5ο Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Άννα Θωμαδάκη - Δέσποινα Κελαιδή - Αδαμαντία Λιουδάκη - Ευαγγελή Παπαντώνη - Ευαγγελή Φιλιοπούλου
ΤΜΗΜΑ: Κλασικό - Ολοήμερο 1 - Ολοήμερο 2, 58 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Επίσκεψη σε κινητό πλανητάριο.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αρχικά ασχοληθήκαμε με το φαινόμενο της ημέρας - νύχτας και μετά με τις κινήσεις της γης. Στη συνέχεια μελετήσαμε τη Γη, το εσωτερικό της και τη θέση της στο ηλιακό σύστημα. Έπειτα γνωρίσαμε τους πλανήτες έναν έναν, τα χαρακτηριστικά τους και τις κινήσεις τους γύρω απο τον ήλιο. Μιλήσαμε για τους αστερισμούς και τα υπόλοιπα ουράνια σώματα. Τέλος, μιλήσαμε για την προσπάθεια και τα μέσα που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να γνωρίσει το διάστημα.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική ήταν η επίσκεψη των παιδιών στο κινητό πλανητάριο.
Ήταν η πιο σημαντική, γιατί τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και αυτή η δραστηριότητα διέγειρε το ενδιαφέρον τους για περαιτέρω διερεύνηση του θέματος.
Το κάστρο
της Φορτέτζας. Από το χθες στο σήμερα.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανθρωπογενές Περιβάλλον
8ο Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Δραμουντάνη Δήμητρα,
Λαγουδιανάκη Σοφία, Χριστοδουλάρα Αγγελική
ΤΜΗΜΑ: 1ο Ολοήμερο Τμήμα, 18 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:
1. Φορτέτζα: το ενετικό κάστρο του Ρεθύμνου του
Δερεδάκη Νίκου στο πλαίσιο Προγράμαμτος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, 2. Η
φορτέτζα του Ρεθύμνου: η άμυνα της πόλης την εποχή της βενετοκρατίας της
Στεριώτου Ιωάννας, 3. Η Αναγέννηση των
Carme Peris, Gloria & Oriol Verges, 4. http://kpemolaon.blogspot.gr/,
5. Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου
Κορνάρου σε Επιμέλεια Πετράκη Λογοθέτη (ένα σπάνιο εικονογραφημένο
χειρόγραφο)6. Ερωτόκριτος (διασκευή για μικρά παιδιά) των Μουρίκη Κατερίνας και
Κυρίτση Ιωάννας, 7. Ιππότες και κάστρα του Dixon Philip, 8. Ιππότες του Gravet
Christopher, 9. Ιππότες από τις εκδόσεις Σαββάλας, 10. Οι δώδεκα πριγκίπισσες
που χόρευαν της Sanderson Routh, 11. Ρέθυμνο των Μαλαγάρη, Α. και Στρατιδάκη,
Χ. 12. Ρέθυμνο: Ιστορία, περιήγηση, σύγχρονη ζωή του Τρούλη, Μ.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Κάστρο της
Φορτέτζας και ξενάγηση από την αρχαιολόγο κυρία Αρβανίτη, έπειτα από συνεννόηση
με το Κ.Ε.ΔΗ.Ρ
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το θέμα του προγράμματος προέκυψε έπειτα από το
ενδιαφέρον των παιδιών σχετικά με παραμύθια που έχουν κάστρα και ιππότες και
εκμεταλλευόμενοι αυτό το ενδιαφέρον των νηπίων, προσπαθήσαμε να το συνδέσουμε
με το «κάστρο» της Φορτέτζας. Έτσι, αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα για τα
κάστρα, αρχικά, και αργότερα για τη Φορτέτζα.
Αρχικά λοιπόν, φτιάξαμε με τα νήπια ένα ιστόγραμμα βάζοντας ως κεντρικό θέμα τη λέξη «κάστρο», όπου τα νήπια διατύπωσαν τις ερωτήσεις που ήθελαν να απαντηθούν.
Αρχικά λοιπόν, φτιάξαμε με τα νήπια ένα ιστόγραμμα βάζοντας ως κεντρικό θέμα τη λέξη «κάστρο», όπου τα νήπια διατύπωσαν τις ερωτήσεις που ήθελαν να απαντηθούν.
Στη συνέχεια εντοπίσαμε μεγαλύτερα κάστρα σε όλη την
Ευρώπη, τα εντοπίσαμε στο χάρτη, πήραμε πληροφορίες για αυτά και τα
επισκεφτήκαμε με τη βοήθεια της τεχνολογίας μέσα από εικονικές επισκέψεις που
έχουν στην ιστοσελίδα τους.
Επόμενη δραστηριότητα ήταν να συλλέξουμε πληροφορίες για την εποχή του μεσαίωνα και τα πρώτα κάστρα που εμφανίστηκαν τότε. Μάθαμε πώς κατασκευάζονταν, ποιοι ζούσαν μέσα, πώς περνούσαν το χρόνο τους, πώς ήταν ντυμένοι, τι έτρωγαν κ.λπ.
Επόμενη δραστηριότητα ήταν να συλλέξουμε πληροφορίες για την εποχή του μεσαίωνα και τα πρώτα κάστρα που εμφανίστηκαν τότε. Μάθαμε πώς κατασκευάζονταν, ποιοι ζούσαν μέσα, πώς περνούσαν το χρόνο τους, πώς ήταν ντυμένοι, τι έτρωγαν κ.λπ.
Κατόπιν, μελετήσαμε τους ιππότες και τη ζωή τους, για
τα οικόσημα και την ιπποτική τιμή.
Στη συνέχεια περάσαμε στην εποχή της αναγέννησης, μια
που σε αυτή την εποχή ανήκει και το φρούριο της Φορτέτζας. Εντοπίσαμε τις
αλλαγές από την εποχή του μεσαίωνα και είδαμε κάστρα αυτής της εποχής.
Κατασκευάσαμε κοσμήματα, χορέψαμε χορούς εκείνης της εποχής, επιλέξαμε το δικό
μας οικόσημο, διαβάσαμε παραμύθια ακούσαμε αναγεννησιακή μουσική, είδαμε
σπουδαίους αναγεννησιακούς ζωγράφους και μιλήσαμε για τον Γουτεμβέργιο και τη
σπουδαία ανακάλυψή του.
Μετά από την εξοικείωσή μας με την εποχή αυτή, ήρθε η
κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσουμε τη γνωριμία μας με το Φρούριο της Φορτέτζας.
Αναζητήσαμε πληροφορίες για την κατασκευή, τη χρήση
και την πορεία της Φορτέτζας στο χώρο και στο χρόνο. Επισημάναμε τις
ιδιαιτερότητές της και εντυπωσιαστήκαμε από το γεγονός ότι το φρούριο παραμένει
«ζωντανό» για τόσους αιώνες. Γνωρίσαμε τον Ερωτόκριτο και είδαμε ένα σπάνιο
χειρόγραφο του έργου με καταπληκτικές μικρογραφίες. Με τη βοήθεια του χάρτη
εντοπίσαμε και άλλα φρούρια ή κάστρα αρχικά στην Κρήτη και μετά σε όλη την
Ελλάδα και κάναμε συγρκίσεις για να βρούμε ομοιότητες και διαφορές με τη δική
μας Φορτέτζα.
Σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος μας δόθηκε η
ευκαιρία να κάνουμε δραστηριότητες σχετικές με λεξιλόγιο, φωνολογική
ενημερότητα, μαθηματικές έννοιες, εξάσκηση προφορικού λόγου και δημιουργική
γραφή. Επίσης, ήρθαμε σε επαφή με διάφορες μορφές τέχνης και καλλιεργήσαμε τη
φαντασία και τη δημιουργικότητά μας.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επιτόπια επίσκεψη στη
Φορτέτζα και ξενάγηση από αρχαιολόγο. Τα παιδιά ως τελική δραστηριότητα θέλησαν
να φτιάξουν ένα δικό τους κάστρο με ανακυκλώσιμα υλικά.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η σημαντικότερη δραστηριότητα που πραγματοποιήσαμε
κατά τη διάρκεια του προγράμματος θεωρούμε πως είναι η επίσκεψή μας στο φρούριο
της Φορτέτζας και η ξενάγηση που μας έγινε από την αρχαιολόγο κυρία Αρβανίτη
Ματίνα έπειτα από συνεννόηση που κάναμε με το γραφείο πολιτισμού του Κ.Ε.ΔΗ.Ρ.
Η επίσκεψη έγινε στο τέλος του προγράμματος, έπειτα
από πρόταση που έγινε από τα ίδια τα νήπια και ως αποτέλεσμα του ενδιαφέροντος
και των γνώσεων που αποκόμισαν κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής μας με το
κάστρο της Φορτέτζας.
Αναλυτικότερα, είχε γίνει παρουσίαση του κάστρου της Φορτέτζας μέσα από φωτογραφικό υλικό που βρήκαμε σε διάφορα βιβλία και οδηγούς της πόλης του Ρεθύμνου. Επίσης, τα παιδιά παρακολούθησαν σχετικά video και μαζί με τις δικές τους προϋπάρχουσες εμπειρίες από προηγούμενες επισκέψεις τους στο φρούριο, επιχειρήσαμε να φτιάξουμε το ιστόγραμμά μας με τις ερωτήσεις που θα θέλαμε να απαντηθούν κατά την επίσκεψή μας.
Αναλυτικότερα, είχε γίνει παρουσίαση του κάστρου της Φορτέτζας μέσα από φωτογραφικό υλικό που βρήκαμε σε διάφορα βιβλία και οδηγούς της πόλης του Ρεθύμνου. Επίσης, τα παιδιά παρακολούθησαν σχετικά video και μαζί με τις δικές τους προϋπάρχουσες εμπειρίες από προηγούμενες επισκέψεις τους στο φρούριο, επιχειρήσαμε να φτιάξουμε το ιστόγραμμά μας με τις ερωτήσεις που θα θέλαμε να απαντηθούν κατά την επίσκεψή μας.
Καταγράψαμε τις ερωτήσεις που θέλαμε να μας απαντήσει
η αρχαιολόγος σχετικά με την κατασκευή και τη χρήση της Φορτέτζας, από την
περίοδο της εννετοκρατίας μέχρι σήμερα και στη συνέχεια έγινε η συνεννόηση με
την αρχαιολόγο.
Πριν από την επίσκεψή μας, έγινε συζήτηση με τα νήπια σχετικά με τη σωστή συμπεριφορά που πρέπει να έχουμε όταν επισκεπτόμαστε χώρους με αρχαιολογικό – ιστορικό ενδιαφέρον και ποιους κανόνες πρέπει να ακολουθούμε για την ασφάλειά μας κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης εκτός σχολείου. Έτσι, ήμασταν έτοιμοι να πραγματοποιήσουμε την ξενάγησή μας.
Πριν από την επίσκεψή μας, έγινε συζήτηση με τα νήπια σχετικά με τη σωστή συμπεριφορά που πρέπει να έχουμε όταν επισκεπτόμαστε χώρους με αρχαιολογικό – ιστορικό ενδιαφέρον και ποιους κανόνες πρέπει να ακολουθούμε για την ασφάλειά μας κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης εκτός σχολείου. Έτσι, ήμασταν έτοιμοι να πραγματοποιήσουμε την ξενάγησή μας.
Η βιωματική αυτή προσέγγιση του φρουρίου της Φορτέτζας
ξεκίνησε ήδη κατά τη διάρκεια που ανεβαίναμε στο φρούριο. Παρατηρήσαμε τη θέση
που είναι κτισμένο το φρούριο, τα τείχη της Φορτέτζας εξωτερικά και τα σπίτια
που φτάνουν σχεδόν ως την μεγάλη πόρτα, τη θάλασσα που περιβάλλει ένα μεγάλο
μέρος των τειχών. Στη συνέχεια, ακριβώς έξω από τη μεγάλη πόρτα της Φορτέτζας
συναντηθήκαμε με την αρχαιολόγο και ανέλαβε εκείνη να παρουσιάσει στα παιδιά το
φρούριο και τα μυστικά του.
Με πολύ απλό και κατανοητό τρόπο, η αρχαιολόγος
εξήγησε στα παιδιά, γιατί επιλέχτηκε το συγκεκριμένο σημείο για την κατασκευή
του φρουρίου, πότε και από ποιους κατασκευάστηκε, τις καινοτομίες που
εφαρμόστηκαν στην κατασκευή του και ποια ήταν η χρήση των κτιρίων που υπήρχαν
μέσα στο φρούριο. Στη συνέχεια, και καθώς περπατούσαμε μέσα στη Φορτέτζα η
αρχαιολόγος ξεδίπλωσε με μοναδικό τρόπο τη ζωή των ανθρώπων μέσα στο φρούριο
και κατάφερε να ζωντανέψει στα μάτια των παιδιών σκηνές από την ιστορία.
Επισκεφθήκαμε ακόμη το τζαμί που βρίσκεται στο χώρο
της Φορτέτζας και είναι προσβάσιμο στο κοινό, γεγονός που εντυπωσίασε πολύ τα
παιδιά. Μεγάλη εντύπωση επίσης τους έκαναν τα κανόνια που υπάρχουν στο χώρο, το
κτίριο της φυλακής, τα πηγάδια και οι επάλξεις.
Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης η αρχαιολόγος απάντησε
σε όλες τις ερωτήσεις των παιδιών που είχαν καταγράψει στο ιστόγραμμά τους και
σε άλλες που προέκυπταν καθώς η ξενάγηση συνεχίζονταν.
Όταν ολοκληρώθηκε η ξενάγηση στο χώρο καθίσαμε όλοι
μαζί στο θέατρο «Ερωφύλη» που έχει κατασκευαστεί μεταγενέστερα και με αυτή την
αφορμή, μαζί με την αρχαιολόγο και με τη βοήθεια φωτογραφικού υλικού,
επιχειρήσαμε να παρακολουθήσουμε την πορεία της Φορτέτζας από την εποχή που
κατασκευάστηκε μέχρι σήμερα.
Η δραστηριότητα αυτή ολοκληρώθηκε στο χώρο του
νηπιαγωγείου. Όταν επιστρέψαμε επιχειρήσαμε να φτιάξουμε μια ιστοριογραμμή της
Φορτέτζας με τους σημαντικότερους σταθμούς στην πορεία της. Στο τέλος τα παιδιά
με η φαντασία και την καλλιτεχνική τους διάθεση ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους
από την επίσκεψή μας. Επίσης, χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμα υλικά, επιχείρησαν
να κατασκευάσουν μια "δικιά" τους Φορτέτζα.
Η δραστηριότητα αυτή θεωρούμε ότι ήταν η πιο σημαντική
γιατί τα παιδιά πήραν πληροφορίες για το φρούριο της Φορτέτζας με βιωματικό
τρόπο και όχι μέσα από βιβλία και περιγραφές τρίτων. Επίσης, η εμπλοκή τους
στην καταγραφή ερωτήσεων προς την αρχαιολόγο, τα ενθουσίασε και τα έκανε να
αντιμετωπίσουν τη δραστηριότητα αυτή με περισσότερο ενδιαφέρον και σοβαρότητα.
Επιπρόσθετα, τα παιδιά μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν προϋπάρχουσες γνώσεις και
εμπειρίες τους για να τις επεξεργαστούν εκ νέου και να τις εμπλουτίσουν,
αποκτώντας έτσι κριτική σκέψη αλλά και νέες γνώσεις για ένα σπουδαίο μνημείο
της πόλης τους.
ΕΜΠΟΔΙΑ:
Το σημαντικότερο πρόβλημα που προέκυψε κατά την
υλοποίηση του προγράμματός ήταν ότι για το Φρούριο της Φορτέτζας δεν υπήρχε
εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλο για τη νηπιακή ηλικία. Το ίδιο πρόβλημα προέκυψε
και όταν αναζητήσαμε εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με δραστηριότητες καλλιέργειας
δεξιοτήτων της γλώσσας και των μαθηματικών που να σχετίζεται με τη συγκεκριμένη
θεματολογία. Το υλικό που υπήρχε στην ελληνική και ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
ήταν ελάχιστο και όχι καλής ποιότητας. Έτσι αναγκαστήκαμε να αναζητήσουμε
κατάλληλο υλικό διαδικτυακά, από ξενόγλωσσα site, και να το προσαρμόσουμε στην
ελληνική γλώσσα.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ
3ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Ηλίας Φαρμάκης
ΤΜΗΜΑ: Ε2, 13 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:
Υλικό από τα ΚΠΕ που ήταν σχετικά με το θαλάσσιο περιβάλλον, υλικό που συγκέντρωσε ο διδάσκων στην ιστοσελίδα: http://pin.it/2WrOEGM
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Επιλογή θεματολογίας προγράμματος. Συντονισμός ενεργειών για την εξεύρεση πηγών και κατανομή εργασιών.
Έρευνα από τις πηγές (βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο).
Συγγραφή δοκιμίων, δημιουργία αφισών.
Δημοσίευση εργασιών στην ηλεκτρονική εφημερίδα της τάξης
Παρουσίαση στην τάξη
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τη διαδικασία κατά την οποία οι μαθητές ερευνούσαν τις συνέπειες που έχει η καταστροφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος στον άνθρωπο και οι τρόποι προστασίας των θαλασσών με τη δημιουργία αφισών.
Τη θεωρούμε πιο σημαντική γιατί μέσα από τη μελέτη του θαλάσσιου περιβάλλοντος οι μαθητές κατανοούν τη χρησιμότητα του κάθε οργανισμού για την ύπαρξη ισορροπίας στο περιβάλλον που είναι απαραίτητη και για την επιβίωση των ανθρώπων.
ΕΜΠΟΔΙΑ:
Δεν αντιμετωπίστηκε κανένα σοβαρό πρόβλημα. Υπήρξαν μερικές δυσκολίες στην εύρεση υλικού για τα φυτά της θάλασσας το οποίο αντιμετωπίστηκε με την συνεργασία του διδάσκοντος με τους μαθητές με έρευνα για άντληση πηγών από το διαδίκτυο μέσω του Η/Υ της τάξης.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ
- Παρουσίαση στην τάξη και παραγωγή video
9ο Δ.Σ. Ρεθύμνου, Βεργάκης Νικόλαος
ΤΜΗΜΑ: Δ2, 17 παιδιά
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: 1) Σχολικός Γεωγραφικός Άτλας Ελλάδος, 2) Χάρτης Ελλάδας, 3) Παιχνίδια στο Ίντερνετ.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Φυσικές πηγές Αργυρούπολης και Κέντρο Κρητικής Διατροφής.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1) Πρώτη επαφή με Γεωγραφικά Διαμερίσματα και νομούς-πρωτεύουσες Ελλάδας από Εικονογραφημένο Σχολικό Άτλαντα και σχετικά παιχνίδα στο Ίντερνετ.
2) Χωρισμός σε ομάδες των 2 ατόμων. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να φτιάξει από μία μακέτα γεωγραφικού διαμερίσματος της Ελλάδας. Πάνω σε ξύλινες σανίδες διαστάσεων Α3 κάθε ομάδα κολλά λευκό χάρτη αναλόγων διαστάσεων του διαμερίσματος που ανέλαβε.
3) Τα παιδιά απλώνουν τα κατάλληλα χρώματα πλαστελίνης πάνω στον λευκό χάρτη Α3 για να σχηματιστούν τα στοιχεία των διαμελισμών (βουνά, λίμνες, ποτάμια κ.λπ.).
4) Υπολογίζουν το ύψος των βουνών με βάση την κλίμακα (ενδεικτική κλίμακα 1:100.000) για να το προσαρμόσουν στη μακέτα τους και στρογγυλοποιούν τον αριθμό που έβγαλαν από το κομπιουτεράκι.
5) Γράφουν σε ταμπελάκια από χαρτί τα σημαντικότερα βουνά, πόλεις, λίμνες, ποτάμια κ.ά., τα τοποθετούν-κολλούν σε οδοντογλυφίδες και τα στερεώνουν πάνω στις μακέτες τους.
6) Για κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα καθαρογράφουν σε ένα φύλλο χαρτί Α4 τους νομούς με τις πρωτεύουσές τους, καθώς και τα κυριότερα στοιχεία των διαμελισμών (βουνά, πεδιάδες, ποτάμια κ.λπ.), και το τοποθετούν δίπλα στη μακέτα τους κατά την παρουσίασή της.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Την 4η (υπολογίζουν το ύψος των βουνών με κλίμακα και στρογγυλοποιούν το αποτέλεσμα).
Βρίσκουν το ύψος του βουνού που θέλουν να το προσαρμόσουν στη μακέτα τους (π.χ. 1.872 μ.). Το πολλαπλασιάζουν με το 100 για να το μετατρέψουν σε εκατοστά (1.872 x 100 =187.200 εκ.). Κατόπιν, το διαιρούν με την κλίμακα (ενδεικτική κλίμακα 1:100.000) στο κομπιουτεράκι (187.200 : 100.000 = 1,872 εκ. θα είναι το ύψος του βουνού προσαρμοσμένο στη μακέτα). Έπειτα, στρογγυλοποιούν αυτό το νούμερο που βρήκαν με το κομπιουτεράκι στο πρώτο δεκαδικό ψηφίο, δηλ. στο 8. Αν το ψηφίο δεξιά του 8 είναι μεταξύ 5 - 9, το 8 θα ανέβει κατά ένα ψηφίο και θα γίνει 9. Αν το ψηφίο δεξιά του 8 είναι μεταξύ 0 - 4, το 8 θα παραμείνει όπως είναι (στο παράδειγμά μας, επειδή δεξιά του 8 είναι το 7, που είναι μεγαλύτερο από το 5, το 8 θα γίνει 9. Δηλ. 1,872 = 1,9 εκ. θα είναι το ύψος του βουνού μας προσαρμοσμένο στη μακέτα).
Θεωρώ σημαντική αυτήν τη δραστηριότητα επειδή τα παιδιά έρχονται σε μια πρώτη επαφή με την έννοια της κλίμακας και της στρογγυλοποίησης, βλέποντας στην πράξη τη χρησιμότητά τους. Έτσι, θα μπορούν να υπολογίζουν πραγματικές αποστάσεις με βάση την κλίμακα κάθε χάρτη πιο εύκολα (δραστηριότητα που θα πραγματοποιήσουν στη Γεωγραφία της Ε΄ τάξης), καθώς έχουν μάθει ήδη να χρησιμοποιούν την κλίμακα στους υπολογισμούς τους για τα ύψη των βουνών. Επιπλέον, έχοντας ήδη γνωρίσει τους βασικούς κανόνες της στρογγυλοποίησης (Μαθηματικά Ε΄), θα μπορούν να τους εφαρμόζουν γενικά στη ζωή τους προκειμένου να κάνουν νοερούς υπολογισμούς μεγάλων αριθμών, αλλά και αλλού.
Τέλος, το σημαντικότερο απ' όλα ήταν ότι υπήρξε αρμονική συνεργασία των μελών της ομάδας και μια άτυπη άμιλλα μεταξύ των ομάδων για την πιο ευπαρουσίαστη μακέτα. Έτσι τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται ενώνοντας τις δυνάμεις τους για έναν κοινό σκοπό και ένα καλό αποτέλεσμα.
15ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Λαζάνη Αναστασία - Τζεδάκη Ευφροσύνη
ΤΜΗΜΑ: Γ1 -Γ2, 45 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Προσέγγιση του θέματος από τους μαθητές - Αναζήτηση και παρουσίαση πληροφοριών - Συγγραφή σχετικού εγχειριδίου και εικονογράφησή του από τα παιδιά - Κατασκευή χελώνας. Ανακάλυψαν τα παιδιά στοιχεία και πληροφορίες για τη ζωή της καρέττα - καρέττα και έγιναν μικροί συγγραφείς.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ: Παραγώμενο έντυπο από τους μαθητές
Δ.Σ. Αποστολων: Ζωσιμιαδη Σβετλανα, Περαθωρακης Νικος
ΤΜΗΜΑ: Ε κ ΣΤ, 16 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Συζήτηση εισαγωγική με στόχο την εύρεση ενός θέματος στο πλαίσιο της ευέλικτης ανά τάξη
Χωρισμός ομάδων εργασίας
Προβολή διάφορων σχετικών ντοκιμαντέρ με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με το θέμα του project
Κατασκευή πλανητικών μοντέλων με βιολογικά υλικών
Διεξαγωγή θεατρικού δρώμενου στην τελική γιορτή σχετικό με το θέμα του σχεδίου δράσης
Η σημαντικότερη και συνάμα η πιο ενδιαφέρουσα δραστηριότητα προς τα παιδιά υπήρξε η κατασκευή πλανητικών μοντέλων από τα παιδιά με την δική μας καθοδήγηση και διακριτική επίβλεψη.
Συγκεκριμένα, προσπαθήσαμε να χρησιμοποιήσουμε βιολογικά υλικά και ταυτόχρονα όσο το δυνατόν πιο βιωματικά ως προς τα παιδιά. Τα παιδιά κατασκεύασαν κόλλα από αλεύρι μέσα στην τάξη το οποίο έμεινε για δύο ημέρες ώστε να στεγνώσει και να είναι έτοιμο προς χρήση. Στην πορεία, αφού έγινε ο χωρισμός των μαθητών ανά ομάδες, η κάθε ομάδα ανέλαβε να κατασκευάσει από δύο πλανήτες. Δόθηκαν σε κάθε ομάδα τα υλικά κατασκευής των πλανητικών μοντέλων τα οποία αξιοποιήθηκαν αναλόγως ώστε να υλοποιηθεί και να ολοκληρωθεί η δραστηριότητα.
Το τελικό μοντέλο πήρε την μορφή των πλανητικού συστήματος όπως είναι τοποθετημένοι στο σύμπαν μας!
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος και θεωρήθηκε πιο σημαντική από όλες αφορούσε στην κατασκευή των πλανητικών μοντέλων από τους μαθητές. Η σημαντικότητά της έγκειται στο γεγονός ότι ήταν εξολοκλήρου κατασκευή των μαθητών και αυτό την καθιστά βιωματική και ταυτόχρονα πιο ενδιαφέρουσα. Με την κατασκευή αυτή οι μαθητές ήταν ικανοί να αντιληφθούν βιωματικά την μορφολογία, το μέγεθος, την σύσταση και την τοποθέτηση των πλανητών στο γαλαξία μας. Ταυτόχρονα, ενισχύθηκε η κοινωνικό- συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών καθώς έμαθαν να εργάζονται ομαδοποιημένα και συστηματικά.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δεν αντιμετωπίσαμε ιδιαίτερα προβλήματα καθώς υπήρχε ομαλή συνεργασία. Η μόνη δυσκολία και καθυστέρηση που αντιμετωπίσαμε ήταν ότι δύο από τους πλανήτες που κατασκευάσαμε δεν πήραν την αναμενόμενη μορφή και αναγκαστήκαμε να προχωρήσουμε στην ανακατασκευή τους.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
1ο Δ.Σ. Ανωγείων: Ξενικάκη Μαρία
ΤΜΗΜΑ: Β2. 14 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Πηγές από το Διαδίκτυο: Μουσείο Φυσική Ιστορίας Κρήτης, Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Καστοριάς,
Ιστολόγιο εκπ/κων 8ου Δημ.Σχ.Ελευθερίου Κορδελιού, Ιστολόγιο xromata,
Βιβλία:"Ο μύθος της Λεμονιάς", " Η μέλισσα και ο Δίας"
Ιστολόγιο εκπ/κων 8ου Δημ.Σχ.Ελευθερίου Κορδελιού, Ιστολόγιο xromata,
Βιβλία:"Ο μύθος της Λεμονιάς", " Η μέλισσα και ο Δίας"
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης και παρακολουθώντας το ομώνυμο πρόγραμμα.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες, κινητοποίηση του ενδιαφέροντος με μια ιστορία.
Δραστηριότητα: έφτιαξαν τα παιδιά πεταλούδες με χαρτί και τις "έκρυψαν σε φανερά σημεία" μέσα στην τάξη.
Συλλογή πληροφοριών από βιβλία και διαδίκτυο για το πώς τα ζώα και τα φυτά αναπτύσσουν χαρακτηριστικά και συμπεριφορές που τα βοηθούν να προστατεύονται από τους εχθρούς τους και να ζουν καλύτερα σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα.
Ζωγραφική, κολλάζ.
Επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η επίσκεψη στο Μ.Φ.Ι.Κ. Τα παιδιά βιωματικά και διερευνητικά ανακάλυψαν πώς τα φυτά και τα ζώα προσαρμόζονται στο περιβάλλον.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ: Βίντεο