Οριζόντιο μενού - MEGA

Τετάρτη 3 Αυγούστου 2016

Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης 2015-2016 στη θεματική: Αειφορο σχολειο


Εξωραϊσμός του περιβάλλοντος αύλειου χώρου μας, 
3o Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Καίτη Ρεμπατσουλέα, Χριστίνα Κουτσουρούμπη, Σταματία Γερονάτσιου
ΤΜΗΜΑ: ολοήμερο και κλασικό τμήμα 29 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:  "Το κουτί της οικολογίας, Προστατεύω το περιβάλλον (εκδ.Σαββάλας), πληροφορίες από το διαδίκτυο
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Περίπατος στον  Δημοτικό Κήπο του Ρεθύμνου και  στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου για παρατήρηση αυλών κατοικιών.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το πρόγραμμα ξεκίνησε από την προηγούμενη χρονιά σε  συνεργασία με τους γονείς και φέτος συνεχίστηκε κατά παρόμοιο τρόπο. Συζήτηση, διαμόρφωση παρτεριού (μετατροπή σε παρτέρι της γούρνας της βρύσης), αγορά χώματος, προσφορά λουλουδιών από τους γονείς, φύτεμα με τα παιδιά.
Φύτεμα λουλουδιών στο παρτέρι και σε γλάστρες από τα παιδιά. Ο στόχος ήταν η βιωματική μάθηση  για τη φύτευση, παρατήρηση της εξέλιξης και  πορεία των φυτών, άμεση και καθημερινή φροντίδα τους. Δεύτερος στόχος η εμπλοκή των γονέων. Κατά την πραγματοποίηση της δραστηριότητας οργανώθηκαν δραστηριότητες διαθεματικού χαρακτήρα ως προς την γνώση των φυτών και γενικότερα της αξίας τους στο περιβάλλον,  με ομαδικές εργασίες, αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, καρτεπικολλήσεις, ζωγραφική, φωτογράφιση και αξιολόγηση από τα παιδιά. Η φύτευση του παρτεριού και των υπόλοιπων γλαστρών έγινε από τα παιδιά με ιδιαίτερη προσοχή και οργανώθηκαν σε ομάδες καθημερινής φροντίδας τους. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Θεωρούμε σημαντική την παραπάνω δραστηριότητα γιατί τα παιδιά ασχολήθηκαν βιωματικά, οι γονείς τους συμμετείχαν φέρνοντας λουλούδια να φυτέψουμε, φροντίζουν τα λουλούδια, παίρνουν τις γλάστρες στα σπίτια τους για το καλοκαίρι, καταλαβαίνουν την αξία των φυτών στο περιβάλλον και στην καθημερινότητα της ζωής τους.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Οι διάφοροι εξωσχολικοί που έρχονται στην αυλή και ΔΕΝ σέβονται τίποτε.


Ο λατρευτός μας κήπος
1ο Νηπιαγωγείο Περάματος: Ξυλούρη Ειρήνη, Μετζάκη Ελένη, Μοναχογυιού Γεωργία, Ηλιάκη Δέσποινα, Τασιώνα Αθηνά
ΤΜΗΜΑ: 1ο & 2ο Ολοήμερο, 45 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: 1 ) Φυτρώνει, Φυτρώνει ο σπόρος (Σαμ Γκοντουιν), 2)Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό (Σαμ Γκοντουιν),  Φυτά σε Δράση (Εγκυκλοπαίδεια), Το δλεντρο που έδινε (Σελ Σιλβερσταιν, Η τουλιπίτσα (Ζωρζ Σαρρή)
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: ΚΠΕ Ανωγείων
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φύτεμα βοτάνων, λαχανικών, λουλουδιών και δέντρων με τη βοήθεια  ειδικού από το ΚΠΕ Ανωγείων στον περίβολο του σχολείου 
α) Αφορμή οι γεωργικές ασχολίες (σπορά, μάζεμα ελαιών) το Νοέμβριο – συζήτηση - δρώμενα με θέμα την Ελιά
β) Ανάγνωση βιβλίων με θέμα τη σπορά, το φυτό, την ανάπτυξη των φυτών- κατανόηση σημασίας των φυτών στη ζωή μας
γ) Κατηγοριοποίηση φυτών - λαχανικών 
δ) Παρακολούθηση και ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία φυτέματος και ανάπτυξης του φυτού
ε) Διαμόρφωση αύλειου χώρου ( βάψιμο, σκάλισμα, ξεχόρτισμα)
στ) Επίσκεψη ειδικού από το ΚΠΕ Ανωγείων και φύτεμα
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η βιωματική συμμετοχή των παιδιών στο σκάλισμα και φύτεμα με το ΚΠΕ Ανωγείων.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν, συμμετείχαν ενεργά, είδαν τη διαδικασία του φυτέματος, τις κατηγορίες των φυτών: βοτάνων - δέντρων. Τους επόμενους μήνες παρακολουθούσαν την ανάπτυξη τους και φρόντιζαν για το πότισμα και ασχολήθηκαν εντατικά με τη φροντίδα τους (σκάλισμα, ξεχόρτισμα κλπ) 


Ο λαχανόκηπός μας
Νηπιαγωγείο Πρινέ: Ουρανία Σμυρνάκη, Δημήτρης Καζιάλες, Αλεξάνδρα Καψάλη
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο και κλασικό, 31 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Βιβλία που αφορούν στην καλλιέργεια φυτών, πληροφορίες από το διαδίκτυο, συνεχής πληροφόρηση ως μέλη από την ομάδα σχολικός κήπος
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Γεωπόνοι, καλλιεργητές, γονείς
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: περίπατοι σε γειτονικές καλλιέργειες 
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Παρουσίαση και ενεργοποίηση του κομποστοποιητή από τα παιδιά. ΄Οργωμα του χωραφιού από γονέα και φύτεμα των χειμερινών λαχανικών. Καθημερινή φροντίδα του κήπου από τα παιδιά (πότισμα, ξεβοτάνισμα). Παράλληλη φροντίδα του βοτανόκηπού μας. Συγκομηδή των πρώτων λαχανικών (μαρούλια, μπρόκολο, κρεμμυδάκια, σκόρδα, ραδίκια) και   κατανάλωσή τους   μέσα στην τάξη. Δημιουργία αρωματικών ελαίων με λάδι που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι τους και αρωματικά φυτά που κόψαμε από τον κήπο μας (ρίγανη, φλισκούνι, δεντρολίβανο, βασιλικό, λεμονοθύμαρο, θυμάρι).  Καταγραφή και ταξινόμηση των δέντρων του κήπου μας σε αειθαλή και φυλλοβόλα. Φύτεμα βασιλικού από το κάθε παιδί χωριστά σε γλαστράκι που το είχαν ζωγραφίσει μόνα τους. Δημιουργία σπορείων για τα καλοκαιρινά φυτά μας (κολοκυθάκια, ντομάτες, ντοματίνια, αγγουράκια, αρακά, διακοσμητικές κολοκύθες, ηλίανθους). Καθημερινό πότισμα των σπόρων από τα παιδιά. Καθάρισμα του χωραφιού από τις πέτρες και όργωμά του από εκπαιδευτικό, με μικρή σκαφτική μηχανή που απέκτησε το νηπιαγωγείο, για να το ετοιμάσουμε για το φύτεμα των καλοκαιρινών φυτών. Φύτεμα και φροντίδα των φυτών μας, Συλλέγουμε αρωματικά φυτά από τον κήπο μας μαζί με τα παιδιά  (βασιλικός, δεντρολίβανο, θυμάρι, ρίγανη, φλισκούνι, λεβάντα), τα αποξηραίνουμε και τέλος τα παιδιά τα συσκευάζουν  σε χάρτινα σακουλάκια και κολλούν την ετικέτα με την ονομασία του φυτού. Τα παιδιά πρόλαβαν να δουν τα  καλοκαιρινά φυτά μας να μεγαλώνουν, η συγκομιδή τους όμως ήταν μικρή, γιατί δεν προλάβαμε λόγω καλοκαιρινών διακοπών. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Σημαντικότερη δραστηριότητα θεωρούμε την δημιουργία σπορείων από τα ίδια τα παιδιά. Καθισμένα σε κύκλο κι έχοντας στη μέση χώμα, σπορεία, σπόρους, ταμπελίτσες, έρχεται ένα - ένα παιδί βάζει χώμα, τοποθετεί το σπόρο του, το ποτίζει και βάζει το ανάλογο ταμπελάκι.
Τα παιδιά σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας παρακολουθούσαν και συμμετείχαν με αμείωτο ενδιαφέρον και επιπλέον σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα είδαν τα αποτελέσματα της δραστηριότητάς τους (οι σπόροι τους άρχισαν να φυτρώνουν), ενθουσιάστηκαν και μεγάλωσε την επιθυμία τους και ταυτόχρονα την ευθύνη τους για καθημερινή  φροντίδα των φυτών τους.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν ο καιρός. Οι πολλές βροχές το χειμώνα και η πρόωρη έντονη ζέστη επηρέασαν τις καλλιέργειές μας, με αποτέλεσμα να μην είναι τόσο αποδοτικές όσο υπολογίζαμε.


Εξοικονόμηση ενέργειας στα σχολεία 
3ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Ηλίας Φαρμάκης
ΤΜΗΜΑ: Ε2, 13 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Εγχειρίδιο οδηγιών του προγράμματος Euronet 50/50 max, πληροφορίες από το διαδίκτυο, πληροφοριακό υλικό από το ΔΕΔΙΣΑ Χανίων (εργοστάσιο ανακύκλωσης)
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:
ΚΠΕ Ανωγείων, Περιφέρεια Κρήτης, ΔΕΔΙΣΑ Χανίων
Συμμετοχή στην εκδήλωση στο ξενοδοχείο Pearl από το Euronet 50/50 max (4 Μαρτίου 2016)
Εκπαιδευτική εκδρομή στο ΔΕΔΙΣΑ Χανίων (9 Μαρτίου 2016)
Εκπαιδευτική εκδρομή στο ΚΠΕ Ανωγείων και παρακολούθηση προγράμματος για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (17 Μαϊου 2016).
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Συζήτηση και απόφαση για τη θεματολογία του προγράμματος.
Άντληση πληροφοριών από βιβλία και ιστοσελίδες εκπαιδευτικές επισκέψεις. 
Ενεργειακή περιήγηση σχολείου (μετρήσεις θερμοκρασίας, ακτινοβολίας, θερμαντικών σωμάτων, κουφωμάτων)
Παρουσίαση στην τάξη.
Δημοσίευση στην ηλεκτρονική εφημερίδα (σε μορφή κειμένου ή ταινίας). 
Παρουσίαση στο Σπίτι του Πολιτισμού με μορφή τριών σκετς που συνέγραψαν οι ίδιοι οι μαθητές κάνοντας ανασκόπηση των εργασιών που συνέγραψαν τα δύο αυτά χρόνια που διήρκεσε το πρόγραμμα (2 Ιουνίου 2016).
Εκπαιδευτική εκδρομή στο ΔΕΔΙΣΑ Χανίων (9 Μαρτίου 2016)
Συμμετοχή στην εκδήλωση στο ξενοδοχείο Pearl από το Euronet 50/50 max (4 Μαρτίου 2016)
Εκπαιδευτική εκδρομή στο ΚΠΕ Ανωγείων και παρακολούθηση προγράμματος για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος (17 Μαΐου 2016).
Παρουσίαση εργασιών σχολικού έτους 2014-2015 στο Ι.Τ.Ε. Ηρακλείου (16 Ιουνίου 2015)
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η ενεργειακή περιήγηση του σχολείου. Γιατί οι μαθητές μέσα από τις μετρήσεις προσπάθησαν να κατανοήσουν ότι κάθε αίθουσα και χώρος του σχολείου έχουν διαφορετικές ανάγκες σε ενέργεια ανάλογα με τη θέση που βρίσκεται και ανάλογα με την κάθε εποχή. Γιατί προσπάθησαν ακόμα να βρουν τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας για κάθε χώρο του σχολείου αλλά και των σπιτιών τους. 
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ


Σχολικός κήπος, τα φυτά και η ανάπτυξή τους
1ο Δ.Σ. Ατσιπόπουλου: Τσαλπαράς Στυλιανός, Ελευθερία Γιακουμάκη, Κουνενού Δήμητρα, Δεληγιώργη Στυλιανή, Τρυφερίδου Ευδοξία
ΤΜΗΜΑ: Γ2, Β1 , Β2, τμήμα ένταξης 80 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: προσφορά λαχανικών σε συσσίτια, ΑΓΟΡ Ρεθύμνου, Εκκλησία, Γηροκομείο (για προσφορά προϊόντων), γεωπόνος/ιδιοκτήτης φυτωρίου
Βοτανικός κήπος Χανίων
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
- Τα παιδιά στο συγκεκριμένο πρόγραμμα ασχολήθηκαν με τη δημιουργία κήπου από την αρχή. Έβαψαν, έβαλαν χώμα στα παρτέρια, φύτεψαν, παρατήρησαν την ανάπτυξη των φυτών, κατέγραψαν, έκαναν πειράματα με φυτά, περιποιήθηκαν τον κήπο τους και έμαθαν να φροντίζουν τα φυτά τους. Τέλος τα παιδιά γνώριζαν και γνωρίζουν ότι τα προϊόντα του κήπου πήγαιναν και πηγαίνουν σε συσσίτια της πόλης (κοινωνικός χαρακτήρας του κήπου μας).     
- Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και με όρεξη καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Στην αρχή γεμίσαμε τα παρτέρια με χώμα, το καθαρίσαμε  και στη συνέχεια το ανακατέψαμε το χώμα με την κοπριά. Φυτέψαμε  και ξεκίνησε η καθημερινή φροντίδα τους. Ποτίζαμε, καθαρίζαμε από τα ζιζάνια. Βασικό σημείο η ανάπτυξη των φυτών. Με μεζούρες μετρούσαμε κάθε βδομάδα. το πόσο μεγάλωναν και τα καταγράφαμε σε ειδικούς καταλόγους.Ήρθε η ώρα για τη συγκόμιδή! Μαγική στιγμή! Μαζεύαμε τακτικά και προσφέραμε...
- Υπήρχε ένα παρτέρι στο σχολικό κήπο για να φυτέυθεί από το τμήμα ένταξης. μαζί με τα παιδιά, κατά ομάδες, ετοιμάσαμε το χώμα, φοιτέψαμε πατάτες, φροντίσαμε τα φυτά, παρακολουθήσαμε την εξέλιξή του. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
- Τη δραστηριότητα που θεωρώ πιο σημαντική είναι η  καταγραφή της ανάπτυξης των φυτών που είχαν φυτέψει. 
Μια φορά την εβδομάδα από την ημέρα που φυτέψαμε τα φυτά βγαίναμε στο σχολικό κήπο με τις μετροταινίες μας και τον φάκελο με την ταυτότητα του κάθε φυτού στο οποίο υπήρχε ένας πίνακας που κατέγραφαν το μήκος, τον αριθμό των φύλλων, τον αριθμό των άνθεων και των καρπών που είχε το φυτό (Η κάθε ομάδα ήταν των 4-6 ατόμων, μόνιμη για την συγκεκριμένη δραστηριότητα καθόλη τη διάρκεια). 
Από αυτή την διαδικασία τα παιδιά παρατήρησαν πως όλα τα φυτά δεν αναπτύσσονταν το ίδιο και προσπαθούσαν να εξηγήσουν τους λόγους που συνέβαινε αυτό,   
Μέσα από αυτή την δραστηριότητα τα παιδιά ήρθαν πιο κοντά με τα φυτά τους, καταμετρούσαν και σύγκριναν τις μετρήσεις τους, κατέγραφαν τα δεδομένα και παρατήρησαν την ανάπτυξη των φυτών και προσπαθούσαν να δώσουν εξηγήσεις για την ανάπτυξη των φυτών. 
Έτσι και αλλιώς πριν ξεκινήσουμε τη δραστηριότητα αυτή είχαμε μιλήσει για τον Μέντελ και είδαμε ένα σχετικό βίντεο γύρω από τις μελέτες και παρατηρήσεις που είχε κάνει με τα μπιζέλια. Γι' αυτό και μετά από αυτό είπαμε να κάνουμε και εμείς κάτι παρόμοιο για να  δούμε πως είναι η δουλειά ενός ερευνητή που ασχολείται με τα φυτά 
-  Η μελέτη και η καταγραφή της ανάπτυξης των φυτών. Βιωματικά είδαν και κατανόησαν τον τρόπο που μεγαλώνουν και αποδίδουν τα φυτά. Αργήσαμε λίγο να παραλάβουμε τους σπόρους και τα φυτά για να φυτέψουμε.
- Η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν η φροντίδα των φυτών από τη στιγμή που φυτρώσαν οι πατατιές.  οι μαθητές/τριες έδειξαν υπευθυνότητα, ευαισθησία και συνεργάστηκαν πολύ καλά μεταξύ τους. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την ανάπτυξη που εβλεπαν στα φυτά τους και θεωρούσαν δικό τους έργο την πρόοδο αυτή.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Το πρόβλημα που εμφανίστηκε αφορούσε κυρίως τα φυτά που βρίσκονται στο χώρο της αυλής και είναι φυτεμένα σε γλάστρες και λάστιχα όπου κάποια παιδιά αλλά και εξωσχολικοί είχαν και έχουν την τάση να ανεβαίνουν πάνω στα λάστιχα και στις γλάστρες με αποτέλεσμα να καταστρέφουν είτε τα λουλούδια ή να σπάνε τις γλάστρες. Προσπαθήσαμε να βάλουμε πινακίδες με τα παιδιά αλλά δεν έμεναν, είτε τις έπαιρνε ο αέρας, είτε σχίζονταν είτε μας τις έσχιζαν. Μιλήσαμε σε κάποια από τα παιδιά αλλά το αποτέλεσμα ήταν ότι όλο και κάποιος περνούσε από εκεί και ανέβαινε πάνω τους.

Στου σχολειού μας την αυλή…
Δ. Σ. Ρουσσοσπιτίου: Μυρθιανος Νεκταριος, Σπυριδακη Αννα
ΤΜΗΜΑ: ΣΤ'-Δ΄, 25 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Τετραδια εργασιων ΚΠΕ Ανωγειων και ΚΠΕ Ιεραπετρας,  πληροφοριακο υλικο "let's do it greece", σχετικο υλικο ΔΕΥΑΡ
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:Συνεργαστήκαμε μετον Δήμο Ρεθύμνης (επίσκεψη αντιδήμαρχου καθαριότητας), με τον επιστημονικό υπεύθυνο της WWF, κύριο Καλούστ Παραγκαμιάν, με τον οποίο τα παιδιά συζήτησαν διαδικτυακά, με τα ΚΠΕ Ανωγείων, Βάμου και Ιεράπετρας (μας επισκέφτηκαν εκπαιδευτικοί του ΚΠΕ Ανωγείων στα πλαίσια του θεματικού δικτύου "Αλλάξτε συμπεριφορά: ΑνακυκλωSOSτε"). Επισκεφτήκαμε τα Καπεδιανά και τον Άγιο Γεώργιο, στο χωριό μας. Πραγματοποιήσαμε διήμερη εκδρομή στο ΚΠΕ Ιεράπετρας, επισκεφτήκαμε ξενοδοχείο που έχει γαλάζια σημαία και το πράσινο κλειδί, ενώ συνεργάζεται με τον Σύλλογο για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας, συμμετείχαμε στον καθαρισμό του χωριού μας και της παραλίας Πλατανιά.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η υλοποίηση του προγράμματός μας στηρίχτηκε στους παρακάτω άξονες: α. σχολικός κήπος, β. σχολική αυλή, γ. ανακύκλωση, δ. νερό, ε. αειφορία. Αναφορικά με τον σχολικό κήπο, τα παιδιά καλλιέργησαν τους κήπους του σχολείου μας όλο τον χρόνο. Τα παραγόμενα προϊόντα τα μαγειρεύαμε στο σχολείο και τα μοιραζόμαστε με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των υπολοίπων τάξεων. Τα αρωματικά φυτά του κήπου μας τα αξιοποιήσαμε με πολλούς τρόπους (αποξηράναμε και πουλήσαμε στο παζάρι μας, φτιάξαμε κηραλοιφή, αρωματίσαμε ελαιόλαδο, κλπ). Επίσης, με φυσικά υλικά κάναμε πάρα πολλές κατασκευές, όπως στεφάνια, τις οποίες είτε πουλήσαμε στο παζάρι μας είτε πήραν τα παιδιά. Αναφορικά με τη σχολική αυλή, προχωρήσαμε σε καθαρισμό και ευπρεπισμό της, ζωγραφίζοντας σε τοίχους που είχαν μείνει ακάλυπτοι. Όσον αφορά τους επόμενους άξονες, αρχικά προχωρήσαμε σε έρευνες  του τι συμβαίνει στο χώρο του σχολείου μας. Κάναμε την ενεργειακή αποτύπωση του σχολείου. Κάναμε ποιοτική ανάλυση του νερού του σχολείου. Προσπαθήσαμε να βγάλουμε συμπεράσματα, ώστε να αλλάξουμε συμπεριφορά. Σχετικά με την ανακύκλωση, συγκεντρώναμε όσα απορρίμματα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ξανά και φτιάξαμε πολλές κατασκευές με αυτά. Κάποιες από τις κατασκευές αυτές τις πουλήσαμε, άλλες τις χαρίσαμε, άλλες στείλαμε στα συνεργαζόμενά μας σχολεία κι άλλες πήραν τα παιδιά. Τις Απόκριες, σε συνεργασία με το ΚΠΕ Ανωγείων, φτιάξαμε μέσκες, στολές και περούκες από ανακυκλώσιμα υλικά, τα οποία παρουσιάσαμε στους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ που μας επισκέφτηκαν. Εκείνοι, με τη σειρά τους, μάς έδειξαν κι άλλες μάσκες από χαρτόκουτες, αυγοθήκες, κλπ. Με τον τέταρτο άξονα ασχοληθήκαμε πολύ διεξοδικά, λόγω της συμμετοχής μας στο θεματικό δίκτυο του ΚΠΕ Ιεράπετρας. Οι δράσεις μας ήταν άλλοτε στο χώρο του σχολείου και άλλοτε σε κάποιον κοντινό μας υγρότοπο (Φαράγγι Μύλων, εκβολή Πλατανέ, παραλία Πλατανιά). Πήραμε συνεντεύξεις από τους ειδικούς (τον κύριο Παραγκαμιάν, τον διευθυντή του ξενοδοχείου Μίνως Μάρε, το οποίο έχει γαλάζια σημαία, πράσινο κλειδί, και συνεργάζεται με τον Σύλλογο για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας, τον κύριο Στέλιο Μπικάκη, λυράρη, σχετικά με τον τρόπο που η φύση δημιουργεί πολιτισμό, κλπ). Φτιάξαμε κούκλες και δικά μας σενάρια. Δημιουργήσαμε πίνακες σε καμβά με θέμα το φαράγγι των Μύλων, θαλασσινά τοπία, κ.λ.π. Σε χαρτί που φτιάξαμε μόνοι μας (από χαρτοπολτό) ζωγραφίσαμε τον βυθό, κ.λ.π. Παρουσιάσαμε στους μαθητές μας το υλικό που έστειλε η ΔΕΥΑΡ στα σχολεία. Την Παγκόσμια Ημέρα νερού, φτιάξαμε σελιδοδείχτες, αφίσες και μικρά φυλλάδια που τα πήραν σπίτι τους, κ.λ.π. Σχετικά με την αειφορία, εργαστήκαμε πάνω στους οχτώ άξονες του Αειφόρου σχολείου. Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Ιεράπετρας, όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα "ΑΠΕ για τον τόπο ή τόπο για τις ΑΠΕ". Συμμετείχαμε στον καθαρισμό και τη δεντροφύτευση στο χωριό μας. Συμμετείχαμε στον καθαρισμό της παραλίας Πλατανέ. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Οι δράσεις που άρεσαν κι εντυπωσίασαν περισσότερο τα παιδιά ήταν η καλλιέργεια του σχολικού κήπου, τα μαγειρέματα και η δημιουργία κούκλας και σεναρίων. Θα περιγράψουμε, όμως, μόνο την  τρίτη δράση. Εδώ κάθε τάξη δούλεψε μόνη της, με διαφορετικό θέμα. Οι μαθητές της Δ΄ τάξης, χωρισμένοι σε ομάδες, έφτιαξαν ένα σενάριο με θέμα το φαράγγι των μύλων. Στη συνέχεια έφτιαξαν τις κούκλες -  ήρωες και έδωσαν ζωή στην ιστορία τους με την τεχνική της κινούμενης εικόνας. Οι μαθητές της Στ΄τάξης, αρχικάν έφτιαξαν τις κούκλες τους με ανακυκλώσιμα υλικά. Στη συνέχεια κάθε μαθητής παρουσίασε τον χαρακτήρα και την ιστορία της κούκλας του. Κατόπιν άρχισαν να σχηματίζονται κάθε φορά ομάδες από διαφορετικές κούκλες και τα παιδιά άρχισαν να φτιάχνουν σενάρια με διάφορα θέματα (π.χ. στο εστατόριο, ληστεία σε τράπεζα, κ.λ.π). Κάθε φορά η μια τάξη παρουσίαζε στην άλλη τα έργα της. Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ. Συνεργάστηκαν σε ομάδες, αξιοποίησαν πολλές ικανότητές τους, ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος με τρόπο ευχάριστο και στο τέλος παρήγαγαν πολύ όμορφα έργα.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ Animation με χρήση κούκλας