Οριζόντιο μενού - MEGA

Σάββατο 6 Αυγούστου 2016

Προγράμματα Πολιτιστικών Θεμάτων 2015-2016 στη θεματική: Μυθολογια – Ιστορια - Αρχαιολογικοι χωροι

Η Κρήτη από τη Μινωική εποχή εώς σήμερα
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μυθολογια - Ιστορια
Νηπιαγωγείο Αγίας Παρασκευής: Τσιφουτούδη Καλλιόπη, Μπάθα Αλεξάνδρα
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο, 15 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η αφορμή για την έναρξη του προγράμματος δόθηκε την παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης με την παρατήρηση του κέρματος των 2 ευρώ και την αρπαγή της Ευρώπης. Στη συνέχεια, έγινε αναφορά στη μυθολογία της Κρήτης με βιωματικές δράσεις (δραματοποίηση, θεατρικό παιχνίδι, αναβίωση παιχνιδιών μινωικής εποχής, εικαστικές δημιουργίες ομαδικές και ατομικές, κλπ.) με την ανάγνωση σχετικών βιβλίων, με δραστηριότητες τεχνολογίας( διαδραστικά παζλ, βιβλία, κλπ). Έπειτα περάσαμε στην εποχή της Ενετοκρατίας με κατασκευή μακέτας, ανάγνωση σπουδαίων λογοτεχνικών και μουσικών έργων της εποχής και δραματοποίησή τους (Ερωτόκριτος). Τέλος, αναφερθήκαμε στην περίοδο της τουρκοκρατίας με τις παραδοσιακές τοπικές φορεσιές και χορούς.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Ο μύθος του Θησέα και του Μινώταυρου, τόσο η ανάγνωσή του όσο και η δραματοποίησή του. Οι μαθητές έδειξαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και προσοχή κι εκφράστηκαν με ποικίλους τρόπους για το συγκεκριμένο μύθο για μεγάλο χρονικό διάστημα (θεατρικό παιχνίδι, ζωγραφική, κατασκευή του λαβύρινθου με οικοδομικό υλικό).
ΕΜΠΟΔΙΑ: Η ακύρωση των εκπαιδευτικών μας επισκέψεων λόγω κακής συνεννόησης με το τμήμα Παιδείας του Δήμου Ρεθύμνου σχετικά με τη μεταφορά μας.

Ταξιδεύω με την Μυθολογία στο Νηπιαγωγείο
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μυθολογια - Ιστορια
Νηπιαγωγείο Αρμένων: Ανδριά Θωμαή - Μανώλα Σοφία
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο, 19 παιδιά
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Σύλλογο Γονέων 
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Λαβύρινθος Ηρακλείου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Δημιουργία του κόσμου και οι 12 θεοί του Ολύμπου, βασικοί μύθοι με θεούς και ανθρώπους που σχετίζονται με φυσικά φαινόμενα, καθημερινή ζωή, ηθικές αξίες, κ.τ.λ. μυθικοί ήρωες και οι περιπέτειες του στον τότε γνωστό κόσμο, Αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα ακρόπολη, γνωριμία με αρχαιολογικά μουσεία και γενικά τα μνημεία της Ελλάδας, Μινωικός πολιτισμός,, Τρωικός πόλεμος και τέλος Οδύσσεια  που αποτέλεσε και το θέμα της καλοκαιρινής γιορτής.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες ήταν μια μίνι έρευνα για τους 12 θεούς  που έκαναν στο σπίτι τα παιδιά αναλαμβάνοντας να το παρουσιάσουν στην τάξη. Κάθε παιδί διάλεξε τον θεό με τον οποίο ήθελε να ασχοληθεί. Η παρουσίαση έγινε βίντεο και άρεσε ιδιαίτερα στα παιδιά. Την θεώρησα σημαντική γιατί έγινε έρευνα από τα παιδιά  και τους γονείς τους και τα παιδιά παρουσίασαν  στους συμμαθητές τους τις πληροφορίες που συνέλεξαν και κατέγραψαν με γραφή, κολάζ, ζωγραφική.

Οι θεοι του Ολυμπου
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μυθολογια - Ιστορια
2ο Νηπιαγωγείο Περάματος: Ρυθιανού Ευαγγελία
ΤΜΗΜΑ: Κλασικό, 15 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Οι 12 Θεοί του Ολύμπου εκδ. Παπαδόπουλος, Ο Πάρης και η ωραία Ελένη εκδ. Παπαδόπουλος,ο Θησέας εκδ. Παπαδόπουλος, ο Οδυσσέας στην Ιθάκη εκδ. Παπαδόπουλος, Δήμητρα και Περσεφόνη εκδ. Παπαδόπουλος, Ομήρου Οδύσσεια εκδ. Κέδρος, Ιλιάδα και Οδύσσεια εκδ. Σαββάλας, οι 12 άθλοι του Ηρακλή εκδ. Ωκεανός, Οι άθλοι του Ηρακλή εκδ. Μαλλιάρη Παιδεία.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ξεκίνησε το πρόγραμμα με τη Θεογονία, για να κατανοήσουν τα παιδιά  με πιο τρόπο γεννήθηκαν οι θεοί αλλά και οι ημίθεοι αλλά και να  γνωρίσουν καθένα ξεχωριστά. (παιδί και γλώσσα)
Στη συνέχεια αντιστοιχήσαμε τους θεούς με τα σύμβολα τους,  τους ταξινομήσαμε ανάλογα με το φύλο και ανάλογα με το αρχικό γράμμα του ονόματος τους, τους συγκρίναμε  και τους απαριθμούσαμε κάθε φορά.(παιδί και μαθηματικά)
Διαβάσαμε διάφορους μύθους  και ιστορίες στις οποίες εμπλέκονταν οι θεοί και στη συνέχεια τους αναπαριστήσαμε μέσα από το θεατρικό παιχνίδι  όπως την ιστορία  του  Πάρη και της ωραίας  Ελένης.(παιδί και δημιουργία-έκφραση).
Γνωρίσαμε τους άθλους του Ηρακλή, τους ζωγραφίσαμε πάνω σε  χάρτινα αγγεία και πειραματιστήκαμε με τις σκιές μας  πίσω από ένα λευκό ύφασμα (θέατρο σκιών) αναπαριστώντας κάποιες  σκηνές από τους άθλους, όπως "Το λιοντάρι της Νεμέας" ή ''Τη Λερναία Ύδρα" (παιδί και δημιουργία-έκφραση).
Γνωρίσαμε τα σημαντικά έργα του Ομήρου, την Ιλιάδα και την Οδύσσεια με τους αντίστοιχους ήρωές τους. Κατασκευάσαμε  με χαρτόνι την ασπίδα των ηρώων της Ιλιάδας και  συναρμολογήσαμε σε πάζλ το Δούρειο Ίππο. (παιδί και γλώσσα /παιδί και δημιουργία-έκφραση).
Μέσω του Η/Υ καταφέραμε να μπούμε στο μουσείο της Ακρόπολης, να έρθουμε σε επαφή με την αρχαία τέχνη  όπως τα ειδώλια, τα αγγεία,  τα αετώματα  και τα αγάλματα.(παιδί και πληροφορική)
Τέλος  αφού είχαμε μάθει για τα ερυθρόμορφα και  τα μελανόμορφα αγγεία, φτιάξαμε κάποια από αυτά με πηλό και χαράξαμε σε αυτά διάφορες  παραστάσεις από τη μυθολογία.(παιδί και δημιουργία-έκφραση).
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική θεωρώ ότι είναι η εικονική επίσκεψη των μαθητών στο μουσείο της Ακρόπολης.
Δεν καταφέραμε να επισκεφτούμε ένα αρχαιολογικό μουσείο, ωστόσο στην  ιστοσελίδα του μουσείου της  Ακρόπολης υπάρχει μια εφαρμογή μέσα από την οποία μπορέσαμε να μπούμε μέσα στο μουσείο να το γνωρίσουμε και  να περιηγηθούμε σε όλα του τα επίπεδα. Τα παιδιά κάθησαν γύρω από τον υπολογιστή και μπαίνοντας στη  σελίδα http://www.acropolis-athena.gr/  μπήκαμε μέσα στο μουσείο, όπου ψάχναμε να βρούμε  την θεά Αθηνά σε διάφορες μορφές π.χ σε άγαλμα, πάνω σε αγγείο, σε αέτωμα κτλ. Ένα ένα παιδί σηκώνονταν από τη θέση του και με τη χρήση του Η/Υ κατάφερνε να εντοπίσει την θεά Αθηνά. Στη συνέχεια μπήκαμε και στην παρακάτω εφαρμογή με την οποία τα παιδιά γνώρισαν κάποια επιλεγμένα εκθέματα του μουσείου. 
Την θεωρώ την πιο σημαντική γιατί τα εκθέματα ενός μουσείου και ιδιαίτερα της Ακρόπολης  αποκαλύπτουν την επιρροή που ασκούσαν οι θεοί στην ζωή των αρχαίων Ελλήνων γι αυτό και τους παρίσταναν σε αγάλματα διαφόρων μεγεθών, σε αγγεία, σε αετώματα.Με τα εκθέματα αυτά τα παιδιά κατάλαβαν το σημαντικό ρόλο που κατείχαν οι θεοί στην αρχαιότητα και   συνειδητοποίησαν ότι αποτελεί σημαντικό μέσο πληροφόρησης για την ζωή στην αρχαία Ελλάδα
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δεν καταφέραμε να επισκεφτούμε το  Αρχαιολογικό Μουσείο στο Ρέθυμνο γιατί βρίσκονταν υπό μετακόμιση-ανακαίνιση  και το μουσείο στην Αρχαία Ελεύθερνα εγκαινιάστηκε λίγες μέρες μετά τη λήξη του σχολικού έτους.

Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μυθολογια - Ιστορια
3ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Κρυοβρυσανακη Μαρια
ΤΜΗΜΑ: Ε1, 13 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 μήνες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αναζητηση υλικου στο διαδικτυο και στη βιβλιογραφια: Κρητη-Ρεθυμνο και Βυζαντινη εποχη, ονοματολογια, επαγγελματα, εκπαιδευση, παιχνιδια παιδιων, παιχνιδια αντρων, γαμος, διαζυγιο. Αναζητηση παιχνιδιων- ομοιοτητες-διαφορες με τα σημερινα παιχνιδια - παιξιμο την ταξη και στην αυλη. 
Εμποδια: η πιεση του χρονου λογω της παραλληλης εκπονησης περιβαλλοντικου προγραμματος. Δεν αντιμετωπιστηκε με καποιο τροπο. Δυστυχως δεν ολοκληρωσαμε ολες τις δρασεις που ειχαμε εξαρχης σκεφτει (ψηφιδωτο, αγιογραφια, βυζαντινη μουσικη) που θα ηταν επισης βιωματικα
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ

Στα ίχνη της γραφής
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Πολιτισμος
13ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Κοκκινάκη Ευανθία - Σούκα Μαρίνα
ΤΜΗΜΑ: Δ1, 17 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και στο τυπογραφείο της εφημερίδας "Ρέθεμνος"
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 
Αρχικά έγινε ο καθορισμός των στόχων και η συγκρότηση των ομάδων. Στη συνέχεια εξετάσαμε τις προσπάθειες που κατέβαλε ο άνθρωπος ήδη από τους προϊστορικούς χρόνους , για να μεταδώσει ένα μήνυμα. Ακολούθησε η γέννηση της γραφής σε διάφορα σημεία της γης και η μελέτη των γραφών που επινοήθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο.Παράλληλα έγινε μια προσπάθεια γνωριμίας με τα είδη και τα υλικά της γραφής.Αναλύσαμε την επινόηση του αλφαβήτου,την  εξέλιξη της ελληνικής αλφαβητικής γραφής μέχρι και τα νεότερα χρόνια και την γενικότερη σημασία του αλφαβήτου για την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού. Ασχοληθήκαμε και με τον τρόπο επικοινωνίας των ατόμων με προβλήματα όρασης (αλφάβητο Μράιγ) και προβλήματα ακοής (νοηματική-δακτυλικό αλφάβητο). Ιδιαίτερη αναφορά κάναμε και στις ειδικές μορφές γραφής, όπως στους κρυπτογραφικούς κώδικες, η χρήση των οποίων ήταν ήδη γνωστή από την αρχαιότητα και στον κώδικα Μορς. Επίσης αναλύσαμε και τα σύγχρονα συστήματα γραφής (μουσική σημειογραφία, γραφή των μαθηματικών, της φυσικής, της χημείας), τα εικονογράμματα και τα ιδεογράμματα που διευκολύνουν την επικοινωνία των ανθρώπων διαφορετικών εθνικοτήτων. Κατασκευάσαμε ομοιώματα βραχογραφιών και ένα ψηφιδωτό με το λογότυπο του σχολείου μας.Με τη χρήση του πηλού φτιάξαμε τους δικούς μας σφραγιδόλιθους σε δατυλίδια και μενταγιόν, ένα σχετικό αντίγραφο του δίσκου της Φαιστού και ιδεογράμματα με θέμα την ελιά .Δημιουργήσαμε το δικό μας εικονοαλφάβητο και στη συνέχεια αντιγράψαμε το ιερογλυφικό αλφάβητο , το οποίο το χρησιμοποιήσαμε για να γράψουμε τα ονόματά μας σε "δέλτος". Φτιάξαμε την αρχαία ταυτότητά μας, γράψαμε μονοκοντυλιά φράσεις και ονόματα και στολίσαμε πρωτογράμμματα, σαν να ήμασταν καλλιγράφοι στα Βυζαντινά χρόνια. Τέλος γνωρίσαμε τα σύγχρονα συστήματα γραφής και εικονογράμματα - ιδεογράμματα της καθημερινής μας ζωής και προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε στη νοηματική και στη γραφή Μπράιγ. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η ξενάγησή μας στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και στη συνέχεια στο τυπογραφείο της Εφημερίδας ¨Ρέθεμνος". Την επίσκεψή μας αυτή την θεωρώ την πιο σημαντική, γιατί δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να κατανοήσουν μέσα από ένα ευχάριστο διδακτικό περίπατο ένα μεγάλο κομμάτι της εξέλιξης της γραφής.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δε συναντήσαμε προβλήματα κατά την υλοποίηση του προγράμματος. Τα παιδιά συμμετείχαν εξαιρετικά πρόθυμα και με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στην πορεία φάνηκε ότι θέλαμε περισσότερο χρόνο για να αναλύσουμε περισσότερες πτυχές του θέματος.

Μινωική Κρήτη
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μυθολογια - Ιστορια
15ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Λαζάνη  Αναστασία  -  Τζεδάκη  Ευφροσύνη
ΤΜΗΜΑ: Γ1 - Γ2, 45 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Ξενάγηση  στον  αρχαιολογικό  χώρο  της  Κνωσού
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Επαφή  με  τον  Μινωικό  πολιτισμό  μέσω  των  μαθημάτων  του  σχολικού  βιβλίου - προβολών  -  φωτογραφικού  υλικού - Κατασκευή με  πηλό του δίσκου  της Φαιστού) - Κατασκευή σε  χαρτόνι  φιγούρας Μινωίτη  και  Μινωίτισσας  και φωτογράφιση  των  παιδιών πίσω από αυτές. 

Αρχαιολογικοί χώροι και Ιστορικοί τόποι του Ν. Ρεθύμνης και της Ελλάδας
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μουσεια-Αρχαιολογικοι χωροι-Μνημεια
1ο Δ.Σ. Ανωγείων: Δραμουντάνη Ζαφειρένια
ΤΜΗΜΑ: Στ' τάξη, 25 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
στην Ευέλικτη ζώνη
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Υλικό από το ΚΠΕ Ανωγείων και το διαδίκτυο 
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ:  ΚΠΕ Ανωγείων 
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Παραδοσιακός οικισμός Γαράζου, Ιστορικός Ναός Αγίου Ιωάννη στα Ανώγεια, Επίσκεψη στην Ακρόπολη Αθηνών και στο Μουσείο Ακρόπολης, Επίσκεψη στις Μυκήνες, Επίσκεψη στην Επίδαυρο και στον Τάφο του Αγαμέμνωνα
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χωρισμός σε ομάδες. Συζήτηση, ανακάλυψη προϋπάρχουσας γνώσης.
Έρευνα και συλλογή πληροφοριών από βιβλία και διαδίκτυο.
Επίσκεψη στο Κέντρο Αρχαιολογικής Πληροφόρησης Ανωγείων.
Παρουσίαση με power point. Επίσκεψη στο ΚΠΕ Ανωγείων, στη Ζώμυνθο και στη σπηλιά του Δία.
Επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.
Επίσκεψη στην Ακρόπολη-στην Επίδαυρο-στις Μυκήνες. 
ΕΜΠΟΔΙΑ: Η εκδρομή Ακρόπολη-Επίδαυρο-Μυκήνες που γίνεται μετά την λήξη του σχολικού έτους. 
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ: Βιντεοπαρουσίαση

Ο μινωικος πολιτισμος
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μυθολογια - Ιστορια
Δ.Σ. Σισων: Κατερίνα Γκουτζιαμάνη
ΤΜΗΜΑ: Γ-Δ, 9 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Μία επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αφορμή για την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος αποτέλεσε το μάθημα της Ιστορίας της Γ΄τάξης. Οι μαθητές φάνηκε να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε ο,τι αφορούσε τη μυθολογία και έτσι αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε με τους μύθους που αφορούσαν την Κρήτη. Ο πρώτος μύθος στον οποίο αναφερθήκαμε ήταν ο μύθος της γέννησης του Δία. Διαβάσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και είδαμε εικόνες από το Δικταίο  αλλά και το Ιδαίο Άντρο. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τους μαθητές να αναζητήσουν πληροφορίες για τον Δία και πώς σχετίζεται με τον βασιλιά Μίνωα. Κάποιοι από τους μαθητές μας έφεραν πληροφορίες για το μύθο που θέλει τον Μίνωα γιο του Δία. Ο επόμενος μύθος με τον οποίο ασχοληθήκαμε δεν ήταν άλλος απ΄αυτόν του Μινώταυρου. Αφού συζητήσαμε εκτενώς, φτιάξαμε λαβύρινθους τους οποίους αντάλλασσαν μεταξύ τους οι μαθητές και προσπαθούσαν να βρουν την έξοδο όσο πιο σύντομα μπορούσαν. Σειρά πήρε ο μύθος του  Δαίδαλου και του Ικάρου. Αφού συζητήσαμε, διαβάσαμε πληροφορίες και είδαμε εικόνες από το διαδίκτυο για τον συγκεκριμένο μύθο, τον δραματοποιήσαμε μέσα στην τάξη. Εδώ έγινε η πρώτη αναφορά στο ανάκτορο της Κνωσού και είδαμε διάφορες εικόνες. Ο χάλκινος γίγαντας Τάλως ήταν  ο επόμενος μύθος στον οποίο αναφερθήκαμε και φυσικά δραματοποιήσαμε με μεγάλο ενθουσιασμό. 
Μετά την αναφορά στους μύθους ασχοληθήκαμε γενικότερα με την Μινωική Κρήτη. Μιλήσαμε για την καθημερινή ζωή, τα ρούχα, τα φαγητά αλλά και τα παιχνίδια των Μινωιτών. Από τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά των Μινωιτών επιλέχθηκε το κυνηγητό το οποίο και παίξαμε στο μάθημα της Γυμναστικής. 
Το ενδιαφέρον μας στη συνέχεια επικεντρώθηκε στο ανάκτορο της Κνωσού. Εφόσον δεν μπορούσαμε να το επισκεφθούμε, κάναμε εκτενείς αναζητήσεις στο διαδίκτυο και περιηγηθήκαμε στους χώρους του. 
Έπειτα, αφού αναφερθήκαμε στην θρησκεία των Μινωιτών και ζωγραφίσαμε τη Μεγάλη Μητέρα, διπλούς πέλεκυς και κέρατα ταύρου ασχοληθήκαμε με τη γραφή. Δημιουργήσαμε προτάσεις στην ιερογλυφική γραφή και ζωγραφίσαμε το δίσκο της Φαιστού.
Η ενότητα που πραγματικά κέντρισε το ενδιαφέρον των μαθητών δεν ήταν άλλη από την τέχνη του Μινωικού πολιτισμού. Φτιάξαμε και διακοσμήσαμε με διάφορα θέματα πήλινα αγγεία, ζωγραφίσαμε και σχεδιάσαμε τοιχογραφίες, δημιουργήσαμε τις σφραγίδες τις οποίες χρησιμοποιούσαν για να υπογράφουν.
Τέλος, με την αναφορά στην καταστροφή του Μινωικού πολιτισμού είδαμε αρκετά βίντεο με εκρήξεις ηφαιστείων και παλιρροϊκών κυμάτων καθώς η σύλληψη αυτού του γεγονότος ήταν δύσκολη για τους μικρούς μαθητές.
Η επίσκεψή μας στο Αρχαιολογικό Μουσείο ήρθε να επισφραγίσει όλα αυτά που γνωρίσαμε μέσα στην τάξη. Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τα εκθέματα. Τις διάφορες επιπρόσθετες ερωτήσεις τους κάλυψε η ξεναγός ή οποία πραγματικά πολιορκήθηκε από ερωτήσεις παντός είδους.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο φάνηκε να εντυπωσιάζει ιδιαίτερα τους μαθητές καθώς αντίκρισαν όλα αυτά στα οποία είχαμε αναφερθεί και μέχρι τότε έβλεπαν μόνο σε εικόνες.
Κατά τη γνώμη μου η επίσκεψη αυτή βοήθησε τα παιδιά όχι μόνο να κατανοήσουν τη σημασία του Μινωικού πολιτισμού και να έρθουν σε επαφή με την πολιτιστική τους κληρονομιά αλλά και να ξεδιαλύνουν μέσα τους το πραγματικό από το μυθικό. 
ΕΜΠΟΔΙΑ: Δυστυχώς δεν καταφέραμε να επισκεφτούμε και τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού. 

Αρχαιολογικά μνημεία και ο χρόνος πάνω τους
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Μουσεια-Αρχαιολογικοι χωροι-Μνημεια
Δ.Σ. Σταυρωμένου: Σκιαδώτη Χριστίνα- Ιουλία, Μιχαλοπούλου Μαρία- Ραφαέλα
ΤΜΗΜΑ: Δ2, 12 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Πραγματοποιήσαμε μια επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού στον οποίο και περιηγηθήκαμε με τη βοήθεια ξεναγού - αρχαιολόγου. 
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 
Γνωρίσαμε τον ναό του Παρθενώνα στην Ακρόπολη και άλλους σημαντικούς ναούς, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα αλλά και στην Ασία και την Αφρική, καθώς και μύθους που συνδέονταν με τον εκάστοτε χώρο, όχι μόνο για τον τρόπο κτισίματός τους ως οικοδομήματα αλλά και για τις λατρευτικές τελετές που λάμβαναν χώρα. Τέλος, σταθήκαμε στις επιρροές που έχουν πάνω στα αρχαία ευρήματα και τους πολιτισμούς οι φυσικές καταστροφές, οι πόλεμοι, οι κλοπές, η μόλυνση του περιβάλλοντος κατά την πάροδο των χρόνων.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Δυο ήταν οι σημαντικότερες. Πρώτη αυτή που σχετίζεται με τον μινωικό πολιτισμό. Γνωρίσαμε την ιστορία και τους μύθους γύρω από αυτόν με πλούσιο φωτογραφικό υλικό και επισκεφτήκαμε τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού. Η δευτερη ήταν η ενασχόληση με τους ναούς στην Ακρόπολη των Αθηνών όπου οι μαθητές γνώρισαν τις βασικές πληροφορίες κτισίματός τους, μύθους που σχετίζονται με αυτούς, πραγματοποίησαν ψηφιακές ξεναγήσεις και κατασκεύασαν τον ναό του Παρθενώνα από πηλό.
Θεωρήθηκαν ως οι πιο σημαντικές γιατί η πρώτη αφορά στην ιστορία του τόπου τους και η δεύτερη όχι τόσο για τη μεγαλοπρέπεια του κατασκευάσματος αλλά για να τονιστεί στους μαθητές ότι η πρόοδος ανθίζει μόνο σε περιόδους ειρήνης, περνώντας έτσι και κοινωνικά μηνύματα.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Υπήρξε πίεση χρόνου εξαιτίας της υπέρογκης ύλης που υπαγορεύεται από το αναλυτικό πρόγραμμα.