά αντιμετωπίζεται απο τις προτεινόμενες λύσεις των παιδιών. Οπότε το μπαλόνι δε σκάει.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν, συμμετείχαν και επηρεάστηκαν θετικά στη διαχείριση του θυμού τους.

Όλοι για έναν και ένας για όλους
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
3ο Δ.Σ. Ρεθύμνου:  Λιακου Βασιλικη
ΤΜΗΜΑ: Γ1, 15 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Συμμετοχη στην actionaid και παραλαβη υλικου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 
Αρχικά πραγματοποιήθηκαν παιχνίδια γνωριμίας και δραστηριότητες που έδιναν έμφαση στην προσωπικότητα του κάθε παιδιού. Μέσα από εικαστικές δημιουργίες και παιχνίδια μίλησε το κάθε παιδί για τον ξεχωριστο εαυτό του. Στη συνέχεια μέσα από παιχνίδια συνεργασίας αναδείχθηκε η σημασία της εμπιστοσύνης, της συνεργασίας και του ομαδικού πνεύματος. Αφού μάθαμε για εμάς και τους συμμαθητές μας, παρακολουθήσαμε ένα powerpoint για τα παιδιά που έχουν πραγματικά ανάγκη και μπορεί να είναι δίπλα μας. Συζητήσαμε τρόπους για να βοηθήσουμε τους συνανθρώπους μας και πήραμε την πρωτοβουλία να μαζεύουμε χρήματα για το Χαμόγελο του Παιδιού. Επιπλέον τα χρήματα που συγκεντρώσαμε τα Χριστούγεννα από το παζάρι που κάναμε με πράγματα που φτιάξαμε με τα παιδιά, δόθηκαν στο Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ρεθύμνου. Με χαρά δεχθήκαμε επίσης να συμμετέχουμε στο πρόγραμμα υιοθεσίας δύο παιδιών μαζί με το σχολείο μας. Δεχθήκαμε την επίσκεψη μιας τυφλής και μάθαμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Συζητήσαμε για τους ανθρώπους με αναπηρία στην τάξη και παίξαμε ένα θεατρικό παιχνίδι με θέμα την διαφορετικότητα. Μέσα από αυτό ανακαλύψαμε την δυσκολία να κινείσαι χωρίς να βλέπεις, να προσπαθείς να εξηγήσεις με νοήματα αυτό που θες να πεις και δεν μπορείς. Στο τέλος κάναμε τον δικό μας απολογισμό από όλα αυτά που μάθαμε και αλλάξαμε στάση και συμπεριφορά ξεκινώντας από την τάξη. μεταφέροντάς τη στα διαλείμματα και στη ζωή μας.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν το θεατρικό παιχνίδι. Όπως προανέφερα έμαθαν πολλά μέσα από αυτό και στην τελική φάση της αξιολόγησης είδα στα μάτια των παιδιών ότι είχαν αλλάξει τρόπο σκέψης και ένιωθαν πιο υπεύθυνοι απέναντι στα άτομα με αναπηρία. Αρχικά κινηθήκαμε στο χώρο της τάξης χωρίς να μιλάμε και κάνοντας νοήματα για να χαιρετήσουμε. Κάναμε ζευγάρια και συνεχίσαμε να κινούμαστε. Ξάφνικά εμφανίστηκαν εμπόδια (καρέκλες) και δεν έπρεπε να χτυπάμε πάνω τους. Με μαντήλια που υπήρχαν έδεσε ο καθένας τα μάτια στο ταίρι του κι έπρεπε να κινηθούν χωρίς να χτυπήσει κανείς σε εμπόδιο. Μετά οι ρόλοι αντιστράφηκαν. Δυσκολεύτηκαν, αλλά συνεργάστηκαν και τα κατάφεραν. Καθήσαμε σε κύκλο και είπαμε τα ονόματά μας με δύο τρόπους. Την πρώτη φορά είχαμε όλοι κλειστά τα μάτια. Ο πρώτος έπρεπε να πει το όνομά του χτυπώντας παλαμάκια όσες φορές θέλει. Ο επόμενος έχοντας ακούσει προσεκτικά πόσες φορές χτυπησε παλαμάκια ο προηγούμενος, χτυπούσε ακριβώς τον ίδιο αριθμό παλαμάκια λέγοντας και το όνομα του προηγούμενου. Στη συνέχεια έλεγε το δικό του και χτυπούσε όσες φορές ήθελε εκείνος παλαμάκια και ούτω καθεξής. Τη δεύτερη φορά δεν μπορούσαμε να μιλήσουμε. Ο καθένας έλεγε το όνομά του χρησιμοποιώντας την νοηματική γλώσσα (βιβλίο Μελέτης Γ΄ τάξης) και ο επόμενος "έλεγε" το όνομα του προηγούμενου και το δικό του και ούτω καθεξής. Σε αυτό δυσκολεύτηκαν πολύ, αλλά προσπάθησαν και δεν το έβαζαν κάτω μέχρι να τα καταφέρουν. Ύστερα αφηγήθηκα μια ιστορία για ένα τυφλό κορίτσι που πάει πρώτη φορά στη νέα τάξη κι έπρεπε να σκεφτούν ότι είναι εκείνοι οι ήρωες της ιστορίας. Δεν τους ανέφερα ότι το κορίτσι ήταν τυφλό παρά μόνο σε μια μαθήτρια της τάξης, η οποία ανέλαβε το ρόλο. Καθώς γινόταν η αφήγηση τα παιδιά αντιδρούσαν ποικιλοτρόπως ενώ όταν είδαν την παρουσία της συμμαθήτριάς του κάπου στα μισά της ιστορίας, η οποία κρατούσε μπαστούνι, ήταν σκεπτικοί στην αρχή, αλλά στο τέλος την αγκάλιασαν και την βοήθησαν. Την αφήγηση της ιστορίας ακολούθησε μια βροχή από πολύχρωμα χαρτάκια, τα οποία συμβόλιζαν τις σκέψεις διαφόρων ανθρώπων. Το κάθε παιδί πήρε ένα χαρτάκι και η τάξη χωρίστηκε σε τρεις ομάδες ανάλογα με το χρώμα που είχε το χαρτάκι. Έπρεπε να δώσουν στις σκέψεις που υπήρχαν στο χαρτί μορφή. Έπρεπε να δημιουργήσουν ένα μικρό θεατρικό δρώμενο. Οι ομάδες αν και αρχικά άρχισαν να τσακώνονται για τους ρόλους και το στήσιμο, τελικά συνεργάστηκαν άψογα, χρησιμοποίησαν την φαντασία τους και με τα υλικά που ήταν διαθέσιμα στο χώρο έφτιαξαν υπέροχα σκηνικά και χάρισαν σε όλη την τάξη υπέροψες ερμηνείες. Η πρώτη ομάδα έκανε ένα θεατρικό σκετσάκι με πρωταγωνιστή έναν τυφλό, η δεύτερη με έναν κωφό και η τρίτη με έναν κινητικά ανάπηρο. Και στα τρία ανέδειξαν τις δυσκολίες και σκέψεις αυτών των ανθρώπων, αλλά και την αξία της αλληλεγγύης, αφού σε όλες τις ιστορίες υπήρχες κάποιος στο πλευρό τους να βοηθήσει. Στο τέλος πραγματοποιήθηκε συζήτηση για όλα αυτά που έγιναν και νιώσαμε και τα παιδιά δήλωσαν πόσο πολύ χάρηκαν που μπήκαν για λίγο στη θέση τους, καταλαβαίνοντας πόσο δύσκολη είναι η ζωή τους εξαιτίας μας πολλές φορές και υποσχέθηκαν στον εαυτό τους να βοηθούν με την πρώτη ευκαιρία και να προσέχουν την συμπεριφορά τους απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους.    
Μέσα από αυτή έμαθαν να συνεργάζονται, να ακούν, να συμμετέχουν όλοι και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Όσον αφορά το θεατρικό παιχνίδι χρειαζόμασταν περισσότερο χώρο και υλικά, αλλά βγάλαμε τα θρανία εκτός τάξης και έφερα αρκετά υλικά από το σπίτι. Στις υπόλοιπες δραστηριότητες υπήρχε επίσης έλλειψη υλικού το οποίο χρειαζόταν,  αλλά και αυτό ντιμετωπίστηκε με τον ίδιο τρόπο.


Ποιο το χρώμα της αγάπης
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
5ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Μαγδαληνή Καλογιάννη
ΤΜΗΜΑ: Δ2, 24 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Ποιο το χρώμα της αγάπης: Λουδοβίκος των Ανωγείων. Ποιητική συλλογή Ρίτσου: Πρωινό Άστρο
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Μουσικό Σχολείο 
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, Γηροκομείο, Μαιευτήριο, Ελαιώνας 
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Καταιγισμός ιδεών, προβληματισμός και ερεθίσματα σχετικά με την Αγάπη: πηγή ζωής, Γέννηση και αγάπη, θρησκεία και αγάπη, φύση και αγάπη, ζώα και αγάπη. Παρουσίαση της θεατρικής παράστασης με τίτλο: Ποιο το χρώμα της αγάπης;
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η παράσταση γιατί έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές με βιωματικό τρόπο να κατανοήσουν το γλωσσικό πλούτο της ελληνικής ποίησης. 


Ενδυνάμωση σχέσεων μεταξύ των μαθητών (σχέδιο γνωριμίας και συνεργασίας μεταξύ δύο τμημάτων του σχολείου)
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
10ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Νιργιανάκη Γεωργία - Πρινιωτάκη Μαρία
ΤΜΗΜΑ: Α – Γ, 32 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: περισσότερο από 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Το θέατρο στην εκπαίδευση, Παιχνίδια διαχείρισης θυμού για παιδιά, Παιχνίδια συναισθηματικής αγωγής για παιδιά, Οι καλοί και οι κακοί πειρατές, Αφήγηση λαικού παραμυθιού με στοιχεία θεατρικού παιχνιδιού 
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Κάλαντα Χριστουγέννων στη γειτονιά, Πέταγμα χαρταετού στην παραλία
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Δραστηριότητες γνωριμίας των μαθητών/τριών των 2 τμημάτων
Παιχνίδια με τον καινούργιο μου φίλο
Με το βιβλίο και τον καινούργιο μου φίλο 
Εκδρομή με τον καινούργιο μου φίλο
Παρουσιάζω τον καινούργιο μου φίλο
Παιχνίδια με τον καινούργιο μου φίλο
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Οι μαθητές των δύο τμημάτων συναντιόντουσαν, έπαιρνε ο καθένας το ζευγαράκι του και μετά όλη η ομάδα των δύο τμημάτων συμμετείχε σε ομαδικές δραστηριότητες/παιχνίδια που είχαμε επιλέξει (περπατήματα, δραστηριότητες θεατρικού παιχνίδιού). Τη θεωρούμε πιο σημαντική καθώς ήταν ευκαιρία στα παιδιά της κάθε τάξης αλλά και των δύο τάξεων να γνωριστούν και να αλληλεπιδράσουν. Επίσης, στο τέλος, υπήρχε ένα πεντάλεπτο αξιολόγησης της δραστηριότητας στο οποίο μιλούσαν τα παιδιά, πράγμα που τους έδινε την ευκαιρία να μιλήσουν και απελευθέρωνε και τα πρωτάκια να συμμετέχουν στη συζήτηση. 
ΕΜΠΟΔΙΑ: Αντιμετωπίστηκαν προβλήματα στη συμμετοχή των μαθητών λόγω συναισθηματικών και άλλων παραγόντων
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ


Πλάθοντας ψυχικά ανθεκτικούς μαθητές με ή χωρίς προβλήματα συμπεριφοράς
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
14o Δ.Σ. Ρεθύμνου: Έλενα Βιταλάκη, Ευαγγελία Καρολίδου, Βασιλική Σαπουντζή
ΤΜΗΜΑ: Β2, 16 παιδιά 
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Το πρόγραμμα είχε την υποστήριξη του Δήμου και δίκτυο ψυχολόγων και ειδικών επιστημόνων
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η μεθοδολογία βασίστηκε στο συναισθηματικό και κοινωνικό μοντέλο (στόχοι της «Επιστή-μης του Εαυτού», Stone-McCown et al., 1998 και Corrie, 2003) με έμφαση στη λειτουργία της λογοτεχνίας (αφήγηση-δημιουργική γραφή) ως βιωματικής τέχνης προσέγγισης της ζωή του ατόμου και τον τρόπο που τη χρησιμοποιεί για να δώσει νόημα στη ζωή του, να δημιουργήσει μια νέα αίσθηση και να ερμηνεύσει τη ζωή των άλλων (Bruner 1991, 1997, 2004). 
Η διαδικασία εμπλοκής με την ομάδα των παιδιών διήρκησε 8 μήνες και οι συνεδρίες/δραστηριότητες στην τάξη είχαν διάρκεια περίπου 3 ώρες τη βδομάδα (σύνολο 98 ώρες). Επίσης, το τρίωρο αυτό δεν ήταν συνεχές αλλά χωρίζονταν σε 2 φάσεις κάθε βδομάδα (1,5 ώρες στην αρχή της εβδομάδας και 1,5 ώρες στο τέλος της εβδομάδας).
1. Γνωριμία των παιδιών με τους εμψυχωτές/συντονιστές (σύσταση σε κύκλο), τη δημιουργία 4 ομάδων και την εξάσκηση των παιδιών στις ομαδοσυνεργατικές τεχνικές (διάλογοι, ενεργητική ακρόαση κ.τ.λ.). 
2. Αμέσως μετά, τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν/εξασκήθηκαν στην έκφραση/μοίρασμα χαρούμενων ή δύσκολων εμπειριών ως αποτελεσματικού μέσου «κατασκευής» μιας ψυχαγωγικής αρμονικής και οικείας ατμόσφαιρας στην τάξη. 
3. Έπειτα έγινε μια πιο συντονισμένη προσπάθεια καθοδήγησης των παιδιών μέσα από την αναφορά/διήγηση γεγονότων (προσωπικές/συλλογικές ιστορίες) που αφορούσαν τα βιώματα τους στην οικογένεια και το σχολείο με βάση τα εξής στοιχεία/πλαίσια:
Το χωροχρόνο (πότε προκύπτει ένα πρόβλημα/εξωτερική ή εσωτερική σύγκρουση και γιατί).
Τους χαρακτήρες που εμπλέκονται στη ζωή τους και τα χαρακτηριστικά τους (σημαντικοί άλλοι και μη).
Τα εμπόδια που έχουν να αντιμετωπίσουν στην οικογένεια και το σχολείο
Τα συναισθήματα των εμπλεκομένων.
Την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών τους να εναρμονιστούν με τις εκάστοτε συνθήκες που αντιμετωπίζουν.
Τη λύση που δίνουν για να ξεπεράσουν το πρόβλημα/σύγκρουση που αντιμετωπίζουν. 
4. Ανάγνωση/ανάλυση λογοτεχνικών κειμένων/κοινωνικών ιστοριών με βάση τα προαναφερόμενα στοιχεία/πλαίσια αναφορικά με τους χαρακτήρες που μελέτησαν.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Μέσω των παραπάνω δραστηριοτήτων τα παιδιά ενδυναμώθηκαν ψυχικά και γνώρισαν τον εαυτό τους και τους άλλους.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει ειδικές γνώσεις για να ολοκληρώσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ (Θεωρητικό μέρος)
Πλάθοντας ψυχικά ανθεκτικούς μαθητές με ή χωρίς προβλήματα συμπεριφοράς
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
14ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Μπατσή Θεοδώρα, Τζιλιγκάκη Κωνσταντίνα
ΤΜΗΜΑ: Β'1, Β'2, 35 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Παραμύθια, υλικό από το διαδίκτυο, υλικό που δημιουργήσαμε ειδικά
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Λούσι Σιρινιάν, τ. Καθηγήτρια Εφαρμογών ΤΕΙ Λάρισας, Εθισμός στο διαδίκτυο και cyberbullying. Στο πλαίσιο του προγράμματος συμμετείχαμε (και ανατροφοδοτούμασταν) στο επιμορφωτικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Α/βάθμιας και Β/βάθμιας με τίτλο «Ενίσχυση της Ψυχικής Ανθεκτικότητας. Θετική συμπεριφορά μαθητών και Υποστήριξη εκπαιδευτικών και γονέων. 
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αρχικός μας στόχος ήταν η σταθεροποίηση της ψυχικής υγείας μέσα από την ανάπτυξη της αυτοαντίληψης, αυτοεικόνα και αυτοεκτίμησης.
Παίξαμε με τα συναισθήματα: αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση θετικών και αρνητικών συναισθημάτων, με παιχνίδια όπως το σφουγγάρι, δημιουργώντας ένα εικονολεξικό με τα συναισθήματα και παράγωγες λέξεις τους.
Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τις διαπροσωπικές σχέσεις. Συζητήσαμε για τα δικαιώματά μας ως άτομα και μέλη της τάξης μας, ενός μικρόκοσμου της κοινωνίας. Αναγνώριση και αποδοχή της διαφορετικότητας του «εσύ» μέσα από συζήτηση, παραμύθια και παιχνίδι ρόλων. Ενσωμάτωση νέων μαθητών (ένα παιδί από τη Συρία και ένα Ελληνάκι από άλλο σχολείο που ήρθαν το Σεπτέμβρη, και ένα κορίτσι  Ρομά που ήρθε τον Ιανουάριο). Δημιουργία ομάδων «εμείς». Καλλιέργεια θετικού ομαδικού κλίματος, διαχείριση δυναμικής της ομάδας.
Τέλος, ασχοληθήκαμε με μηχανισμούς δημιουργίας ομάδων: “όμοιος” εναντίον “άλλος”, τους δεσμοί επικοινωνίας, και την αναγνώριση και αποδοχή της διαφορετικότητας κάθε άλλης ομάδας πέρα από  οικείες και γνωστές.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Μια πολύ σημαντική στιγμή του προγράμματος, η οποία μου επέτρεψε να αντιληφθώ ότι το πρόγραμμα βρισκόταν σε πολύ καλό δρόμο και είχε αρχίσει να αποφέρει καρπούς ήταν η εξής. Τα Χριστούγεννα κάναμε τα επίθετα στη Γλώσσα. Ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν σε χαρτάκια σε σχήμα δώρου επίθετα και μεταφορές για να περιγράψουν έναν συμμαθητή τους, του οποίου το όνομα θα τους έλεγα στο αυτί. Στη συνέχεια κόλλησαν τα δωροχαρτάκια τους πάνω σε ένα χάρτινο χριστουγεννιάτικο δέντρο, το οποίο ονομάσαμε δέντρο της αγάπης. Αυτή η δράση προκάλεσε ένα πολύ δυνατό κύμα αγάπης, που κατέληξε στην επιμονή των παιδιών να επαναλάβουμε τη δράση του κρυφού Αϊ-Βασίλη, που είχαμε κάνει και την προηγούμενη χρονιά. Ετοίμασαν όλα τα παιδιά δώρα φτιαγμένα από αυτά και τα αντάλλαξαν με πολύ αγάπη ακόμη και κάποια παιδιά που ήταν κάποιες φορές αντιδραστικά.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Από τη φύση του το πρόγραμμα είχε δυσκολίες. Ιδιαίτερα η συνειδητοποίηση και η διαχείριση συναισθημάτων από παιδιά που αντιδρούσαν στα θετικά συναισθήματα και στην θετική αναπλαισίωση. Οι αντιδράσεις κάμφθηκαν στην πορεία και το πρόγραμμα ήταν ό,τι πιο δυνατό πραγματοποιήσαμε φέτος από άποψη συναισθημάτων και αποτελεσμάτων.
"Είμαστε μια τάξη πολύ πολύ εντάξει"
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ



Εγώ, εσύ, εμείς (μέρος Β') 

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Δ.Σ. Αγίου Νικολάου: Σιμόνη Παλιεράκη, Μελπομένη Ρόμπη, Αλίκη Τρουλλινού
ΤΜΗΜΑ: Ε΄τάξη, 15 παιδιά 
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" (ΚΕΘΕΑ)
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης Ρεθύμνου, Σχολές Γονέων 
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Σύλλογο "Αγάπη"
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
-Ένας από τους πολλούς-Ομοιότητες και διαφορές
-Έχω συναισθήματα κι αναγνωρίζω αισθήματα
-Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες
-Αντιμετωπίζω προκλήσεις
-Αξιολόγηση
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
"Μαγικός κύκλος": Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και συζητούν κάθε φορά τις δραστηριότητες που πρόκειται να κάνουν, πώς ένωσαν αφού τις έκαναν, τι τους ενόχλησε, τι τους τρόμαξε κ.τ.λ. Αρχικά αρκετά παιδιά είχαν δυσκολία να εκφραστούν, αρνούνταν να συμμετάσχουν, ήταν φοβισμένα κι αρνητικά. Θεωρώ ότι η ομάδα συνεργάστηκε αρκετά καλά ώστε στην πορεία του προγράμματος κάποια παιδιά έμαθαν να εκφράζουν τις ανησυχίες, τους φόβους και τις ενστάσεις τους. Ενισχύθηκε η αυτοεκτίμηση κι η αυτοπεποίθηση τους. Η τάξη παρουσιάζει αρκετά σοβαρό πρόβλημα επικοινωνίας. Η ομάδα αποτελείται από παιδιά με ιδιαιτερότητες διαφόρων ειδών , ώστε η συνοχή της ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Με το "μαγικό κύκλο" ένιωσαν αρκετά παιδιά ασφάλεια κι αποδεκτά από τους συμμαθητές τους.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Έλλειψη χρόνου για λεπτομερειακή ενασχόληση κάποιων υποθεμάτων
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ: Βίντεο

Επιδεξιότητες παιδιών δημοτικού 
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Δ.Σ. Αδελε: Σταυρουλακης Ευαγγελος - Μλεκανης Κωνσταντίνος
ΤΜΗΜΑ: Δ1, 20 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: 1. Εγώ - ένας ξεχωριστός άνθρωπος 2. Ένας από τους πολλούς 3. Συναισθήματα και αισθήματα 4. Μαθαίνω καινούργιες δεξιότητες 5. Αντιμετωπίζω προκλήσεις 6. Προσέχω τον εαυτό μου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 
Α.Εγω και το σχολειο μου 
1. Δημιουργωντας μια ταξη που ενδιαφερεται: Ταξη – Ενδιαφερον – Ρολοι - Διατυπωση κανονων ενδιαφεροντος - Τροποι δημιουργιας περιβαλλοντος με ενδιαφερον και εμπιστοσυνη  
2.Μαθαινω να συνεργαζομαι - δουλευω ως ομαδα: πλεονεκτηματα - μειονεκτηματα συνεργασιας – τροποι - ευατος πολυτιμος ταξης 
3.Κανοντας το σχολειο μου ενα χωρο πιο ασφαλη, ενα χωρο που ενδιαφερεται:συνεργασια ταξης σχολειου - θετικα ονοματα - παρουσιαση εαυτου - σκεφτομαστε ολους τους ανθρωπους του σχολειου - με ποιο τροπο μας φροντιζουν και μας προσεχουν - τι κανουν - τι λενε - ζωγραφικη δεντρο ομοιοτητας βιωματικα στην αυλη.  
Β. Εγω ενας ξεχωριστος ανθρωπος 
4. Η μοναδικοτητα μου: σκεφτομαστε τον εαυτο μας - τι ανθρωποι ειμαστε και για ποιο λογο δεν υπαρχει αλλος - ιδιαιτερα χαρακτηριστικα - ικανοτητες δεξιοτητες - ζωγραφια εαυτου 
5. Ενισχυση αυτοεκτιμησης: τι μπορω - τι δεν μπορω και θα ηθελα να κανω - δραστηριοτητα για μια εβδομαδα στο σπιτι - τι κανουν οι αλλοι και μας στενοχωρουν - τι κανετε για αυτό - τι ειπαν - κατι που εκανε καποιος και μας εκανε να αισθανθουμε ομορφα  - επιλεγουνε μια θετικη συμπεριφορα και ενα ατομο να την εφαρμοσουν 
6. Μεγαλωνω και αλλαζω: φυσικη διαδικασια - διαφορετικος ρυθμος αναπτυξης-σε διαφορετικες χρονικες στιγμες - πώς καταλαβαινω οτι μεγαλωνω - τι μπορεις να κανεις που δεν μπορουσε πριν απο 1,2,3 χρονια 
7. Οι ανθρωποι που αγαπω (1) η οικογενεια μου και (οι) αλλοι: εντοπισμος ξεχωριστων και πολυ ξεχωριστων ανθρωπων - τι τους κανει ξεχωριστους-συνεντευξη απο καποιον πολυ ξεχωριστο 
8. Οι ανθρωποι που αγαπω (2):στιγμες που δεν αγαπαμε τους ξεχωριστους - πραξεις και λογια που μας κανουν να νιωθουμε χαρα, θυμο, λυπη - εξακολουθουν να ειναι ξεχωριστοι - μια χαρουμενη αναμνηση-για ποιο λογο ειμαστε εμεις ξεχωριστοι για τους αλλους
Γ. Ενας απο ολους
9. Ομοιοτητα και διαφορα:εαυτο μας – κοσμος - πολλοι διαφορετικοι ανθρωποι, πολιτισμοι κανοντας το σχολειο μου ενα χωρο πιο ασφαλη, ενα χωρο που ενδιαφερεται:συνεργασια ταξης σχολειου - θετικα ονοματα - παρουσιαση εαυτου - σκεφτομαστε ολους τους ανθρωπους του σχολειου - με ποιο τροπο μας φροντιζουν και μας προσεχουν - τι κανουν - τι λενε - ζωγραφικη δεντρο ομοιοτητας βιωματικα στην αυλη.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 
Καναμε βιωματικα καταγραφη των ασφαλη και μη ασφαλη μερων του σχολειου μας. Κατοπιν παραδωσαμε στον διευθυντη τα αποτελεσματά μας και τα απρουσιασαμε σε ενα τμημα της ΣΤ ταξης. Φτιαξαμε μαζι τους μια ομαδα ενδιαφεροντος που θα πραγματοποιούσε τις αλλαγες
ΕΜΠΟΔΙΑ: Απο την συνεργασια μου με ενα παιδι που ενω δικαιουνταν παραλληλης στηριξης δεν ειχε
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ

Συναισθήματα. Αναγνώριση συναισθημάτων
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Δ.Σ. Πλακια: Δημητριου Μαριαννα
ΤΜΗΜΑ: Α1, 14 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ιανουαριος 2016: Το κολάζ των συναισθημάτων. Οι μαθητές δημιούργησαν ένα κολάζ με τα πρόσωπά τους. Τα παιδιά υποδύονται κάθε φορά και ένα διαφορετικό συναίσθημα.
Φεβρουάριος 2016: Πίνακας Χ. Μιρό "Το χαμόγελο των φλεγόμενων φτερών". Οι μαθητές παρεμβαίνουν εικαστικά στον πίνακα διαμορφώνοντας την έκφραση του προσώπου με βάση την ποικιλία των συναισθημάτων που μπορεί να βιώνουν εκείνη τη στιγμή.
Μάρτιος 2016: Ανάγνωση παραμυθιού "Η παλέτα των συναισθημάτων" ενώ παράλληλα ζωγραφίζουμε την παλέτα των δικών μας συναισθημάτων με διάφορα χρώματα. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Το κολάζ των συναισθημάτων. Στόχος είναι να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους. Να μάθουν εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων που βιώνουμε κάθε φορά. Να συνδέσουν τα συναισθήματα με τις αντίστοιχες εκφράσεις του προσώπου. Να συνεργαστούν ομαδικά. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και ενθουσιάστηκαν με αυτή τη δραστηριότητα καθώς είχαν τη δυνατότητα να δουν τα πρόσωπά τους να έχουν διάφορες εκφράσεις και συναισθήματα. Τα παιδιά έμαθαν να συνδέουν τα συναισθήματα με τις εκφράσεις προσώπου. Με αυτό τον τρόπο μπορούν πιο εύκολα να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση, ώστε να μπορέσουν να αντιληφθούν τα συναισθήματα που βιώνουν οι γύρω τους, να συμπάσχουν και να τους βοηθούν.

Εγώ, εμείς και οι άλλοι
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
ΔΣ Πρινέ: Ελευθερία Τζωρτζινάκη
ΤΜΗΜΑ: Β΄τάξη, 16 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Μια φορά ήταν η Κολοτούμπα που μπέρδευε τα γέλια με τα κλάματα
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου όπου δανειστήκαμε βιβλία παιδικά  για τα συναισθήματα
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ανάγνωση  μέσα στην τάξη ανά 4 σελίδες την εβδομάδα του βιβλίου "Μια φορά ήταν η Κολοτούμπα που μπέρδευε τα γέλια με τα κλάματα" της Μ. Μαντούβαλου,  Εκδ. Καστανιώτη και συζήτηση πάνω στο θέμα κάθε φορά. Έτσι αναφερόμαστε σε ένα ένα τα συναισθήματα και προσπαθουσαμε να κατανοήσουμε τι τα προκαλεί κάθε φορά και πώς τα διαχειριζόμαστε! Αυτό εξελίχθηκε σε ένα θεατρικό παιχνίδι που ανά ζεύγη τα  παιδιά έπαιζαν το ρόλο τους!
 Κάναμε ανάγνωση ακόμα και συζήτηση των βιβλίων :"Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε", " οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε" σχετικά με την έκφραση και διαχείριση του θυμού.
Αφού ολοκληρώσαμε τον 'κύκλο' των βασικών συναισθημάτων (χαρά, ευτυχία, ζήλια, ανία, θυμό, μοναξιά, ανησυχία, απογοήτευση, ντροπή, ενοχή) συμπλήρωσε ο καθένας για τον εαυτό μια σελίδα όπου εξηγούσε πότε νιώθει κάθε φορά ένα ένα απ' τα προηγούμενα συναισθήματα!
Παρακολουθήσαμε και βιντεάκια αποσπάσματα απο την ταινία "τα μυαλά που κουβαλάς" και κάποια από τα επεισόδια  "Οι μικροί κύριοι και κυρίες" και  προσπαθήσαμε να αντιληφθούμε ότι όλα τα συναισθήματα τα "κουβαλάμε" μέσα μας και τα νιώθουμε, τα εκφράζουμε ανάλογα την περίπτωση.
Επισκεφτήκαμε ηλεκτρονικά το Μουσείο Παιδικών Συναισθημάτων στην Αθήνα. (http://www.mce.gr/)
Επίσης ασχοληθήκαμε με  τα συναισθήματα ζωγραφίζοντάς τα με τέμπερες και δημιουργώντας μια έκθεση  ζωγραφικής για την τελική γιορτή του σχολείου. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η ενασχόλησή μας με το βιβλίο  "Μια φορά ήταν η Κολοτούμπα που μπέρδευε τα γέλια με τα κλάματα " μας έδωσε μέσα από την ανάγνωσή του και κυρίως την δραματοποίηση  του, τη δυνατότητα να δουλεψουμε και να αντιληφθούμε πιο πολύ τα συναισθήματα, εφόσον φυσικά αφιερώσαμε και τον περισσότερο χρόνο σε αυτό.
Γιατί τα παιδιά ασχολήθηκαν τα ίδια ως ηθοποιοί, μπαίνοντας στο "πετσί "των ρόλων τους, το διασκέδασαν ιδιαίτερα και ασχολήθηκαν περισσότερο χρόνο με αυτό από όσο όλα τα άλλα.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Η έλλειψη χρόνου!!!

Συνεργάζομαι για να φτιάξω μια ιστορία
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Δ. Σ. Πρινέ, Πολάκης Γεώργιος
ΤΜΗΜΑ: Γ τάξη, 7 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Λογισμικό STORYBIRD, ελληνικά λαικά παραμύθια
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ανάγνωση παραμυθιών, καταγραφή των στοιχείων που περιέχει μια ιστορία - αφήγηση (τόπο χρόνο πρωταγωνιστές πλοκή). Σχεδιάζοντας μια ιστορία στο χαρτί. Γράψιμο ιστορίας στον Η/Υ. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Γράψιμο της ιστορίας με συνεργασία. Φάνηκαν σ  αυτήν την δραστηριότητα όλες οι δυσκολίες του συνεργατικού τρόπου δουλειάς. Έπρεπε να αποφασίσουν από κοινού το θέμα ,πράγμα δύσκολο,έπρεπε ο ένας να συνεχίζει την εικόνα και τα λόγια του προηγούμενου ώστε να βγαίνει νόημα.
Ενίσχυση ψυχικής ανθεκτικότητας. Θετική συμπεριφορά μαθητών
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Δ. Σ. Ρουσσοσπιτίου, Τούλα Ιωάννα
ΤΜΗΜΑ: Γ' Τάξη, 11 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ξεκινώντας το πρόγραμμα έγινε μια πρώτη προσέγγιση στον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές τόσο μέσα όσο και έξω από τη τάξη. Χρησιμοποιήθηκαν τρεις αλληγορικές ιστορίες καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος, οι οποίες αφού μελετήθηκαν στην συνέχεια έγινε επέκταση  μέσω της συζήτησης σε δικές τους προσωπικές εμπειρίες. Ακολούθησε προβολή ταινίας κινουμένων σχεδίων ("Τα μυαλά που κουβαλάς"), η οποία είχε ως στόχο μια περεταίρω γνωριμία με τα συναισθήματα και την διαχείρισή τους. Έλαβαν επίσης χώρα διάφορα παιχνίδια παντομίμας τα οποία πραγματεύονταν συναισθήματα και μια δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές καλούνταν να περιγράψουν ένα περιστατικό που τους συντάραξε και πως κατάφεραν να το διαχειριστούν. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Οι δραστηριότητες της παντομίμας ήταν οι πιο σημαντικές κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος. Στην πρώτη δραστηριότητα ένας μαθητής καλούνταν να παραστήσει με το σώμα και την έκφραση του προσώπου του ένα συναίσθημα και οι υπόλοιποι έπρεπε να το μαντέψουν. Στην δεύτερη δραστηριότητα οι μαθητές δούλεψαν σε ζευγάρια. Ο ένας από τους δυο αναπαριστούσε το συναίσθημα και ο δεύτερος προσπαθούσε να μαντέψει σωστά το συναίσθημα και στη συνέχεια να το μιμηθεί. Οι δραστηριότητες αυτές θεωρήθηκαν ως πιο σημαντικές διότι στόχευαν στην ενίσχυση της κατανόησης των συναισθημάτων και κατά συνέπεια της ενσυναίσθησης και της σωστής διαχείρισης των συναισθημάτων. 
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δεν αντιμετωπίστηκαν εμπόδια ή κάποιου είδους προβλήματα. Οι μαθητές δια-σκέδασαν πολύ με τη δραστηριότητα και συνεργάστηκαν πολύ αποτελεσματικά. 

Παίζοντας με  τα συναισθήματά μας στην πρώτη
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ψυχική Υγεία - Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη
Δ.Σ. Σταυρωμένου: Μπιλιούρη Ελένη, Φακιδάρη Μαρία
ΤΜΗΜΑ: 
Α΄1, Α΄2, 38 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συναισθηματικής Νοημοσύνης, Διαθεματικές  Δραστηριότητες, Ευαγγελία Μπουρλιού, Ανάγνωση της σειράς βιβλίων: Ας μιλήσουμε για τα συναισθήματα,  Joy Berry
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Επίσκεψη στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, με εκτέλεση προγράμματος σχετικό με τα συναισθήματα
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 
Αναγνώριση και κατηγοριοποίηση συναισθημάτων, Δημιουργία συναισθημάτων με διάφο-ρους τρόπους και μέσα π.χ. ανάγνωση κειμένων με πρόκληση των διαφόρων συναισθημάτων, δραματοποίηση, ζωγραφική, κατασκευές με πλαστελίνη κ.α. Επίσκεψη στο μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Ξενάγηση στο χώρο και δραματοποίηση ορισμένων έργων τέχνης, παιχνίδια με στόχο την έκφραση συναισθημάτων, εναλλαγές των συναισθημάτων μέσα από παιχνίδι.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Ήρθαν σε επαφή με έργα τέχνης και πίνακες μοντέρνας τέχνης για πρώτη φορά, τα δύο τμήματα είχαν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν μέσα από όμορφες δραστηριότητες εκτός σχολικού περιβάλλοντος.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Έλλειψη χρόνου λόγω των απαιτήσεων της Α΄ τάξης