Οριζόντιο μενού - MEGA

Πέμπτη 4 Αυγούστου 2016

Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης 2015-2016 στη θεματική: Διαχειριση Φυσικων Πορων


Αγαπώ την πόλη μου γι’ αυτό ανακυκλώνω 9ο Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Γεραρχάκη Εμμανουηλία
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο, 15 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:
1. Παιδιά σε δράση! Η ώρα να σώσουμε τη Γη έχει φτάσει. 2. Ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια. 3. Ντενεκεδούπολη 4. Αγαπώ το περιβαλλον. 5. Θεματικές προσεγγίσεις, σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο: ANAKYKΛΩΣΗ.  6. Το Βρωμοχώρι
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ:
Συνδράμαμε στο έργο του συλλόγου " ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ " και μαζέψαμε πλαστικά καπάκια για την αγορά αναπηρικού αμαξιδίου.Επίσης συμμετέχουμε στο πρόγραμμα ανακύκλωσης χρησιμοποιημένων μαγειρικών λαδιών του Δήμου Ρεθύμνου και τέλος ανακυκλώνουμε μπαταρίες.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:
Επισκεφθτήκαμε τους κάδους ανακύκλωσης της γειτονιάς μας και ανακυκλώσαμε συσκευασίες που είχαμε μαζέψει και διαλέξει στο νηπιαγωγείο μας.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Δόθηκε έμφαση σε ομαδικές δραστηριότητες, σε ψυχοκίνηση σε δραστηριότητες προγραφικές και προμαθηματικές καθώς και καλλιτεχνικές.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν η διαλογή των ανακυκλωμένων συσκευασιών που έγινε στο χώρο του ολοήμερου. Τις συσκευασίες τις έφεραν τα παιδιά από το σπίτι τους. Αφού συγκεντρώθηκαν οι συσκευασίες έγινε η διαλογή από τα παιδιά. Τοποθέτησαν τις συσκευασίες σε κουτιά ανάλογα το υλικό που ήταν φτιαγμένα: AΛΟΥΜΙΝΙΟ, ΧΑΡΤΙ, ΓΥΑΛΙ, ΠΛΑΣΤΙΚΟ.
Τα κουτιά έγραφαν επάνω το όνομα του κάθε υλικού καθώς και το σήμα της ανακύκλωσης. Στη συνέχεια πήγαμε τα κουτιά στους κάδους ανακύκλωσης της γειτονιά μας και τα ανακυκλώσαμε.
Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά στην ανακύκλωση μέσα από το παιχνίδι και κατανόησαν τον τρόπο που κάνουμε ανακύκλωση και την σπουδαιότητά της.

Δε θα βρω άλλο θησαυρό πιο πολύτιμο από το νερό
13ο Νηπιαγωγείο  Ρεθύμνου: Αντωνακοπούλου Στέλλα, Φανουργιάκη Άννα
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο, 17 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα, Ο Σταγονούλης, Δε φοβάμαι το νερο κ.τ.λ.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: ΚΠΕ Ανωγείων, Πανεπιστήμιο
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:επίσκεψη στο ΚΠΕ Ανωγείων
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1.Ιστόγραμμα -Καταγραφή ιδεών 2.Διερεύνηση θέματος,Συγκέντρωση δεδομένων,σύνδεση με τις γνωστικές περιοχές 3.Εμπέδωση - αξιολόγηση 4.Επίσκεψη στο ΚΠΕ Ανωγείων /Παρουσίαση Κοινοποίηση του προγράμματος
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Επίσκεψη στο ΚΠΕ Ανωγείων και παρακολούθηση του προγράμματος: Α μπε μπα μπλομ που τρεχει το νερό
Έδωσε στα παιδιά την ευκαιρία μέσα από την προβολή βίντεο, τη συζήτηση και τη συμμετοχή σε παιγνίδια κ.ά  να γνωρίσουν καλύτερα το θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε


Ανακυκλώνω  και δημιουργώ
13ο Νηπιαγωγείο  Ρεθύμνου: Ξυλούρη Ειρήνη, Φανουργιάκη Άννα, Φασουλάκη Αντιγόνη, Αντωνακοπούλου Στέλλα
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο και Μεικτό, 34 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της,Το βρωμοχώρι και άλλα βιβλία
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Δήμος, Πανεπιστήμιο, ΚΠΕ Βάμου
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: επίσκεψη στο σχολειο υπευθυνου ανακύκλωσης από το Δήμο Ρεθύμνου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1. Ιστόγραμμα -Καταγραφή ιδεών ,πρώτες υποθέσεις - προβληματισμοί-σχεδιασμός δράσης 2. Διερεύνηση του θέματος - Σύνδεση με γνωστικές περιοχές 3. Εμπέδωση. Διαμορφωτική αξιολόγηση 4. Αξιολόγηση παρουσίαση
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Κατασκευή κάδων ανακύκλωσης με χαρτόκουτες ύστερα από σχετική συζήτηση και παρακολούθηση βίντεο. Βοήθησαν  τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τα ανακυκλώσιμα υλικά και το διαχωρισμό τους


Αξίζουν και τα σκουπίδια μας μια δεύτερη ευκαιρία
Νηπιαγωγείο Αγιάς: Βερίγου Γεωργία
ΤΜΗΜΑ: 7 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:  "Μην κλαις τενεκεδουλα" και "Τα ονειρα των σκουπιδιών" του ΚΠΕ Καλαμάτας
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Με αφορμή ένα συγκεκριμένο παιδί που μας έφερνε ανακυκλώσιμα υλικά στην τάξη αναρωτηθήκαμε πως θα μπορούσαμε να τα αξιοποιήσουμε ώστε να τους δώσουμε ξανά ζωή. Τα παιδιά αρχικά μπήκαν στην διαδικασία να επεξεργαστούν όλων των ειδών τα υλικά, να τα κατηγοριοποιήσουμε και στη συνέχεια να μάθουμε τι σημαίνει ανακύκλωση και σε τι χρησιμεύει στη ζωή μας.Αυτό έγινε κυρίως μέσα από βιντεάκια στο διαδίκτυο, καθώς στο χωριό δεν υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης και ελάχιστοι ενήλικες είχαν μπει στη διαδικασία να εξηγήσουν στα παιδιά τους τι ακριβώς σημαίνει "ανακυκλώνω".
Ενώ αρχικά σε αυτό το στάδιο είχα προγραμματίσει να επικοινωνήσω με την υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου ώστε να ενημερώσουν τα παιδιά, διαπίστωσα ότι κανείς δεν ήταν πρόθυμος καθώς στο συγκεκριμένο χωριό δεν υπάρχει κάδος ανακύκλωσης και το φορτηγό της ανακύκλωσης δεν έρχεται!!! Σε αυτό το σημείο αποφασίσαμε με τα παιδιά ότι θα συγκεντρώνουν  ανακυκλώσιμα υλικά στο σπίτι (ενεπλάκησαν και οι γονείς σε αυτό) και θα αναλάμβανα εγώ να τα πηγαίνω σε κάδο ανακύκλωσης.
Έτσι λοιπόν ορίσαμε μια ημέρα της εβδομάδας όπου βγαίναμε και καθαρίζαμε την αυλή του σχολείου μας και αν βρίσκαμε κάτι ανακυκλώσιμο το κρατάγαμε. Σιγα σιγά επεκταθήκαμε και σε χώρους εκτός της σχολικής αυλής σε μια προσπάθεια να ευαισθητοποιήσουμε και τους κατοίκους. Δυστυχώς δεν μας ακολούθησε το Δημοτικό με το οποίο συστεγαζόμαστε.
Το πρόγραμμα συνεχίστηκε μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς και προσπαθήσαμε να στηρίξουμε όλες μας τις κατασκευές μόνο σε ανακυκλώσιμα υλικά.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Για μένα η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν όταν σε μια από τις περιηγήσεις μας στους δρόμους του χωριού μέσα σε μια πηλωτή ανακαλύψαμε ένα παλιό σταντ από αντηλιακά. Ρωτήσαμε τον ιδιοκτήτη αν μπορούσαμε να το πάρουμε και (αφού καταλήξαμε στο ότι ήταν φτιαγμένο από αλουμίνιο, άρα και ανακυκλώσιμο) έτσι με την άδειά του το τσουλίσαμε (ευτυχώς είχε ροδάκια) μέχρι το σχολείο.... Μετά από πολύ σκέψη, προβληματισμό και διάφορες ιδέες αποφασίσαμε να το κάνουμε βιβλιοθήκη.....αφού δεν είχαμε στο σχολείο μας
Την παραπάνω δραστηριότητα την θεωρώ σημαντική γιατί τα παιδιά βίωσαν την αξία και τη χρησιμότητα του να μετατρέπω κάτι άχρηστο σε χρήσιμο και κυρίως γιατί κατάφεραν να συνεργαστούν, να συζητήσουν, να προβληματιστούν και τέλος να δώσουν λύση
ΕΜΠΟΔΙΑ:
Η ελλιπής ενημέρωση των γονέων πάνω σε θέματα ανακύκλωσης και το γεγονός οτι το θεωρούν  εντελώς περιττό να ασχοληθούν, η έλλειψη συνεργασίας με τους τοπικούς φορείς και η δυσκολία μετακίνησης μας καθώς ο Δήμος δεν διαθέτει οδηγό για να μπορούμε να μετακινούμαστε δωρεάν εντός του Δήμου.


Ας ανακυκλωσουμε μαζι
Νηπιαγωγειο Γερανιου: Μελαμπιανάκη Μαγδαληνή
ΤΜΗΜΑ: 22 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: "Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της, "Γνωρίζω την Ανακύκλωση", "Οι Ανακυκλωσούληδες σε δράση","Τα όνειρα των σκουπιδιών","Μην κλαις τενεκεδούλα" (μακέτες από το διαδίκτυο για τους κάδους, τα είδη ανακύκλωσης, το σήμα της ανακύκλωσης κ.λπ. )
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Μιλήσαμε για το τοπικό οικοσύστημα.  Τι είναι η ανακύκλωση; Ποιο σήμα υποδηλώνει την ανακύκλωση;  Για ποιο  λόγο γίνεται; Ποια προϊόντα μπορούν να ανακυκλωθούν;  Τα χωρίσαμε σε ομάδες (χαρτιά, πλαστικά, αλουμίνια, γυαλιά). Ποια προϊόντα μπαίνουν σε ποιους κάδους; Πόσο σημαντική είναι η ανακύκλωση για την οικονομία και πόσο ωφέλιμη η επαναχρησιμοποίηση των υλικών.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Δίνω στα παιδιά εικόνες με διάφορα είδη (γυαλί, χαρτί, αλουμίνιο,πλαστικό), τα παιδιά κάνουν ομαδοποίηση των εικόνων. Στη συνέχεια δημιουργούνται 4 ομάδες με συγκεκριμένες εικόνες ανά είδος.  Τα παιδιά διαλέγουν το συγκεκριμένο κάδο για την ανάλογη ομάδα. Δίνω στα παιδιά άλλες κάρτες, με ανάλογα είδη,  μια σε κάθε παιδί. Κολλάμε την κάρτα πάνω στο σώμα. Ένα παιδί φωνάζει: "γυαλί" όλα τα παιδιά που κρατούν γυάλινα είδη, φτιάχνουν την ομάδα του γυαλιού. Το ίδιο επαναλαμβάνεται στις υπόλοιπες ομάδες.  Επέκταση Δράσης: Με τη μουσική τα παιδιά κινούνται στο χώρο. Στην παύση της μουσικής πρέπει να φτιάξουν την ομάδα τους και να αναπαραστήσουν  με το σώμα τους ένα αντικείμενο από το συγκεκριμένο είδος πχ μπουκάλι, ένα βιβλίο, ένα τενεκεδάκι που ζωντανεύει κ.λπ.
Γιατί με αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά κατανόησαν ποια είδη ανακυκλώνονται, σε ποιους κάδους μπαίνουν, έκαναν ομαδοποιήσεις και χρησιμοποίησαν τη δημιουργική τους σκέψη, ώστε να παρουσιάσουν με το σώμα τους και με τη συνεργασία της ομάδας το ανακυκλώσιμο είδος.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δεν ήταν από τα θέματα που ενδιαφέρουν πολύ τα παιδιά. Από ένα σημείο και μετά κουράστηκαν!

Μια κοινωνία όλο μέλι και όλο γλύκα
Νηπιαγωγειο Γερανιου: Κωφου Αννα
ΤΜΗΜΑ: 22 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
στο Βασικό Ωρολόγιο
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: 
"Η μέλισσα από την αρχαιότητα ως σήμερα''
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: επίσκεψη μελισσοκόμου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γνωριμία με την κοινωνία των μελισσών - ανατομία μέλισσας - κύκλος ζωής - ειδικότητες μελισσών. Προσέγγιση των μελισσοκομικών προϊόντων και αναγνώριση της θρεπτικής αλλά και φαρμακευτικής τους αξίας. (Μέλι, γύρη πρόπολη, βασιλικός πολτός). Στα πλαίσια του προγράμματος τα παιδιά απομνημόνευσαν αινίγματα, ποιήματα, παροιμίες και εκφράσεις για τη μέλισσα και το μέλι και επεξεργάστηκαν, δημιούργησαν   και κατανόησαν σύνθετες  λέξεις. Έμαθαν  να αναγνωρίζουν το σχήμα εξάγωνο που έχουν οι κυψέλες. Μέσα από την αφήγηση λογοτεχνικών κειμένων αναγνώρισαν την αξία της μέλισσας στη ζωή του ανθρώπου από την αρχαιότητα ως σήμερα και υιοθέτησαν θετική στάση και συμπεριφορά απωθώντας τις φοβίες που είχαν μερικά νήπια απέναντι στο έντομο αυτό.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η επίσκεψη ενός πατέρα που ασκεί το επάγγελμα του μελισσοκόμου αποτέλεσε τον κορμό του προγράμματος. Με μια αυτοσχέδια γυάλινη κυψέλη και με όλα τα σύνεργα του μελισσοκόμου κατάφερε να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών καθ'όλη τη διάρκεια της επίσκεψης του. Τα παιδιά είδαν τη βασίλισσα (ήταν μαρκαρισμένη), και τις προνύμφες που ήταν μέσα στην κηρήθρα. φόρεσαν τη στολή,  και συμμετείχαν, βιωματικά στη διαδικασία συλλογής του μελιού. Τέλος γευτήκαμε τα κεράσματα του πατέρα - μελισσοκόμου: κηρήθρα, βασιλικό πολτό  και γύρη...
Θεωρώ ότι ήταν η πιο σημαντική δραστηριότητα, γιατί ήταν βιωματική και πολύ καλά οργανωμένη από τον ίδιο τον πατέρα, ώστε να αφυπνίσει το ενδιαφέρον όλων των παιδιών και να δώσει την πραγματική διάσταση του θέματος.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ

Η  ρύπανση του νερού
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Νηπιαγωγειο Μιξορρουματος: Αποστολακη Ελευθερια
ΤΜΗΜΑ: Κλασσικο, 12 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Ζώα και φύση: Ο φυσικός κόσμος - Οι πρώτες μου γνώσεις (Ά. Ουβα), Η μεγάλη δίψα (Καρόλα Γκίζε), Ο Πετρούλης Πετρελαιούλης, Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης (Μαριάννας Κριεζή), Η ζωή στις πολικές περιοχές - Άνθρωποι - Ζώα - Φυτά (Ερευνητές), Η Φιφή και η Φωφώ οι φαντασμένες φάλαινες (Ευγένιου Τριβιζά), Εγκυκλοπαιδεια Κουστώ: Η θάλασσα κινδυνεύει, Θάλασσα: Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής, Θάλασσα: Περιοδικό Διαπολιτισμικής Αγωγής για το Νηπιαγωγείο και τις μικρές τάξεις του Δημοτικού σχολείου, Η μικρή γοργόνα πως να ζήσει στο σκουπιδονήσι; (Βαγγέλη Ηλιόπουλου).
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
- 1ο Ιστόγραμμα με τις προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες των παιδιών (το νερό είναι  βρώμικο, σκουπίδια στο νερό: λίμνες, ποτάμια, θάλασσες  κ.λ.π.) και έρευνα σε προαναφερόμενα βιβλία γνώσεων στην ανάλογη ερώτηση, για περισσότερες πληροφορίες.
- 2ο Ιστόγραμμα: τι θέλουν να μάθουν τα παιδιά  και σχετικές  δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν σταδιακά (όπως να διαβάσουμε βιβλία, να παίξουμε παιχνίδια, να μάθουμε τραγούδια, ποιήματα, να ζωγραφίσουμε, να κάνουμε κατασκευές, να παίξουμε κουκλοθέατρο, να ψάξουμε στου Υπολογιστή, να παίξουμε θέατρο και να κάνουμε γιορτή).
Δραστηριότητες:
- Βιβλιοπαρουσιάσεις δανειστικής βιβλιοθήκης του Νηπιαγωγείου από τα παιδιά που χωρίστηκαν σε ομάδες σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα τους (τα βιβλία αναφέρονται σε προηγούμενο πεδίο) και εμπλοκή των γονέων που διάβασαν στα παιδιά τα βιβλία. Έφεραν κάποια παιδιά και σχετικά βιβλία από το σπίτι.
- Δραματοποιήσεις παραμυθιών
- Αναδυόμενη Δραστηριότητα από τα παιδιά: το δικό τους παραμύθι με μικρό κείμενο και εικονογράφηση: "Τα ζωάκια στο ποτάμι".
- Βιωματικά ομαδικά παιχνίδια με ψυχοκινητικό υλικό, τα οποία επαναλαμβάνονταν σταδιακά με τροποποιήσεις και αυτοσχέδιες ιδέες και προτάσεις των παιδιών σχετικές με τη ρύπανση του νερού: όπως βατραχάκια στη μολυσμένη λίμνη που πηδούν και περνούν εμπόδια, πιγκουινάκια στην παγωμένη λίμνη που προσπαθούν να πάνε σε καθαρό μέρος χωρίς να πέσουν μέσα, ζωάκια που ψάχνουν καθαρή λίμνη, για να πιουν νερό, άνθρωποι στο νερό (λίμνες, ποτάμια, θάλασσες) με πρωταγωνιστές τα παιδιά.
- Μουσικοκινητικά Τραγούδια  που αγαπήθηκαν από τα παιδιά και επαναλαμβάνονταν και αυτά σταδιακά σχετικά με το νερό, όπως "Τα βατραχάκια", "Τα τζιτζίκια", "Τα καβουράκια", "Άσπρα καράβια τα όνειρα μας" "Το μικρό καράβι", "Η ψαροπούλα".
- Σχετικά ποιήματα, που συσχετίζουμε με το θέμα, όπως "ο βάτραχος ο Βαρελάς" από βιβλίο Νηπιαγωγείου με στόχο την Πρώτη Αναδυόμενη Ανάγνωση", για την προστασία του περιβάλλοντος "Προστατέψτε το περιβάλλον" από παιδαγωγικό περιοδικό, "Το τρελοβάπορο" του Οδυσσέα Ελύτη, "Το ευλογημένο καράβι" του Ζαχαρία Παπαντωνίου.
-  Ατομική Ζωγραφική με θέμα: Η ρύπανση του νερού. Τα περισσότερα παιδιά ζωγράφισαν λίμνες με βατραχάκια.
- Κατασκευή κουκλών, από υλικά που επιλέγουν τα παιδιά ατομικά και σε ομάδες και κουκλοθέατρο από σχετική ιστορία που δημιουργήσαμε όλοι μαζί.
- Τα παιδιά είδαν στον Υπολογιστή, μέσω διαδικτύου τους μεγαλύτερους ποταμούς στον κόσμο, λίμνες, ωκεανούς, θάλασσες. Είδαν και φωτογραφικό υλικό με λίμνες και πάπιες, το οποίο τους άρεσε ιδιαίτερα.
- Οργανώσαμε με τα παιδιά γιορτή για το τέλος της χρονιάς που παρουσιάστηκε ολόπλευρα και το Πρόγραμμα στους γονείς. Τα παιδιά έφτιαξαν προσκλήσεις - ψαράκια σε καθαρή θάλασσα (επιθυμία των παιδιών) , για σκηνικά  ένα Θαλασσόκοσμο και ένα καράβι, στεφανάκια για τα μαλλιά και καπέλα. Είπαν σε μικρές ομάδες στίχους από ποιήματα που είχαν μάθει σταδιακά και τραγούδια που επέλεξαν τα ίδια.
Η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν η Καλοκαιρινή γιορτή. Τα παιδιά είπαν μία σύνθεση με προαναφερόμενα επιλεγμένα ποιήματα που ήδη είχαμε επεξεργαστεί κατά τη διάρκεια του Προγράμματος και έπαιξαν θέατρο για τη ρύπανση του νερού σε μικρές ομάδες. Οι ρόλοι και τα ρούχα με τα αξεσουάρ επιλέχθηκαν από τα παιδιά.
1η ομάδα: Ήλιος, Καλοκαίρι, Θάλασσα.
2η Ομάδα: 3 Ψάρια
3η Ομάδα: 3 Γοργόνες
4η Ομάδα: 3 Ψαράδες.
Ακολούθησαν αγαπημένα τραγούδια των παιδιών από το Πρόγραμμα,  που επέλεξαν τα ίδια, τα οποία είχαμε συσχετίσει με το καθαρό νερό: επιθυμία όλων : το μελοποιημένο ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη: "Τα τζιτζίκια" (Η Παναγιά το πέλαγος κρατούσε στην ποδιά της ...) σε ημικύκλιο, "Τα καβουράκια" Στίχοι - Μουσική: Βασίλης  Τσιτσάνης" (Στου γιαλού τα βοτσαλάκια κάθονται δυο καβουράκια...)  με παλαμάκια σε επαναλαμβανόμενους στίχους, το παραδοσιακό σε κύκλο: "Το μικρό καράβι" (Ήταν ένα μικρό καράβι που ήταν αααταξίδευτο...), "Άσπρα καράβια τα όνειρα μας", με τα χέρια στους ώμους του παιδιού που ήταν δίπλα, (Άσπρα καράβια τα όνειρα μας για κάποιο ρόδινο γιαλό...), το οποίο είχαμε προσεγγίσει διαπολιτισμικά από σχετικό βιβλίο για τη θάλασσα. Στο τέλος χωρίστηκαν σε ζευγάρια, αφού είχαν επιλέξει το ζευγάρι τους και τραγούδησαν χορεύοντας νησιώτικα (μπάλο) το τραγούδι: "Ξεκινά μια ψαροπούλα απ' το γιαλό...).
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η Καλοκαιρινή γιορτή ήταν η πιο σημαντική δραστηριότητα, γιατί προτάθηκε από όλα τα παιδιά κατά το ιστόγραμμα και οργανώθηκε με επιτυχία από τα παιδιά, μέσα σε ένα ευχάριστο κλίμα, χωρίς συγκρούσεις. Στις πρόβες βίωναν την προετοιμασία με χαρά και ενθουσιασμό. Τα συναισθήματα αυτά φαίνονταν και στη διάρκεια της γιορτής. Οι γνώσεις που αποκτήθηκαν για τη ρύπανση του νερού και την επιθυμία όλων για καθαρά νερά παντού έγιναν μια ξεχωριστή για τα παιδιά γιορτή, χωρίς ενδοιασμούς. Υπήρξε ποικιλία και επανάληψη δραστηριοτήτων σε μια διαφορετική σύνθεση, η οποία διασκέδασε τα παιδιά και ευχαρίστησε τους γονείς. Το Πρόγραμμα είχε ευχάριστο τέλος και πιστεύουμε και μία αρχή ως βάση, για στάση ζωής και περιβαλλοντικής συνείδησης μελλοντικά.
ΕΜΠΟΔΙΑ:
Δεν έγινε εφικτή η επίσκεψη κάποιου ειδικού, ούτε και η προγραμματισμένη επίσκεψη στο ποτάμι, στο Κάτω Μιξόρρουμα, λόγω επικινδυνότητας του χώρου, όπως μας επισημάνθηκε από τους κατοίκους και κάποιους γονείς. Κατά την επίσκεψη στον Ιππικό Όμιλο στον Πλακιά θα σταματούσαμε σε μία λίμνη με πάπιες, για την οποία μάθαμε μετά τον προγραμματισμό, αλλά δυστυχώς ο χρόνος ήταν περιορισμένος και δεν προλάβαμε.
Ελιά - Το δώρο της φύσης στον άνθρωπο
Νηπιαγωγείο Μισιρίων: Σαριδάκη Σοφία, Εικοσπεντάκη Αριστέα, Λουκάκη Κρυστάλλη, Μαντά Στυλιανή, Τουτουντζιδάκη Αργυρή, Αντωνοπούλου Ελένη
ΤΜΗΜΑ: 50 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Βιβλία: Η σοφή ελιά,  Οι θυγατέρες του ήλιου, Ο Νώε, Ο μύθος της Αθηνάς και του Ποσειδώνα
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Επίσκεψη από Παιδίατρο (συζήτηση για τη μεσογειακή διατροφή-ελιά, ελαιόλαδο)
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γλωσσικά παιχνίδια με το συνθετικό ελιά και λάδι. Παρασκευή ελαιόψωμου. Γευσιγνωσία (ελαιόλαδο, ψωμί, άλλα προϊόντα με βάση την ελιά και το λάδι). Αινίγματα, παροιμίες, λαϊκές ρύσεις σχετικά με την ελιά και το λάδι. Αναπαράσταση του μύθου της Αθηνάς και του Ποσειδώνα. Ομαδική και ατομική κατασκευή ελιάς.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η συζήτηση και η γευσιγνωσία για τα προϊόντα που έχουν βάση το λάδι και την ελιά.
Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και ενδιαφέρθηκαν πολύ για τις συγκεκριμένες δραστηριότητες. Στον τόπο μας η ελιά και τα παράγωγά της αποτελούν βασικό στοιχείο της οικονομίας και της διαβίωσής μας. Μας ζήτησαν να επαναληφθεί η συγκεκριμένη διδασκαλία.
Τα σκουπίδια πάνε… περίπατο!
Νηπιαγωγειο Φουρφουρά: Νικολουδάκη Ελένη
ΤΜΗΜΑ: 9 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Με αφορμή ένα πληροφοριακό κείμενο: "Αγαπώ τον πλανήτη μου" Noblet J.F & Levesque C. και το παραμύθι "Ο Μπεν,  η Μου και τα σκουπίδια" ξεκίνησε η ιστορία της ανακύκλωσης για εμάς.  Τα βιβλία περιείχαν αστεία σκιτσάκια και πληροφορίες κατάλληλες για την ηλικία των παιδιών.  Το παραμύθι το επεξεργαστήκαμε στο σχολείο, ενώ αποσπάσματα από το πληροφοριακό κείμενο, το επεξεργάστηκαν τα παιδιά με τους γονείς τους στο σπίτι.  Έγιναν δημοσιογράφοι και έφεραν τις πληροφορίες στο σχολείο.  Στο σχολείο με αφορμή όσα διαβάζαμε, μπήκαν κάδοι ανακύκλωσης και στην αυλή ξεκινήσαμε κομποστοποίηση.  Τα παιδιά έμαθαν να ξεχωρίζουν τα σκουπίδια και να τα πετάνε στον ανάλογο κάδο.  Τα παιδιά έφτιαξαν πολλές κατασκευές από άχρηστα υλικά - κάτι που ούτως ή άλλως ακολουθείται σαν αρχή στο σχολείο μας. Τα αποτελέσματα του προγράμματος μας συντρόφευαν μέχρι το τέλος της χρονιάς. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Πιο σημαντική ήταν η δραστηριότητα όπου μάθαμε να ξεχωρίζουμε το σήμα της ανακύκλωσης στις συσκευασίες και να πετάμε κάθε σκουπίδι στο σωστό κάδο! Μαζί με τα παιδιά είδαμε μέσα από πληροφοριακά κείμενα, ποια προϊόντα ανακυκλώνονται (Χαρτιά-πλαστικά-λάδια-οικιακές συσκευές κλπ.).  Φτιάξαμε ένα πίνακα με όλα αυτά και είδαμε πόσο χρόνο χρειάζεται το καθένα για να διαλυθεί. Στη συνέχεια τοποθετήσαμε 3 ειδικές σακούλες περισυλλογής σκουπιδιών στην τάξη (χαρτί-πλαστικό-αλουμίνιο και γυαλί).  Τα παιδιά αναγνώρισαν το σήμα της ανακύκλωσης που υπάρχει πάνω στις συσκευασίες και έτσι ήξεραν αν μπορούσε να ανακυκλωθεί η όχι! Αντίστοιχα τοποθετούσαν κάθε σκουπίδι στη σωστή θέση. Θεώρησα αυτή τη δραστηριότητα πιο σημαντική γιατί βοήθησε τα παιδιά επι της ουσίας να καταλάβουν την αξία της ανακύκλωσης.  Επίσης είναι κάτι που συνέχισαν να κάνουν μέχρι το τέλος της χρονιάς και το ακολούθησαν και στο σπίτι (τουλάχιστον αρκετά απο αυτά!)  


Τρέχει,  τρέχει,  τρέχει το νερό….
3ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Κρυοβρυσανάκη Μαρία, Μπλέτσου Χριστίνα
ΤΜΗΜΑ: Δ1,  Ε1, 26 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: ΚΠΕ Ιεράπετρας, Φράγμα  Μπραμιανών, Φράγμα Ποταμών
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ακολουθήθηκαν πολλές και διαφορετικές δράσεις (ζωγραφική, παραγωγή λόγου, παραμυθιού,  στίχοι και  σύνθεση τραγουδιού, παραγωγή βίντεο), συνδυάζοντας σε αυτά την εκμάθηση και τη χρήση εφαρμογών ΤΠΕ που για τα περισσότερα παιδιά ήταν άγνωστες αφού δεν υπάρχει στο σχολείο δάσκαλος ειδίκευσης.
Ξενάγηση στο νερόμυλο των Σαουνάτσηδων στο Γαλλιανό Φαράγγι και Το τραγούδι του νερού (Στίχοι - σύνθεση και απόδοση από τους μαθητές)



Κάθε σταγόνα είναι πολύτιμη
5ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Νικόλαος Φωτάκης, Αντιγόνη Αραμπατζόγλου, Μαγδαληνή Καλογιάννη
ΤΜΗΜΑ: Δ1, Δ2, 47 παιδιά
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γενικές πληροφορίες, εκφράσεις, παροιμίες, κείμενα, ποιήματα. Δραματοποίηση του κύκλου του νερού: φτιάξαμε το κύκλο με χαρτόνια, υφάσματα. Τα παιδιά υποδύθηκαν ρόλους. Η κατασκευή αναρτήθηκε στο πίνακα ανακοινώσεων της τάξης. Εκπόνηση ποιήματος και βιβλίου.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ: Παραγώμενο έντυπο από τους μαθητές

Καταναλώστε υπεύθυνα και ανακυκλώστε
6ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Διονυσία Γιαννοπούλου, Μαρία Σταματάκη, Νικόλαος Γαβαλάς
ΤΜΗΜΑ: Γ1,Γ2,Δ1,Δ2,Δ3,ΣΤ1,ΣΤ2, 150 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Καθαρισμός περιμετρικά του σχολείου από την Υπηρεσία Πρασίνου του Δήμου Ρεθύμνου
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:Ποδηλατοβόλτα & Περίπατος στο Δημοτικό Κήπο Ρεθύμνου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρωταρχικός μας στόχος ήταν να προσεγγίσουμε το πρόγραμμα διαθεματικά και βιωματικά.
Ακολούθως υλοποιήσαμε τις εξής δράσεις:
1. Ευφάνταστες γλάστρες
Από την αρχή της χρονιάς μέχρι τώρα οι μαθητές έχουν μετατρέψει θεωρητικά άχρηστα υλικά σε πανέμορφες γλάστρες. Δεκάλιτρες φιάλες νερού, πήλινα από γιαούρτι, πλαστικά δοχεία από τυρί και από χρώματα.
Κάποιες έβαψαν και σε άλλες έκαναν decoupage.
2. Αυτοσχέδιες κούτες ανακύκλωσης
Χαρτόκουτες βαμμένες και φιλοτεχνημένες από τους μαθητές φιλοξενούν τα ανακυκλώσιμα.
3.Halloween
Παιχνίδια αυλής (πλαστικά μπουκάλια γέμισαν με χρωματιστό νερό για bowling, παλιές κούτες ντύθηκαν κολοκύθες και τρομακτικές μάγισσες κι έγιναν παιχνίδια με μπαλάκια)
Διαγωνισμός χειροποίητης στολής, μάσκας, καπέλου από ανακυκλώσιμα υλικά
4. Σπίτι μου, σπιτάκι μου!
Στο μάθημα των Αγγλικών μιλώντας για το σπίτι μας, φτιάξαμε σπιτάκια από κουτιά παπουτσιών και διάφορα ανακυκλώσιμα ( μικρά γυάλινα δοχεία, σπιρτόκουτα,  κ.ά.)
5. Καλτσόκουκλες
Ώρα για παιχνίδι! Φτιάξαμε πρωτότυπες κούκλες από παλιές κάλτσες. Τους δώσαμε ονόματα και τις βάλαμε να μιλήσουν στα Αγγλικά!
6. Κολιέ από μακό & χάντρες
Πλησίαζε η γιορτή της μητέρας και είπαμε να φτιάξουμε ένα μικρό δωράκι...Πήραμε μακό και χάντρες και δημιουργήσαμε...
7. Λουλούδια που δε μαραίνονται
Με εφημερίδα και σύρμα οι μαθητές κατασκεύασαν λουλούδια.
8. Μίνι γκολφ από μπουκάλια
Ένα μπουκάλι είναι λίγο πολύ λίγο, πολλά μαζί όμως δεμένα με ταινία μπορούν να δημιουργήσουν μια διαδρομή για μίνι γκόλφ.
9. Διακοσμητικά μπουκάλια
Όταν τα πλαστικά μπουκάλια συνάντησαν τις χάντρες δημιούργησαν ένα εντυπωσιακό διακοσμητικό.
10. Σταντ τροφίμων έγιναν βιβλιοθήκες
Τροφή για τη σκέψη πλέον προσφέρουν σταντ τροφίμων που πήραμε από γειτονικό supermarket. Δεν πρόλαβαν να ανακυκλωθούν διότι επαναχρησιμοποιήθηκαν!!!
11. Ποδηλατοβόλτα & Περίπατος στο Δημοτικό Κήπο
Με πολύ μεράκι κάναμε μια φιλοπεριβαλλοντική εξόρμηση στην πόλη μας.
Τη δράση αυτή περιγράφουμε εκτενώς παρακάτω.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου) το σχολείο μας πραγματοποίησε τη δράση " Ποδηλατοβόλτα & Περίπατος" στο Δημοτικό Κήπο Ρεθύμνου.
Στη δράση συμμετείχαν τρία τμήματα (Γ1,Δ1,Δ2). Με πολύ ενθουσιασμό, εφοδιασμένοι με γάντια και σακούλες, ξεκινήσαμε από το σχολείο με κατεύθυνση το Δημοτικό Κήπο. Κάναμε έναν περίπατο καθαριότητας και όταν συναντήσαμε στη διαδρομή μας κάδους, κάναμε διαλογή των απορριμμάτων μας, έχοντας πρώτα εξηγήσει τι μπαίνει στον πράσινο, τον μπλε και τον κίτρινο κάδο αντίστοιχα.
Έπειτα χωριστήκαμε σε ομάδες και συνεχίσαμε την καθαριότητα μέσα στο Δημοτικό Κήπο. Πολλές φορές τόσο στη διαδρομή όσο και μέσα στον Κήπο, οι μαθητές διαμαρτυρήθηκαν για τα αποτσίγαρα.
Αφού καθαρίσαμε, κάναμε ένα σύντομο διάλειμμα και προχωρήσαμε με ποδηλατοβόλτα. Η γυμνάστριά μας, η κ. Μαρία Σταματάκη χάραξε τη διαδρομή ώστε να διεξαχθεί η ποδηλατοβόλτα σωστά και ακίνδυνα. Ακολουθώντας τις οδηγίες της, τοποθετηθήκαμε σε πόστα ασφαλείας για την ομαλή διεξαγωγή της. Λίγο πριν την έναρξη του δεύτερου γύρου μας τίμησαν με την παρουσία τους η κ. Πέπη Μπιρλιράκη, αντιδήμαρχος τουρισμού και η κ. Νικολέττα Γκολφινοπούλου, προϊσταμένη του τμήματος πρασίνου και αστικού περιβάλλοντος. Η κ. Μπιρλιράκη επικρότησε την πρωτοβουλία μας και μας ενθάρρυνε να προβούμε σε παρόμοια διαβήματα στο μέλλον.
Τελειώνοντας την ποδηλατοβόλτα, μοιράστηκαν σε όλους τους μαθητές αναμνηστικά, παγούρια, τσάντες και μπαλόνια.Έχοντας ασχοληθεί με την καθαριότητα και διασχίσει τον Κήπο με ποδήλατο, θελήσαμε να γνωρίσουμε τα φυτά του. Κόψαμε ενδεικτικά ένα φυλλαράκι από κάθε φυτό και τα τοποθετήσαμε σε δοχεία και τα μελετήσαμε στο σχολείο την επόμενη μέρα.
Τέλος, δημοσιεύσαμε άρθρο για τη δράση σε τοπική εφημερίδα.
Η δράση αυτή συνδύασε την άσκηση, τη γνωριμία με την πόλη μας, την καθαριότητα, τη διαλογή απορριμμάτων με σκοπό τη συμβολή στην αποδοτική ανακύκλωση καθώς και την εξοικείωση με τα ενδημικά φυτά. Διερχόμενοι πολίτες και τουρίστες αντικρύζοντας τους μαθητές να καθαρίζουν, να κάνουν ποδήλατο τηρώντας τους κανόνες ασφαλείας και να δείχνουν ενδιαφέρον για τη χλωρίδα, τους επαίνεσαν.
Συνεπώς η συγκεκριμένη δράση συνέβαλε στο να υιοθετήσουν οι μαθητές μια πιο φιλοπεριβαλλοντική στάση. Επίσης, θεωρούμε ότι τέτοιες δράσεις στέλνουν μηνύματα στην τοπική κοινωνία.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Λόγω πίεσης χρόνου δε μπορέσαμε να υλοποιήσουμε όλες τις προγραμματισμένες δράσεις.  Ωστόσο σκοπεύουμε να τις εμπλουτίσουμε και να τις υλοποιήσουμε το νέο σχολικό έτος.


Ελιά, το ευλογημένο δέντρο!
8o Δ.Σ.Ρεθυμνου: Μαραγκουδακη Μαρια
ΤΜΗΜΑ: Δ,  14 παιδιά
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: παραδοσιακο  χωριο  Αρολιθος Ηρακλειου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1. παρουσίαση  του προγράμματος στους μαθητές, συζήτηση για το στόχο του προγράμματος, δημιουργία ομάδων εργασίας και συζήτηση για τον τρόπο εργασίας. 
2 . δημιουργία φύλλων εργασίας, εργασία ομάδων, συγκέντρωση υλικού. 
3. αναζήτηση υλικού και πληροφοριών στο διαδικτυο, επίσκεψη σε ελαιώνα, συζήτηση με ελαιοκαλλιεργητη και υπεύθυνο ελαιουργειου 
4. διάφορες δράσεις (δημιουργία ποιημάτων, χειροτεχνιών, κολάζ αλλά και εκμάθηση τραγουδιών με την ελιά, παρασκευή φαγητών και γλυκών με βάση το ελαιόλαδο). 
5. αξιολόγηση των εργασιών μετά από συγκέντρωση, παρουσίαση και συζήτηση του υλικού. 
6. εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την σπουδαιότητα της ελιάς στη  ζωή μας.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η δημιουργία  ομάδων εργασίας και η συνεργασία των μαθητών μεταξύ τους για να επιτύχουν τους στόχους της εργασίας τους. Η παραπάνω δράση θεωρώ ότι είναι η πιο σημαντική γιατί έφερε τους μαθητές πιο κοντά σε προσωπικό, κοινωνικό και συναισθηματικο επίπεδο μέσα από τη συνεργασια τους.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Κάποια μικρα προβληματα παρουσιαστηκαν στην αρχη οταν ηρθε η στιγμη για το σχηματισμο των ομαδων, ομως ξεπεραστηκαν γρηγορα μεσα απο συζητηση και διαλογο.
ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΛΙΚΟ: Παραγώμενο έντυπο από τους μαθητές


Ανακυκλωνω, μειωνω, επαναχρησιμοποιω-ΑΜΕ
13ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Στριλιγκα Μαρια- Σεττας Αντωνιος Σταυρος
ΤΜΗΜΑ: Ε2, ΣΤ2, 38 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Οδηγός ανάπτυξης διαθεματικών δραστηριοτήτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ΥΠΕΠΘ, Παιδιά ας μιλήσουμε για το περιβάλλον ΥΠΕΧΩΔΕ
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Καθορίστηκαν οι στόχοι του προγράμματος.
Αξιοποιήθηκε  καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος εκπαιδευτικό υλικό από ΥΠΕΠΘ, ΥΠΕΧΩΔΕ, WWF κ.α.
Έγιναν παρουσιάσεις των πρότζεκτ από τις ομάδες των μαθητών στην ολομέλεια της τάξης. Γράφτηκαν μηνύματα και παρουσιάστηκαν σε όλο το σχολείο.
Ορίστηκαν υπεύθυνες ομάδες για την ανακύκλωση όλου του σχολείου. Σε εβδομαδιαία βάση και για όλη τη χρονιά συγκέντρωναν τις σακούλες ανακύκλωσης από όλες τις τάξεις του σχολείου και τις άδειαζαν στους συγκεκριμένους κάδους.
Καταρτίστηκαν πίνακες και καταγράφηκαν τα δεδομένα του ποσού των υλικών ανακύκλωσης του σχολείου  μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Πραγματοποιήθηκαν βιωματικά εργαστήρια με  θέμα την επαναχρησιμοποίηση άχρηστων υλικών και παρήχθη εικαστικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στη διακόσμηση του σχολείου. Συγκεκριμένα δημιουργήθηκε ένα δέντρο από άδεια μπουκάλια νερού και ένα ρολόι τοίχου από παλιά CD.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Πιο σημαντική δράση θεωρώ την ανάληψη από τους μαθητές της ευθύνης ανακύκλωσης όλου του σχολείου καθ'όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Η παραπάνω δράση θεωρώ ότι ήταν η πιο σημαντική, γιατί αφενός είχε μακρά διάρκεια, ως το τέλος της χρονιάς,  και αφετέρου, γιατί  ενδυνάμωσε την υπευθυνότητα, τη συλλογικότητα και την ενεργό δράση των μαθητών σε καθολικά θέματα.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟΠαραγώμενο έντυπο από τους μαθητές

Πρωτογενής παραγωγή και παραγωγικές διαδικασίες
Δ.Σ. Αγγελιανών: Μπουλουγουρη Μαρια
ΤΜΗΜΑ: Γ΄-Δ, 15  παιδιά
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γνωριμια των παιδιων με τη χλωριδα και πανιδα της κρητης, προϊοντα του τοπου μας -  πως φτιαχνουμε το τυρι και το σαπουνι με βοτανα. Φωτογραφιες - ζωγραφιες ζωων – φυτων. Καταγραφη ενος μικρου οικοσυστηματος (ζωα και φυτα) στο χωριο που ζουμε
Φτιάξαμε το δικό μας σαπούνι και τη δική μας οδοντόπαστα από αγνά υλικά
Επίσκεψη στο σπίτι του βοσκού στα Ανώγεια. Με την επίσκεψη στο ΚΠΕ Ανωγείων τα παιδιά είδαν το σπίτι του βοσκού, ενημερώθηκαν για τη χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, έφτιαξαν τυρί καθώς και το δικό τους "σπίτι βοσκού", έπαιξαν παιχνίδια με ανάλογο περιεχόμενο και δοκίμασαν τα προϊόντα της περιοχής. Τα παιδιά βίωσαν με μοναδικό τρόπο τη ζωή των ανθρώπων των ορέων. 
Είδαν από κοντά τον τρόπο παραγωγής των κτηνοτροφικων προϊόντων και το περιβάλλον του βουνού (ζώα - φυτά), δοκίμασαν το τυρί που έφτιαξαν και έπαιξαν ανάλογα παιχνίδια.

Ελιά, το ευλογημένο δέντρο
Δ.Σ. Αγ. Γαλήνης: Μαραβελάκη Βαρβάρα
ΤΜΗΜΑ: Ε-Στ, 7 παιδιά
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Ελιά και λάδι. Εκδότης: Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς Έτος έκδοσης: 1996
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:Επίσκεψη διατροφολόγου Άγγελου Κασσελούρη, επίσκεψη στο ΚΠΕ Αρχανών
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1) Αρχικά διαβάσαμε από το βιβλίο κάποιες πληροφορίες σχετικές με την ελιά  2)Συζητήσαμε για το ρόλο του ελαιόλαδου στη διατροφή μας (πηγή ζωής και υγείας), ελιά και μυθολογία (Θεά Αθηνά), ελιά και ολυμπιακοί παναθηναϊκοί αγώνες (η ελιά ως στεφάνι δόξας), ελιά και χριστιανισμός (Νώε και περιστέρι, προσευχή Ιησού στο όρος των Ελαιών), βάφτιση, χρίσμα, ευχέλαιο, καντήλια (ο ρόλος του λαδιού στη θρησκεία μας)
3) Ανέλαβαν κάποιοι μαθητές να βρουν παροιμίες , ρίμες, αινίγματα, εκφράσεις για την ελιά και το λάδι.
4) Φτιάξαμε κουλουράκια λαδιού και τα γευτήκαμε στην  τάξη, προσφέραμε και στις υπόλοιπες τάξεις.
5) Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Αρχανών με θέμα "έφταξε ο καιρός καλέ που πέφτουν οι ελιές και λιόφυτα θα πιάσουν πάλι οι κοπελιές". Εκεί προσφέρθηκαν στα παιδιά κολατσιό με ελαιόψωμο , μεταφερθήκαμε σε γειτονικό ελαιώνα όπου παίξαμε και δραματοποίησαν οι μαθητές το μύθο της Θεάς Αθήνας και του Ποσειδώνα.
6) Μας επισκέφτηκε ο διατροφολόγος του νοσοκομείου Ρεθύμνου σε διάλεξη με θέμα την υγιεινή μεσογειακή διατροφή που έχει ως βάση το ελαιόλαδο.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν η επίσκεψη στο ΚΠΕ Αρχανών. Κατά την επίσκεψη αυτή οι μαθητές είχαν την ευκαιρία αρχικά να γευτούν ψωμί φτιαγμένο από ελαιόλαδο, έπειτα να πληροφορηθούν μέσω power point για την ελιά. Επίσης τους δόθηκε η ευκαιρία να δραματοποιήσουν μέσα σε έναν ελαιώνα το μύθο της Θεάς Αθηνάς και του Θεού Ποσειδώνα για την αξία του δέντρου της ελιάς. Είδαν από στερεοσκόπιο φύλλα ελιάς, έπαιξαν παιχνίδια μνήμης και παζλ με θέμα πάλι την ελιά. Ήταν για αυτούς μία διασκεδαστική - βιωματική εμπειρία σε έναν  χώρο άγνωστο και καινούριο. Χωρίς να το καταλάβουν έλαβαν επιπλέον γνώσεις για την ελιά και ασχολήθηκαν επί αρκετή ώρα εμπράκτως πάνω σε αυτό το θέμα.
ΕΜΠΟΔΙΑ:
Προγραμματίσαμε επίσκεψη στο ελαιουργείο του χωριού, η οποία δυστυχώς αναβλήθηκε λόγω καιρικών συνθηκών και μη λειτουργίας του ελαιουργείου όλες τις ημέρες της εβδομάδας.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ

Ελιά του ήλιου θυγατέρα
1ο Δ.Σ. Ανωγείων: Σαλούστρου Ελένη
ΤΜΗΜΑ: Δ', 17 παιδιά
τάξη
17
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Εκπαιδευτικό υλικό από το Δ.Σ. Πλαταμώνα
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:Ελαιοτριβείο, εργαστήριο σαπουνοποιίας, παρασκευή μελομακάρονων στο σπίτι της γιαγιάς
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χωρισμός σε ομάδες - συλλογή πληροφοριών  (Γενικά στοιχεία - σε ποιες περιοχές ευδοκιμεί - καλλιέργεια –ποικιλίες - βιολογική καλλιέργεια) Επίσκεψη σε ελαιώνα
Ιστορικά στοιχεία - Μυθολογία – Θρησκεία
Επίσκεψη σε ελαιοτριβείο - Συνέντευξη από τον υπεύθυνο
Ελιά και ποιήματα, μουσική αινίγματα
Ελαιόλαδο και διατροφή - Συνταγές με ελαιόλαδο - Παρασκευή μελομακάρονων
Έθιμα και παραδόσεις
Παρασκευή σαπουνιού σε εργαστήριο
Παρασκευή αρωματικού λαδιού με ρίγανη
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Θεωρώ πιο σημαντική δραστηριότητα την παρασκευή μελομακάρονων στο σπίτι της γιαγιάς τα Χριστούγεννα.Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και με μεγάλο ενθουσιασμό σε όλα τα στάδια (μάζεμα υλικών, εκτέλεση συνταγής με την καθοδήγηση της γιαγιάς, ψήσιμο, μέλωμα, κέρασμα στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή)
Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλη τη διαδικασία
ΕΜΠΟΔΙΑ: Θέλαμε να παρακολουθήσουμε και σχετικό πρόγραμμα στο ΚΠΕ Αρχανών αλλά δε μας δέχτηκαν
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ

Η κυρία Ανακύκλωση μας μαθαίνει τα μυστικά της
Δ.Σ. Αποστολων: Ιωάννα Μπουλιέρη, Ευγενία Κρητικού
ΤΜΗΜΑ: Δ', 11 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1. Συζητήσαμε για τα προβλήματα που προκαλούν τα απορρίμματα στο περιβάλλον (προβολή φωτογραφιών από χωματερές/σκουπιδότοπους/παραλίες/κτλ.), προβληματιστήκαμε και καταλήξαμε στην ανάγκη σωστής διαχείρισής τους.
2. Οι μαθητές μοιράστηκαν σε ομάδες (χαρτί-γυαλί-αλουμίνιο) και άρχισαν να συγκεντρώνουν πληροφορίες και να αναζητούν λύσεις στη διαχείριση των απορριμμάτων της ομάδας τους. Έπειτα, κάθε ομάδα παρουσίασε τις πληροφορίες στις υπόλοιπες.
3. Οι μαθητές κατασκεύασαν ειδικούς κάδους ανακύκλωσης και άρχισαν να συγκεντρώνουν εκεί ανακυκλώσιμα αντικείμενα.
4. Μετά από διάλογο, καταλήξαμε ότι στα πλαίσια της σχολικής τάξης η καλύτερη μέθοδος διαχείρισης απορριμμάτων είναι η επαναχρησιμοποίηση. Έτσι, οι μαθητές σε συνεργασία με τους δασκάλους βρήκαν πληθώρα κατασκευών για να αξιοποιηθούν τα απορρίμματα (παλιές εφημερίδες, βάζα, μπουκάλια, καπάκια, κουτιά συσκευασιών, διάφορα δοχεία, κ.ά.)
5. Πολλές από τις κατασκευές αυτές, ενώθηκαν σε μια μεγάλη κατασκευή-poster, η οποία τοποθετήθηκε σε διάδρομο του σχολικού κτιρίου, μαζί με πληροφορίες για την ανακύκλωση.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Σημαντικότερη δραστηριότητα θεωρούμε τη διαδικασία κατασκευής poster από μικρότερες κατασκευές επαναχρησιμοποίησης αντικειμένων. Συγκεκριμένα, τα παιδιά κατασκεύασαν ένα δέντρο, πάνω στο οποίο τοποθέτησαν διάφορα ζώα από ρολά χαρτιού υγείας, λουλούδια, κ.ά. Η κατασκευή τοποθετήθηκε σε κοινόχρηστο διάδρομο του σχολείου μας, μαζί με διάφορες πληροφορίες για την ανακύκλωση που συγκέντρωσαν οι μαθητές.
Μέσα από την κατασκευή αυτά, οι μαθητές μπόρεσαν να δουν ολοκληρωμένο και να εκθέσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους. Σε όλα τα στάδια δημιουργίας, οι μαθητές αναζήτησαν και βρήκαν λύσεις επαναχρησιμοποίησης υλικών (παλιά σφουγγάρια και πάτοι μπουκαλιών αντί για πινέλα,  συσκευασίες γιαουρτιού αντί για πλαστικά ποτήρια, χαρτιά περιτυλίγματος δώρων αντί για καινούρια χαρτόνια, κ.ο.κ.), το οποίο πιστεύουμε θα συνεχίσουν να προσπαθούν μετά το πέρας του προγράμματος. Επίσης, ανέπτυξαν καλλιτεχνικές δεξιότητες, τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, συνεργάστηκαν και ένιωσαν περήφανοι για το έργο τους.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιήσουμε τις εκπαιδευτικές επισκέψεις που είχαμε προγραμματίσει στα ΧΥΤΑ Αμαρίου και στο ΚΠΕ Βάμου, για διάφορους λόγους.

Ανακυκλώστε - η Ανακύκλωση πάει με όλα
2ο Δ.Σ. Ατσιπόπουλου: Μαρια Φρουδαρακη, Μαρινα Δαφνομηλη
ΤΜΗΜΑ: Δ, Ε, 41 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:Κ.Π.Ε Βαμου, ΔΕΔΙΣΑ Χανιων, Μουσειο Φυσικης Ιστοριας Ηρακλειου, Ενυδρειο Κρητης
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Καταιγισμός ιδεών σχετικά με την ανακύκλωση - ευαισθητοποίηση μέσω εντύπων και βίντεο - ενημέρωση όλων των τάξεων και των οικογενειών των μαθητών του σχολείου μας σχετικά με το ότι συγκεντρώνουμε στο σχολείο ανακυκλώσιμα υλικά (λάδι - ηλεκτρικές συσκευές - μπαταρίες - λάμπες - πλαστικό - αλουμίνιο - σίδερο - χαρτί) και εβδομαδιαία δραστηριότητα διαλογής των υλικών αυτών από όλες τις τάξεις ώστε να δοθούν στο κ. Κλαδο στο Ρέθυμνο - δημιουργία κατασκευών με ανακυκλώσιμα υλικά ώστε να δοθεί έμφαση στην επαναχρησιμοποίηση (μέθοδος ντεκουπαζ σε βάζα - papier mache σε κούκλες)
Σμμετοχη σε διαγωνισμο ζωγραφικης της helmepa junior με θεμα:"καθαρος ωκεανος-πλανητης ζωντανος" - αφισοκολληση με πρωτοβουλια καθε μαθητη/τριας της αφισας της helmepa junior: "ας αφησουμε στην αμμο μονο το ιχνος μας" - δημιουργια δικων μας σλογκαν για την ανακυκλωση
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Εβδομαδιαια διαλογη υλικων ανακυκλωσης συλλεγοντας τα υλικα απο ολες τις ταξεις του σχολειου. Μεσα απο αυτη τη διαδικασια θεωρουμε οτι εκπαιδευτηκαν παιδια και γονεις στην ανακυκλωση, αναγνωριζοντας τι και πώς ανακυκλωνεται και θεωρουμε οτι συμβαλλουμε στο να μπει η ανακυκλωση στη ζωη οικογενειων, που πριν δεν εκαναν ανακυκλωση 
ΕΜΠΟΔΙΑ: Απαιτουμενος χρονος για διαλογή πολυς, ωστε να μην πραγματοποιηθουν ολες οι προβλεπομενες δραστηριοτητες
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ