ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Εθελοντισμός
1o Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Αθηνά Μουρτζανού, Ελένη Βογιατζάκη
ΤΜΗΜΑ: 3ο ολοήμερο τμήμα, 17 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Βιβλία, βίντεο απο το διαδίκτυο, τραγούδια, ενημερωτικά έντυπα διαφόρων οργανώσεων, εποπτικό υλικό.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Ερυθρός Σταυρός, Ειδικό Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου, Φιλόπτωχο Ρεθύμνου, Το χαμόγελο του Παιδιού, ΑΜΕΑ Ρεθύμνου, UNISEF.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Ειδικό Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου, Φιλόπτωχο Ρεθύμνου
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: σε ανοιχτή εκδήλωση που έγινε στο σχολείο
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με γνωριμία με ευπαθείς ομάδες συνανθρώπων μας (πρόσφυγες, ΑΜΕΑ). Ήρθαν σε επαφή με τον Ερυθρό Σταυρό (μαζεύοντας ρούχα και τρόφιμα), με άτομο με ειδικές ανάγκες (απώλεια όρασης), επισκέφτηκαν το Ειδικό νηπιαγωγείο και το Φιλόπτωχο Ρεθύμνου. Στη συνέχεια γνωρίσαμε και άλλες εθελοντικές ομάδες "ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΖΩΗ"(μαζεύαμε καπάκια για αγορά αναπηρικού αμαξιδίου), ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ (στείλαμε χρήματα που μαζέψαμε από τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα, ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΕΜΠΡΑΚΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΤΑ ΠΡΟΣΦΥΓΟΠΟΥΛΑ (ετοιμάσαμε 2 σακίδια με είδη πρώτης ανάγκης) UNICEF (συμμετείχαμε με αφίσα στο 18ο Πανελλήνιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα), 4ο ΣΩΜΑ ΝΑΥΤΟΠΡΟΣΚΟΠΩΝ (εθελοντική εργασία στο νηπιαγωγείο μας).
Βρήκαμε το σύνθημα της μικρής εθελοντικής ομάδας μας, "όπου υπάρχει αγάπη", από το αντίστοιχο τραγούδι που το τραγουδούσαμε σχεδόν καθημερινά. Φτιάξαμε αφίσες, ομαδικές κατασκευές, έγιναν δραστηριότητες με στόχο μαθηματικά και τη γλώσσα. Τέλος έγινε παρουσίαση του προγράμματος στους γονείς, στην αποχαιρετιστήρια καλοκαιρινή γιορτή μας.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν η προετοιμασία και η επίσκεψή μας στο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου. Τα παιδιά, αφού είχε προηγηθεί συζήτηση για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, έφτιαξαν ένα μπλοκ με ζωγραφιές και εξώφυλλο το σύνθημά μας "όπου υπάρχει αγάπη". Αγοράσαμε χρωματιστά μπαλόνια ήλιον όπου γράφτηκε το σύνθημά μας.
Στην επίσκεψη, μας υποδέχτηκαν οι δασκάλες και τα παιδιά. Καθίσαμε όλοι μαζί και η δασκάλα τους μας διάβασε το βιβλίο "Δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός". Ακολούθησε συζήτηση, τραγουδήσαμε το τραγούδι μας, χάρισαν τα παιδιά τα μπαλόνια και έπειτα βγαίνοντας στην αυλή του σχολείου ζωγραφίσαμε όλοι μαζί στον τοίχο της αυλής τους. Χρωματιστά αποτυπώματα από τις παλάμες των μικρών χεριών και το σύνθημά μας "όπου υπάρχει αγάπη" θυμίζει την επίσκεψή μας.
Τα παιδιά ήρθαν σε επικοινωνία με παιδιά με ειδικές ανάγκες και ευαισθητοποιήθηκαν, αυτό αποτυπώθηκε στις ζωγραφιές τους επιστρέφοντας στο νηπιαγωγείο.
Προβληματίστηκαν και τους δώσαμε την ευκαιρία να κάνουν πράξη αξίες όπως αυτές της φροντίδας για τον συνάνθρωπο, της γενναιοδωρίας, της αγάπης, της αλληλεγγύης.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Λόγω της πρακτικής άσκησης των φοιτητών, καθώς προσέγγισαν διαφορετικά θέματα, δε μας επέτρεψε να επεκτείνουμε στο "εθελοντισμός-περιβάλλον" και γνωριμία: με τους εθελοντές Αιμοδότες Ρεθύμνου και ΚΑΠΗ Ρεθύμνου, όπως είχαμε αρχικά στόχο.
Όλοι μαζί στην κρίση
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Εθελοντισμός
1ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Βασιλειάδου Κατερίνα, Βεδουράς Σταμάτης, Κοτρώνης Δημήτρης, Έφη Τζουανάκη
ΤΜΗΜΑ: Δ1, Δ2, Ε, ΣΤ, 56 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες, Στ΄ τάξη: 2 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Ερυθρός Σταυρός
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: στο Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στον Ερυθρό Σταυρό, σε βιοκαλλιεργητή στον Πλακιά, σε συνεταιριστική επιχείρηση του Ρεθύμνου, στο μουσείο Αρβελέρ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: στην τάξη, σε άλλες τάξης, σε ανοιχτή εκδήλωση στο σχολείο
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Δ1: Εισαγωγή της έννοιας αλληλεγγύη, παρακολούθηση ντοκυμαντέρ, ανάγνωση άρθρων και βιβλίων, συζήτηση, χωρισμός σε ομάδες, επίσκεψη σε δομές αλληλεγγύης του Ρεθύμνου, συγγραφή κειμένων, δημιουργία εφημερίδας, επίσκεψη σε βιοκαλλιεργητή του Πλακιά και συμμετοχή σε πρακτικές βιολογικής καλλιέργειας
Δ2: Καλλιέργεια Περβόλας και προσφορά προϊόντων στο συσσίτιο "Κυρά των αγγέλων", επίσκεψη σε βιοκαλλιεργητή του Πλακιά και συμμετοχή σε πρακτικές βιολογικής καλλιέργειας
Ε: επίσκεψη σε βιοκαλλιεργητή του Πλακιά και συμμετοχή σε πρακτικές βιολογικής καλλιέργειας.
ΣΤ: 1) συμμετοχή και συζήτηση σε βιωματικό επίπεδο με τον κ. Κουβαρά στο Μουσείο Αρβελέρ με θέμα "Ανθρώπινα δικαιώματα-εκπαίδευση για τον ενεργό πολίτη ως αντίδοτο στο ρατσισμό και την ξενοφοβία" 2) συμμετοχή της τάξης στην εκδήλωση για την εθελοντική αιμοδοσία ως μία από τις δράσεις του Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου. Επίσκεψη σε βιοκαλλιεργητή του Πλακιά και συμμετοχή σε πρακτικές βιολογικής καλλιέργειας. Συζήτηση βασικών εννοιών σχετικά με τον εθελοντισμό,συμμετοχή σε σχετικές διαλέξεις, δημιουργία σχετικών συλλογικών έργων, όπως αφίσες.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Δ1) Δημιουργία εφημερίδας με τίτλο "Ανακαλύπτοντας την αλληλεγγύη". Η δημιουργία εφημερίδας ήταν μια δραστηριότητα που ενέπλεξε όλους τους μαθητές της τάξης με αποτέλεσμα την ενίσχυση του συνεργατικού κλίματος στην τάξη. Επιπλέον υπήρξε καλλιέργεια δεξιοτήτων στον γραπτό και προφορικό λόγο καθώς οι μαθητές κατά τη διάρκεια του προγράμματος έπρεπε να πάρουν συνεντεύξεις και να γράψουν κείμενα για την εφημερίδα.
Δ2) Καλλιέργεια της Περβόλας.
Ε) Επίσκεψη σε βιοκαλλιεργητή στον Πλακιά.
Στ) Δημιουργία αφίσας από τα παιδιά σχετικά με την αιμοδοσία. Με την εκπαιδευτική επίσκεψη στο σπίτι του Πολιτισμού, δόθηκε η ευκαιρία σε όλους μας να ευαισθητοποιηθούμε σχετικά με την εθελοντική αιμοδοσία. Τα παιδιά ενημερώθηκαν εμπράκτως σχετικά με την αιμοδοσία, πείστηκαν ότι η διαδικασία είναι κάτι απλό κι εύκολο, ένιωσαν όμορφα όταν διαπίστωσαν ότι με το αίμα σώζεις τη ζωή κάποιου συνανθρώπου σου, που κινδυνεύει κι επίσης άλλαξαν διατροφικές συνήθειες.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δ1: Υπήρξε μία αρχική δυσκολία στην κατανόηση της έννοιας αλληλεγγύης και τον συσχετισμό της με κρίσιμα κοινωνικά προβλήματα της εποχής όπως η κρίση, η φτώχεια κλπ. Όμως ξεπεράστηκε με τη βοήθεια ανάγνωσης άρθρων και βιβλίων σχετικών με το θέμα και με διάλογο μέσα στην τάξη.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ ΣΤ
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ ΣΤ
«Νοιάζομαι και Δρω», Εθελοντισμός – Αλληλεγγύη
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Εθελοντισμός
16ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Κωνσταντίνος Αλμπάνης, Μαρία Τυχάλα, Δέσποινα Μαυράκη
ΤΜΗΜΑ: Ε' τάξη, ΣΤ' τάξη, Α' τάξη, 55 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: 3 εγχειρίδια "Νοιάζομαι και Δρω" - Εθελοντισμός-Αλληλεγγύη - Ενεργός πολίτης (βιβλίο για τον μαθητή, οδηγός για τον εκπαιδευτικό, δραστηριότητες-ασκήσεις-τεχνικές.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: "Ηλιαχτίδα" - Σύλλογος γονέων και φίλων παιδιών με καρκίνο.
"Όραμα ελπίδας - εθελοντές δότες μυελού των οστών. "Δότες ζωής" - εθελοντές αιμοδότες Ρεθύμνου. "Ρέθυμνο Assist" - προώθηση του εθελοντισμού από την ομάδα μπάσκετ Cretan Kings.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Γηροκομείο Ρεθύμνου, Ειδικό Σχολείο Ρεθύμνου. Επίσκεψη στο "Σπίτι του πολιτισμού" για εθελοντική αιμοδοσία.Συγκέντρωση έξω από το Δημαρχείο, προκειμένου να πείσουμε άτομα να γίνουν εθελοντές δότες μυελού των οστών. 3 επισκέψεις για την πραγματοποίηση θεατρικής παράστασης της Ε' τάξης εθελοντικά, στο Ειδικό Σχολείο, στο Νηπιαγωγείο Γάλλου και στο Γηροκομείο Ρεθύμνου. Επίσκεψη στο Γηροκομείο Ρεθύμνου, προκειμένου να προσφερθούν λαχανικά από τη συγκομιδή του σχολικού μας κήπου.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: σε ανοιχτή εκδήλωση που έγινε στο σχολείο
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Δράσεις/Δραστηριότητες που πραγματοποίησε το σχολείο στο πλαίσιο του Προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω» (ονομαστική αναφορά):
1. Οργάνωση – πραγματοποίηση χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης «το Χωριό του Αϊ Βασίλη», στον χώρο του σχολείου.
2. Συμμετοχή στη δράση: Γινόμαστε εθελοντές ενημερώνοντας και τους γονείς μας για να γίνουν εθελοντές δότες μυελού των οστών. Συμμετέχουμε στην εκδήλωση – εγγραφή νέων εθελοντών έξω από το δημαρχείο.
3. Θεατρική ομάδα Ε΄τάξης στο έργο “Η χαμένη κούκλα’’ του Αλφόνσο Σάτρε, που παίχτηκε στο σχολείο μας και θα παιχτεί στο Γηροκομείο Ρεθύμνου, στο Νηπιαγωγείο ενός κοντινού στην πόλη χωριού και στο Ειδικό Σχολείο.
4. Φτιάχνουμε, βάζουμε πετρότοιχο, φυτεύουμε τον κήπο του σχολείου μας. Κατόπιν προσφέρουμε το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής στο Γηροκομείο Ρεθύμνου.
5. Τα εκτάκια μαθαίνουν στα πρωτάκια παραδοσιακά παιχνίδια στην αυλή του σχολείου.
6. Συμμετοχή με όσο το δυνατόν πιο ενεργό τρόπο στην εθελοντική αιμοδοσία που οργάνωσε το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου στο Σπίτι του Πολιτισμού, σε συνεργασία με την εθελοντική ομάδα αιμοδοτών «Δότες ζωής».
7. Μικρότερη, αλλά συνεχόμενη συμμετοχή του σχολείου μας σε πολλές άλλες περιφερειακές,
δράσεις οργανωμένες από άλλους φορείς όπως ο π.χ. Δήμος της πόλης και το πρωτάθλημα βόλεϊ Α΄ Εθνικής Ελλάδας. Τέτοιες ήταν η συμμετοχή μας στη δράση «Καθαρό φαγητό στα δέντρα για τους συμπολίτες μας» που προαναφέρθηκε, ενίσχυση του Κοινωνικού παντοπωλείου και εθελοντική υποστήριξη του 7ου γύρου τρεξίματος του Ρεθύμνου.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Στο χωριό του Αη Βασίλη όλοι μαζί, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς με απόλυτη συνεργασία και σύμπνοια, έχτισαν ένα χωριό του Αϊ Βασίλη στην αυλή του σχολείου με ξύλινα σπιτάκια και υπέροχο στολισμό και οργανώθηκαν με βασικούς καθοδηγητές τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να γίνει μια μοναδική για τα δεδομένα της πόλης μας εκδήλωση. Σ’ αυτήν την εκδήλωση πέρασαν για λίγη ή περισσότερη ώρα παιδιά και μεγάλοι απ’ όλη την πόλη, συμμετέχοντας στις πολλές δραστηριότητες που ήταν οργανωμένες στο χώρο ή απλά απολαμβάνοντας όλα αυτά που έβλεπαν. Ο σκοπός μεγάλος και ιερός. Τουλάχιστον τα μισά από τα έσοδα που αποκτήθηκαν δόθηκαν στους φορείς – συλλόγους που προαναφέρθηκαν. Η δράση – εκδήλωση αυτή έχει πλέον γίνει θεσμός στην πόλη του Ρεθύμνου, λίγο πριν τα Χριστούγεννα. Διότι είχε τη μεγαλύτερη απήχηση στο κοινωνικό σύνολο και την μεγαλύτερη προετοιμασία, διάρκεια και συμμετοχή. Η οργάνωση και η προετοιμασία που απαιτείται για την υλοποίηση μιας τέτοιας εθελοντικής δράσης, των εργασιών, των προμηθευτών, των οικονομικών, απαιτούν τεράστια προσπάθεια, κόπο και ψυχικό σθένος, για την αντιμετώπιση και των αμέτρητων δυσκολιών που προκύπτουν σε συνεχόμενη βάση.