Οριζόντιο μενού - MEGA

Σάββατο 9 Ιουλίου 2016

Προγράμματα Αγωγής Υγείας 2015-2016 στη θεματική: Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία


Αν και διαφορετικοί υπάρχουν τόσα άλλα πράγματα που μας ενώνουν
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
1o Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Παπαδάκη Μαρίνα, Παπακώστα Αλίκη
ΤΜΗΜΑ: 2ο Ολοήμερο τμήμα, 18 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Ολοήμερο, μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:  "Ο Τρυφερούλης Μικροφτερούλης", "Ο 'Ελμερ", "Το χαρούμενο λιβάδι","Δώσε την αγάπη, όπως ένα μήλο"
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Με τον Σύλλογο ΑΜΕΑ Ρεθύμνου, Με το ειδικό νηπιαγωγείο Ρεθύμνου
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Επίσκεψη στο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Με αφόρμηση παραμύθια σχετικά με τη διαφορετικότητα σε διάφορους τομείς ακολουθούσε συζήτηση και προβληματισμός. Δραματοποίηση,παιχνίδια ενσυναίσθησης, ζωγραφική,παρατήρηση,επαφή και εμπλοκή και κοινές δραστηριότητες με άτομα με ειδικές ανάγκες,συνέντευξη
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η παρουσία της εκπαιδευτικού με απώλεια όρασης μέσα στην τάξη γιατί τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με ένα άτομο με ειδικές ανάγκες. Οργανώσαμε ερωτήσεις που θα της απευθύναμε, αφηγήθηκε μια ιστορία και πως απέκτησε την αναπηρία της, τα παιδιά της έκαναν ερωτήσεις και τους ανάλυσε πως είναι η καθημερινότητά της και πώς να είναι λειτουργική (τους έδωσε παραδείγματα). Μέθοδος Braille. Τους εξήγησε πώς λειτουργεί. Μάθανε να γράφουν τη λέξη αγάπη με τη συγκεκριμένη μέθοδο.


Ένα σχολείο για όλα τα παιδιά
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
4ο Νηπιαγωγείο Ατσιπόπουλου - Ειρήνη Δαλαδήμου
ΤΜΗΜΑ: Κλασικό τμήμα - 14 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο, μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων, φίλων παιδιών με αυτισμό Ρεθύμνου. Υπεύθυνη Νηπιαγωγείου από τη Μπάνια - Λούκα (Βοσνία - Ερζεγοβίνη), που είχαμε επικοινωνία.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1ος Μήνας: Μοναδικότητα κάθε παιδιού.
- Φτιάχνουμε τις δικές μας ταυτότητες. Ζυγιστήκαμε και μετρηθήκαμε στο ύψος και κατόπιν φτιάξαμε τις δικές μας ταυτότητες. Σε κάθε ταυτότητα υπήρχε η ηλικία, το ύψος, το βάρος, το χρώμα ματιών, το χρώμα μαλλιών, το δακτυλικό αποτύπωμα και η φωτογραφία. Τα παιδιά πήραν τις ταυτότητες στο σπίτι τους.
- Στα πλαίσια της κοινωνικοποίησης του σχολείου μας με άλλα σχολεία, έχει αρχίσει επικοινωνία με ένα Νηπιαγωγείο στην πόλη Μπάνια Λούκα στη Βοσνία – Ερζεγοβίνη. Τα παιδιά λόγω των γιορτών αντάλλαξαν ευχές με κάρτες Χριστουγεννιάτικες και φωτογραφίες. Επεξεργαστήκαμε όλα αυτά που μας έστειλαν, παρατηρήσαμε ότι οι ευχές ήταν γραμμένες σε άλλη γλώσσα από τη δική μας και δεν καταλάβαμε τι έγραφαν αλλά υποθέσαμε τι μπορεί να γράφουν. Σκέφτηκαν, επίσης, ότι ούτε τα παιδιά στη Μπάνια Λούκα θα καταλάβαιναν τι γράφαμε γιατί δεν γνωρίζουν ελληνικά. Παρατηρήσαμε τις φωτογραφίες και διαπιστώσαμε ότι το σχολείο εκεί δεν μοιάζει με το δικό μας (δεν υπάρχει τίποτα στους τοίχους και τα έπιπλα είναι λιγοστά), τα παιδιά όμως είναι χαρούμενα και γελαστά. Κάποια παιδιά διαπίστωσαν ότι όλα τα παιδιά περνούν καλά στο σχολείο και έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα με τα δικά μας. Ενθουσιάστηκαν, επίσης, με αυτή τη μορφή επικοινωνίας και εκφράσανε την επιθυμία να ξαναστείλουμε πράγματα και να μάθουμε περισσότερα για αυτά τα παιδιά.
- Δημιουργήσαμε τη γωνιά του «Πρωταγωνιστή της Εβδομάδας». Κάθε εβδομάδα και διαφορετικό παιδί από την ολομέλεια θα παρουσιάζει τον εαυτό του φέρνοντας στο σχολείο αγαπημένα παιχνίδια, φαγητά, ζώα, πράγματα, πρόσωπα. Στο τέλος της εβδομάδας, θα ορίζεται το νέο μέλος – πρωταγωνιστής και το προηγούμενο μέλος θα φοράει την κορώνα του πρωταγωνιστή και θα παίρνει και βραβείο.
2ος Μήνας: Δικαιώματα του παιδιού
- Γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας. Δείχνουμε στα παιδιά εικόνες από το βιβλίο της UNISEF και τα καλούμε να τις παρατηρήσουν και να τις περιγράψουν. Συζητάμε για τα εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο που ζουν διαφορετική ζωή από τη δική τους, μιλάνε διαφορετικές γλώσσες, έχουν διαφορετική εμφάνιση, αλλά οι ανάγκες και οι ελπίδες τους είναι ίδιες με τις δικές τους. Τα παιδιά αναγνωρίζουν τις εικόνες και λένε τις απόψεις τους σχετικά με τα δικαιώματά τους.
- Δικαίωμα στην ειρήνη. Ανάγνωση και επεξεργασία του ποιήματος του Γιάννη Ρίτσου, «ειρήνη». Πρόκειται για ένα απόσπασμα από το ομώνυμο ποίημα που υπάρχει στο βιβλίο του Γιάννη Ρίτσου, Ποιήματα 1941-1958.
Το ποίημα είναι γραμμένο σε χαρτί του μέτρου. Το διαβάζουμε στα παιδιά και τους δείχνουμε και φωτογραφία του ποιητή. Δίνουμε πληροφορίες για τον ποιητή και εξηγούμε στα παιδιά τις άγνωστες λέξεις του ποιήματος. Τα ενθαρρύνουμε να το απομνημονεύσουν και να το απαγγείλουν.
- Αναπαραγωγή βίντεο από την εκπαιδευτική τηλεόραση της ΕΡΤ σχετικά με τη διαφορετικότητα (τα κυκλικά σχήματα δεν αποδέχονται το τρίγωνο στην παρέα τους γιατί είναι διαφορετικό).
- Ανάγνωση και επεξεργασία του ποιήματος του Γιάννη Ρίτσου «Αν όλα τα παιδιά της γης». Ζωγραφίζουμε ότι μας έκανε εντύπωση από το ποίημα. Αναπαριστούμε τον κύκλο με τα παιδιά φτιάχνοντας το δικό μας κύκλο με ανθρωπάκια. Ομαδική εργασία που έχει σχέση με το ποίημα: σε χαρτί του μέτρου τα παιδιά γράφουν το ποίημα και φτιάχνουν αποτυπώματα με τα χέρια τους γύρω από το κείμενο.
3ος Μήνας: Αποδοχή της διαφορετικότητας.
- Κανένας άνθρωπος δεν πρέπει να απομονώνεται εξαιτίας κάποιας αναπηρίας.
Τοποθετούμε στο κέντρο της παρεούλας μια αφίσα που δείχνει το αλφάβητο της νοηματικής γλώσσας. Αφήνουμε τα παιδιά να την περιεργαστούν και να πειραματιστούν με τις κινήσεις των χεριών τους. Τους ζητάμε να αναγνωρίσουν κάποια γράμματα και να σκεφτούν την ερμηνεία των εικόνων. Τους εξηγούμε ότι πρόκειται για το αλφάβητο των κωφών, οι οποίοι χειρίζονται τη νοηματική γλώσσα. Δείχνουμε στα παιδιά dvd και παρακολουθούμε τις ειδήσεις στη νοηματική γλώσσα. Τα ενθαρρύνουμε να εκφράσουν τις απορίες και τις εντυπώσεις τους. Ζητάμε από κάθε παιδί να σκεφτεί μια λέξη και να την παρουσιάσει στα υπόλοιπα παιδιά χρησιμοποιώντας τη νοηματική γλώσσα. Τα υπόλοιπα παιδιά μαντεύουν τη λέξη.
- Κανένα παιδί δεν πρέπει να απομονώνεται εξαιτίας κάποιας αναπηρίας. Μιλάμε στα παιδιά για τις αναπηρίες. Κάποια παιδιά γεννιούνται ανάπηρα, κάποια άλλα μένουν ανάπηρα από κάποιο ατύχημα. Τα παιδιά που είναι ανάπηρα έχουν τα ίδια δικαιώματα με τα συνομήλικα τους και δικαιούνται μια κανονική ζωή. Αναφέρουμε στα παιδιά πως οι άνθρωποι που για κάποιο ειδικό λόγο δεν μπορούν να χρησιμοποιούν τα χέρια τους για να ζωγραφίσουν ή να φάνε, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πόδια τους. Αν δεν υπάρχουν πόδια μπορεί να χρησιμοποιήσουν το στόμα τους.
Τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να σκεφτούν και άλλους τρόπους γραφής, για παράδειγμα πρότειναν να ζωγραφίσουν με το λαιμό ή τη μασχάλη.
- Επίσκεψη της υπεύθυνης της Μπάνια – Λούκα από τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη στο σχολείο μας στα πλαίσια του προγράμματος που αναλάβαμε στην αρχή της σχολικής χρονιάς σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Η υπεύθυνη μίλησε με τα παιδιά, άκουσε τις ιδέες τους και τους περιέγραψε πως είναι τα νηπιαγωγεία στην Μπάνια – Λούκα. 
Τα παιδιά εκφράσανε την επιθυμία να πάνε κάποια στιγμή στην Μπάνια – Λούκα αλλά και τα παιδάκια από εκεί να έρθουν εδώ να γνωριστούμε.
- Τον Οκτώβριο, την ημέρα αποταμίευσης, υιοθετήσαμε ένα κουμπαρά από το σύλλογο γονέων κηδεμόνων και φίλων ατόμων με αυτισμό του δήμου Ρεθύμνης. Τα παιδιά κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, πρόσφεραν ότι μπορούσαν για τα παιδιά αυτά. Εξηγήσαμε στα παιδιά ότι ο κουμπαράς αυτός θα επιστραφεί το Μάιο και θα πρέπει να γεμίσει με τις δικές τους οικονομίες. Τονίσαμε, ακόμα, στα παιδιά πως θα έρθει μία κυρία από το σύλλογο να παίξει μαζί τους και να τους ενημερώσει για τα παιδιά με αυτισμό.
- Επίσκεψη της εκπροσώπου του συλλόγου γονέων,  κηδεμόνων και φίλων ατόμων με αυτισμό του δήμου Ρεθύμνης. 
Τα παιδιά γνώρισαν το χελωνάκι (λούτρινο) «ο Αυτός» που είχε φέρει μαζί της η κυρία. Ανάπτυξη της ιστορίας του «Αυτού» με τη συνοδεία κιθάρας. Τα παιδιά τραγούδησαν την ιστορία του «Αυτού» και συζήτησαν τις δυσκολίες που είχε. 
Κατόπιν, κατέληξαν σε χρήσιμα συμπεράσματα για τη διαφορετικότητα.
- Επίσκεψη της εκπροσώπου του συλλόγου, για να μοιράσει τα πιστοποιητικά υιοθεσίας του κουμπαρά. Η εκπρόσωπος έσπασε τον κουμπαρά μαζί με τα παιδιά και τα ευχαρίστησε για την πολύτιμη βοήθεια που έδωσαν στα παιδιά με δυσκολία.
Γνωριμία με τον αυτισμό. Μιλάμε για τα παιδιά που βρίσκονται στο αυτιστικό φάσμα και αναφέρουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Δείχνουμε εικόνες και ζητάμε από τα παιδιά να αναγνωρίσουν αυτά τα παιδιά. Τονίζουμε την ανάγκη των αυτιστικών παιδιών για αγάπη, αποδοχή και σεβασμό. Είμαστε όλοι ίσοι και έχουμε τις ίδιες ανάγκες και δικαιώματα.
Επίσκεψη της εκπροσώπου του συλλόγου γονέων,  κηδεμόνων και φίλων ατόμων με αυτισμό του δήμου Ρεθύμνης. 
Τα παιδιά γνώρισαν το χελωνάκι (λούτρινο) «ο Αυτός» που είχε φέρει μαζί της η κυρία. Ανάπτυξη της ιστορίας του «Αυτού» με τη συνοδεία κιθάρας. Τα παιδιά τραγούδησαν την ιστορία του «Αυτού» και συζήτησαν τις δυσκολίες που είχε. Κατόπιν, κατέληξαν σε χρήσιμα συμπεράσματα για τη διαφορετικότητα. Χορέψαμε και τραγουδήσαμε «Αν όλα τα παιδιά της γης» με τη βοήθεια ενός πανιού. Ενώ τραγουδούσαμε επάνω στο πανί είχαμε τοποθετήσει τον «Αυτό» και ενώ τεντώναμε το πανί προσέχαμε να μην πέσει κάτω. 
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
«Η εκπρόσωπος έσπασε τον κουμπαρά μαζί με τα παιδιά και τα ευχαρίστησε για την πολύτιμη βοήθεια που έδωσαν στα παιδιά με δυσκολία». Ήταν η πιο σημαντική δραστηριότητα γιατί συνδύαζε πολλά πράγματα μαζί, τα οποία είχαμε επεξεργαστεί κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Αρχικά, υιοθετήσαμε τον κουμπαρά του συλλόγου που σπάσαμε τελικά το Μάιο και προσφέραμε τα χρήματα στο σύλλογο. Με αυτή τη δραστηριότητα εμπλέξαμε δύο θέματα που ήταν η αποταμίευση αλλά και η προσφορά στα παιδιά με αυτισμό. Επίσης, βιώσαμε μία ξεχωριστή εμπειρία από τη συγκεκριμένη επίσκεψη, καθώς η εκπρόσωπος με μουσικοκινητικά παιχνίδια, αφύπνισε τα παιδιά στο θέμα της διαφορετικότητας. Ακόμη, τα παιδιά γνώρισαν το χελωνάκι "Αυτός" που ήταν διαφορετικό και με την εφαρμογή δραστηριοτήτων, πετύχαμε να το αγαπήσουν και να το δεχτούν στην παρέα τους ως τον πιο "ξεχωριστό".
Δεν υπήρχαν προβλήματα κατα τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.


Ανθρώπινα Δικαιώματα - Δημοκρατία
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
Νηπιαγωγείο Μισιρίων - Τουτουντζιδάκη Αργυρή, Αντωνοπούλου Ελένη, Εικοσπεντάκη Αριστέα, Σαριδάκη Σοφία, Λουκάκη Κρυστάλλη, Μαντά Στυλιανή
ΤΜΗΜΑ: 3 τμηματα, 50 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Βασικό Ωρολόγιο, μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Βιβλία: Τενεκεδούπολη, Ειρήνη του Αριστοφάνη, Η κυρά Δημοκρατία. 
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο στα πλαίσια των πρακτικών ασκήσεων
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Διεξαγωγή εκλογών (Κατασκευή Ταυτοτήτων, δελτίων, κάλπης). 
Κουκλοθέατρο με κατασκευή κούκλας από ανακυκλώσιμα υλικά. 
Ομαδική κατασκευή της πύλης του Πολυτεχνείου. 
Εκμάθηση τραγουδιών σχετικών με το Πολυτεχνείο.  
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η διεξαγωγή εκλογών στις τάξεις είναι η σημαντικότερη δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Τα παιδιά αφού μιλήσαμε για την αναγκαιότητα εκλογής εκπροσώπων της τάξης, αποφάσισαν να προχωρήσουν στη διεξαγωγή εκλογών. Οι υποψήφιοι έκαναν τις προγραμματικές τους δηλώσεις και τα παιδιά αφού κατασκεύασαν τις ατομικές τους ταυτότητες, τα δελτία και τα παραβάν, ψήφισαν τον καταλληλότερο για "αρχηγό". Όταν ανοίχτηκαν οι κάλπες κατέγραψαν σε πίνακα διπλής εισόδου τα αποτελέσματα και αναδείχτηκε ο εκπρόσωπος της τάξης. Με αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά εξοικειώθηκαν με την έννοια  της Δημοκρατίας, με τις ευθύνες που περικλείει η έννοια του αρχηγού και  κατανόησαν λίγο καλύτερα τη διαδικασία των εκλογών. Μπόρεσαν να αντιληφθούν το σκοπό και τη διαδικασία των εκλογών που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας το προηγούμενο έτος. 
Δεν υπήρξαν εμπόδια κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.


Οι πρόσφυγες κι εμείς
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία (Μετανάστευση - Προσφυγιά - Άσυλο και υγεία)
2ο Νηπιαγωγείο Περάματος: Τζανακάκη Χρυσή, Κουνάλη Ευφροσύνη
ΤΜΗΜΑ: Ολοήμερο τμήμα, 20 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στο Ολοήμερο, μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Ερυθρός Σταυρός
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: σε ανοιχτή εκδήλωση που έγινε στο σχολείο
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την ανάγνωση του βιβλίου "Χάρης και Φάρις" της Γιώτας Αλεξάνδρου. Τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και φάνηκαν να έχουν ακούσει σχετικά στις ειδήσεις ή σε συζητήσεις των μεγάλων. Δουλέψαμε πάνω στο βιβλίο κάνοντας δραστηριότητες γλώσσας και μαθηματικών καθώς και δημιουργίας και έκφρασης (ελεύθερο σχέδιο και θέατρο σκιών).
Σημαντικές δράσεις που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος ήταν η επίσκεψη του Ερυθρού Σταυρού όπου ενημερωθήκαμε για τις πρώτες βοήθειες που παρέχονται σε ανάλογες καταστάσεις και η συλλογή ρούχων και τροφίμων για τους πρόσφυγες της Χίου. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε, ακόμη, στα δικαιώματα των παιδιών, με αντίστοιχες αναφορές και δραστηριότητες. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία αφίσας με φωτογραφικό υλικό από τις διεξαγόμενες δραστηριότητες και την παρουσίαση αυτών στους γονείς μέσω προβολής στον Η.Υ.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δραστηριότητα που πραγματοποιήσαμε ήταν η συγκέντρωση και αποστολή στους πρόσφυγες της Χίου τροφίμων και ειδών ρουχισμού. Τη θεωρήσαμε σημαντική γιατί η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε αυτό το επίκαιρο θέμα εκδηλώθηκε έμπρακτα. Δεν αντιμετωπίσαμε ιδιαίτερο πρόβλημα κατά τη διαδικασία της συλλογής, μόνο μια μικρή καθυστέρηση στην αποστολή του υλικού.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ

Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
Δ.Σ. Αγ. Γαλήνης: Μαρέδη Μαγδαληνή Αργυρώ
Α' και Β', 16 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη, μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αφόρμηση του προγράμματος στάθηκε η παρακολούθηση της ταινίας "Αζούρ και Ασμάρ". Η ταινία πραγματεύεται θέματα, όπως η φιλία, ο χωρισμός και η διαφορετικότητα. Η παρακολούθηση της ταινίας πραγματοποιήθηκε σε 2 ημέρες και στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση σχετική με τα θέματα της ταινίας. Στο μάθημα της γλώσσας διαβάσαμε το κείμενο "Ξ όπως ξιφίας" από το ανθολόγιο της Α' και Β' Δημοτικού. Οι μαθητές ζωγράφισαν σκηνές από το κείμενο και στη συνέχεια δραματοποιήσαμε την ιστορία μέσα στην τάξη. Η δραστηριότητα συνδέθηκε με αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, καθώς οι μαθητές/ριες κλήθηκαν να αναγνωρίσουν και να αποδώσουν τα συναισθήματα και τις εκφράσεις των ηρώων.
Στη συνέχεια, ακούσαμε και τραγουδήσαμε το τραγούδι "Αν όλα τα παιδιά της γης" και τα παιδιά πιασμένα από το χέρι χόρεψαν γύρω από την υδρόγειο σφαίρα. Η δραστηριότητα αυτή ήταν ιδιαίτερα διασκεδαστική για τα παιδιά κια ταυτόχρονα συνέβαλε στο δέσιμο της ομάδας, καθώς κανείς δεν έπρεπε να σπάσει τον κύκλο.
Συνεχίζοντας διαθεματικά και μελετώντας τον "Χρόνο" (Γλώσσα - Μαθηματικά - Μελέτη Περιβάλλοντος) κόλλησα σε μία γωνία της τάξης τους μήνες του χρόνου. Έπειτα, κάλεσα τους μαθητές να γράψουν το όνομά τους στο μήνα των γενεθλίων τους. Οι μαθητές έψαχναν να βρουν και άλλους μαθητές που είχαν κοινό γενέθλιο μήνα και έδειχναν ενθουσιασμό ανακαλύπτοντας ομοιότητες μεταξύ τους.
Διαβάσαμε το κείμενο "Η Αλφαβήτα δίχως ρο" από το Ανθολόγιο και αφού έγινε η επεξεργασία του κειμένου οι μαθητές εικονογράφησαν σκηνές από το κείμενο εν είδει κόμιξ. Έπειτα, αλληλογράφησαν με τους μαθητές της Α' και Β' τάξης του Δ.Σ. Απλαδιανών μέσω e - mail και fax. Πραγματοποίησαν ερωτήσεις γνωριμίας και ασκήθηκαν σε δεξιότητες επικοινωνίας και διατήρησης της συζήτησης.
Παρακολουθήσαμε μία εικονογραφημένη ιστορία, από τους μύθους του Αισώπου, "Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας". Έτσι, έγινε η εισαγωγή των μαθητών στο θέμα της τελικής μια εορτής. Ο μύθος δεν ήταν γνωστός στους μαθητές. Στη συνέχεια, επεξεργαστήκαμε διάφορα ζητήματα του μύθου και αναδείξαμε τα βασικά θέματα (την προσπάθεια που αποφέρει καρπούς, την ανία, την αξία της φιλίας και της συνεργασίας). Κάποιοι μαθητές στις επόμενες ημέρες έφεραν κι άλλους μύθους ή τον ίδιο μύθο σε παραμύθι. Τελικά, συζητήσαμε το μύθο και ξεκινήσαμε τη βιωματική επεξεργασίας τους, καθώς εν τέλει το δραματοποιήσαμε στην τελική εορτή του σχολείου! 
Θα ήθελα να αναφέρω πως μία ομάδα μαθητών της Α' τάξης έγραψαν μία ιστορία που πραγματεύεται τη συνεργασία των ηρώων (μίκυ μάους) για την απόκτηση ενός βραβείου. Μου τη παρέδωσαν και την εικονογράφησα στον Η/Υ. Μπορείτε να την βρείτε στο ppt. Η δραστηριότητα αυτή δεν εντάσσεται στις προγραμματισμένες δραστηριότητες του προγράμματος και αποτέλεσε προϊόν εργασίας κάποιων μαθητών.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Ως σημαντικότερη θα αναφέρω την τελική δραστηριότητα, δηλαδή την ενασχόληση και τελική δραματοποίηση του αισώπειου μύθου "Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας". Οι μαθητές αρχικά παρακολούθησαν τον μύθο σε μορφή κινουμένων σχεδίων και έπειτα κλήθηκαν να τον δραματοποιήσουν. Έτσι, ασχοληθήκαμε αρκετά με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, προκειμένου να αναδειχθούν τα ζητήματα που επεξεργάζεται ο μύθος και οι μαθητές , αφού τον κατανοήσουν, να είναι σε θέση να τον δραματοποιήσουν. 
Θεωρώ σημαντική τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, καθώς τα παιδιά αναγνώρισαν βιωματικά τα συναισθήματα, τον χαρακτήρα και τις συμπεριφορές των ηρώων και κλήθηκαν και εν τέλει πραγματοποίησαν με μεγάλη επιτυχία τη δραματοποίηση του μύθου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον που προκάλεσε το γεγονός πως στη διάρκεια των προβών οι μαθητές έδιναν συμβουλές στους συμμαθητές ("Τώρα να είσαι θυμωμένος, γιατί εσύ δουλεύεις κι αυτός τραγουδά", "Γέλα, τώρα, γέλα, κοίτα εμένα" κλπ). Αυτό υποδεικνύει πως οι μαθητές κατάλαβαν τον μύθο και προσπάθησαν να τον αναδείξουν με κινήσεις και εκφράσεις προσώπου.
Δεν παρουσιάστηκαν εμπόδια ή δυσκολίες κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.



ΟΔΥΣΣΕΑΣ: Η Διαδραστική Τηλεδιάσκεψη στην υπηρεσία του Σύγχρονου Σχολείου: Πανανθρώπινες Αξίες
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ/ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ (Π.Ε.)
Δ.Σ. Άδελε: Λάζαρη Δέσποινα,  Καρβούνης Λάμπρος
ΤΜΗΜΑ: Ε2, 23 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 μήνες
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Συνεργασία Με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και με 3 άλλα Δημοτικά Σχολεία: 3ο Δ.Σχ. Κισσάμου Χανίων, Δ. Σχ. Μαυροβουνίου Πέλλας, Δ.Σχ. Βίβλου Νάξου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε μέσα από τέσσερις διαδραστικές τηλεδιασκέψεις. Οι τηλεδιασκέψεις πραγματοποιήθηκαν μέσα από τις σχολικές τάξεις με αξιοποίηση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και του λογισμικού τηλεδιασκέψεων Vidyo στο οποίο προσέφερε τη σύνδεση το Εργαστήριο Δια Βιόυ και εξ Αποστέσεως Εκπαίδευσης (ΕΔΙΒΕΑ) του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης και ο επιστημονικός του υπεύθυνος Καθηγητής Αναστασιάδης Παναγιώτης.
Τα βήματα που ακολουθήθηκαν ήταν τα εξής:
Πριν την πρώτη τηλεδιάσκεψη οι μαθητές κάθε σχολείου συγκέντρωσαν ψηφιακό υλικό για να δομήσουν την παρουσίαση του τόπου τους, του σχολείου τους, της τάξης τους στα άλλα τρία σχολεία.
Κατά την πρώτη τηλεδιάσκεψη οι μαθητές γνωρίστηκαν μεταξύ τους μέσα από τις παρουσιάσεις που ετοίμασαν πριν την 1η τηλεδιάσκεψη και παρακολούθησαν ένα video ευαισθητοπόιησης πάνω στις πανανθρώπινες αξίες. Τέλος αποφάσισαν με ποιο θέμα θα ασχοληθούν.
Ανάμεσα στην πρώτη και δεύτερη τηλεδιάσκεψη συγκέντρωσαν υλικό για τις πανανθρώπινες αξίες.
Στη δεύτερη τηλεδιάσκεψη  παρακολούθησαν τέσσερα ανεξάρτητα video με θέμα τέσσερις Πανανθρώπινες Αξίες και αποφάσισαν με ποιες Αξίες θα ασχοληθούν: Αλληλεγγύη, Αξιοπρέπεια, Ελευθερία, Δικαιοσύνη-Ισότητα. Χωρίστηκαν κάθε τάξη σε τέσσερις ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε την διερεύνηση μια από τις τέσσερις αξίες.
Ανάμεσα στην δεύτερη και τρίτη τηλεδιάσκεψη ασχολήθηκε κάθε ομάδα με το θέμα της (την Αξία της) και ετοίμασαν ένα σενάριο με θέμα την αξία τους. Στο σενάριο αυτό παρουσιαζόταν η αξία τους μέσα από κάποια ιστορία που σχεδίασαν τα παιδιά
Στην τρίτη τηλεδιάσκεψη παρουσίασαν το σενάριό της κάθε ομάδα και το σχεδίασαν σε χαρτί σε μορφή κόμικ με ιστορία που να έχει αρχή μέση και τέλος.
Ανάμεσα στην τρίτη και τέταρτη τηλεδιάσκεψη Υλοποίησαν το σενάριό τους κάθε ομάδα με το λογισμικό cartoon story maker.
Στην τέταρτη τηλεδιάσκεψη  παρουσίασαν όλες οι ομάδες τα σενάριά τους και αντάλλαξαν απόψεις για τις Πανανθρώπινες Αξίες.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του σεναρίου από τους μαθητές. Οι μαθητές αποφάσισαν με ποιο τρόπο θα παρουσιάσουν την Αξία τους μέσα από μια ιστορία. Τη σχεδίασαν, την αποτύπωσαν σε χαρτί με εικονογραφημένη ιστορία και στη συνέχεια την υλοποίησαν μέσα από λογισμικό σε Η/Υ.
Είναι η πιο σημαντική δραστηριότητα διότι οι ίδιοι οι μαθητές εμπλέκονται στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας δραστηριότητας
ΕΜΠΟΔΙΑ: Το πιο σημαντικό εμπόδιο ήταν κάποιες διακοπές στη σύνδεση του διαδικτύου κατά τη διάρκεια των τηλεδιασκέψεων που οφειλόταν στις ταχύτητες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου που μεταβάλλονταν.

Νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
Δ. Σ. Ρουσσοσπιτίου: Σπυριδάκη Άννα, Μυρθιανός Νεκτάριος
ΤΜΗΜΑ: Δ' -ΣΤ', 25 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Περισσότερο από 6 μήνες
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: στην Ευέλικτη ζώνη, μέσω μεθόδων αλληλεπίδρασης (βιωματικά, διερευνητικά)
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: "Πέντε σωματοφύλακες στην κουζίνα μου", "Ο κήπος με τις 11 γάατες", Οδηγός για την Ευέλικτη Ζώνη, "Μικρά μαθήματα ζωής", κ.λ.π
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Το σχολείο μας επισκέφτηκαν φοιτητές από τη σχολή Grand, οι οποίοι μαγείρεψαν μαζί με τους μαθητές μας. Επίσης, μας επισκέφτηκε η μουσειοπαιδαγωγός Βάσω Λίπα, η οποία παρουσίασε τον κύκλο του ψωμιού. Κι ακόμα, ψυχολόγος, η οποία μίλησε στα παιδιά για την ψυχική ανθεκτικότητα και τους κινδύνους εθισμού στο διαδίκτυο. Προπονητές της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Παγκρατίου Αθλήματος παρουσίασαν στα παιδιά το "κάλλιστον της Ολυμπίας". Οικολογικά σχολεία, Αειφόρο σχολείο
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Περίπατοι και πικ νικ στα Καπεδιανά, στον Άγιο Γεώργιο, στον Βρύσινα και στο Φαράγγι των Μύλων. Επίσκεψη στο Caltseto και στο Παγκρήτιο Αθλητικό Στάδιο. Επίσκεψη στα στάδια στη Σοχώρα και στου Γάλλου και συμμετοχή των μαθητών μας σε αθλητικές διοργανώσεις.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ως υγεία ορίζεται η κατάσταση της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας  και όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας (1946). Στο πλαίσιο αυτό κινηθήκαμε, προσπαθώντας να ακουμπήσουμε ό,τι αφορά στη διατήρηση της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής υγείας των μαθητών μας. Οι άξονες πάνω στους οποίους κινηθήκαμε ήταν οι παρακάτω:
α. διατροφή. Ασχοληθήκαμε με θέματα που αφορούν στην υγιεινή διατροφή και σε σωστές διατροφικές συνήθειες. Μαγειρέψαμε τα προϊόντα του κήπου μας που είχαν παραχθεί με βιολογική καλλιέργεια. Μας επισκέφτηκαν φοιτητές από τη σχολή Grund και μαγειρέψαμε παραδοσιακές συνταγές. Μιλήσαμε για την αξία του πρωινού. Αξιοποιήσαμε το ελαιόλαδο σε συνταγές και όχι μόνο.
β. αρωματικά φυτά. Συλλέξαμε και αποξηράναμε αρωματικά φυτά από τον κήπο μας και από τον Άγιο Γεώργιο. Βράσαμε και δοκιμάσαμε στο σχολείο, ζεστά και κρύα. Μάθαμε πού χρησιμεύει το καθένα. Αρωματίσαμε ελαιόλαδο με αυτά. Με ελαιόλαδο και βραστάρι φτιάξαμε κηραλοιφή. 
γ. άθληση - άσκηση. Γνωρίσαμε την αξία της άθλησης για τη διατήρηση της υγείας μας. Ήρθαμε σε επαφή με τα ολυμπιακά αθλήματα, σε επίσκεψη που κάναμε στο Παγκρήτιο Στάδιο. Συμμετείχαμε σε σχολικούς αγώνες ποδοσφαίρου και στίβου στα στάδια της Σοχώρας και του Γάλλου.
δ.περίπατοι. Οργανώσαμε περιπάτους, τους οποίους συνδυάσαμε με παιχνίδι, έρευνα πεδίου και πικ νικ στον Άγιο Γεώργιο, στα Καπεδιανά, στον Βρύσινα και στο φαράγγι των Μύλων. 
ε. παιχνίδια. Μιλήσαμε για τα οφέλη των παιχνιδιών στην υγεία μας. "Ανακαλύψαμε" ξεχασμένα παραδοσιακά παιχνίδια (όπως η μπαμπέτα, το ξυλίκι, κ.ά) και έγιναν αγαπημένα μας. Συμμετείχαμε στα Αρκάδια, παρουσιάζοντας ένα από αυτά.
στ. σχολική βία και ζ. ρατσισμός. Ερευνήσαμε τα αίτια, τις συνέπειες και τρόπους αντιμετώπισης των παραπάνω. Φτιάξαμε κουτί όπου τα παιδιά, ανώνυμα, καταγράφανε περιστατικά βίας που έβλεπαν. Οι μαθητές μας από ξένες χώρες μας παρουσίασαν τη χώρα τους, κλείνοντας την παρουσίαση με νόστιμες παραδοσιακές τους συνταγές. Στη γιορτή της λήξης η Δ΄τάξη μαζί με την Γ΄, παρουσιάσαμε χορούς από τις χώρες των μαθητών μας (Τουρκία, Αλβανία, Ιταλία, Αγγλία)αλλά και από τους τόπους καταγωγής των Ελλήνων (Κέρκυρα, Πελοπόννησο, Ήπειρο). Επισκεφτήκαμε τον Σύλλογο "Αγάπη" και προσφέραμε κατασκευές από φυσικά και ανακυκλωμένα υλικά στα άτομα που φιλοξενούνται εκεί.
η. δικαιώματα των παιδιών. Ασχοληθήκαμε εκτενώς με το θέμα. Γράψαμε παραμύθια, συντάξαμε εφημερίδα.
θ. εθελοντισμός. Ασχοληθήκαμε πρώτα θεωρητικά κι έπειτα αναλάβαμε δράση. Συμμετείχαμε στον καθαρισμό και τη δεντροφύτευση του χωριού. Συμμετείχαμε στον καθαρισμό της παραλίας Πλατανιά. Συγκεντρώσαμε τρόφιμα, ρούχα και σχολικά είδη για άπορες οικογένειες του χωριού, για το "Χαμόγελο του παιδιού" και για πρόσφυγες.
ι. ψυχική ανθεκτικότητα, ια. προβλήματα στην εφηβεία, ιβ. φιλία. Συζητώντας κάθε τάξη μόνη της, εντόπισε τα προβλήματα που απασχολούσαν την κάθε ηλικία. Με συζητήσεις προσπαθήσαμε να ρυθμίσουμε τις σχέσεις στην ομάδα. Μας επισκέφτηκε ψυχολόγος, η οποία μίλησε στα παιδιά για την ψυχική ανθεκτικότητα και τον εθισμό στο διαδίκτυο. Ασχοληθήκαμε με θέματα που αφορούν στις διαπροσωπικές σχέσεις, στις σχέσεις με το άλλο φύλο, σχέσεις και προβλήματα μέσα στην οικογένεια, κοινωνικός αποκλεισμός, αντιμετώπιση οικονομικών προβλημάτων, κ.ά.
ιγ.φιλαναγνωσία και ιδ. εικαστική έκφραση. Τα παιδιά παρουσίαζαν στους συμμαθητές τους τα αγαπημένα τους βιβλία. Συμμετείχαμε στον 5ο Μαραθώνιο Ανάγνωσης των εκδόσεων "Μεταίχμιο", με  θέμα βιβλία της Άλκης Ζέη. Διασκευάσαμε τον "Πλούτο" του Αριστοφάνη, τον οποίο παρουσιάσαμε, η Στ΄τάξη μαζί με την Ε΄ , στη γιορτή της λήξης. Παρόμοια, στις εκδηλώσεις για τις εθνικές γιορτές, διασκευάσαμε λογοτεχνικά έργα (για την επέτειο του Πολυτεχνείου τα "Γενέθλια" της Ζωρζ Σαρή, για την 25η Μαρτίου το "Κακό συναπάντημα" του Ιωάννη Κονδυλάκη"). Τα παιδιά έγραψαν αρκετά σενάρια, ποιήματα, παραμύθια, ζωγράφισαν σε διάφορα υλικά, έκαναν αρκετές κατασκευές, ύφαναν, συμμετείχαν σε διάφορες εκδηλώσεις κ.λ.π.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δράση ήταν η συγγραφή παραμυθιών από τη Δ΄ τάξη και η σύνταξη εφημερίδας από τη Στ΄ τάξη, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα  "Τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν τα δικαιώματά τους" της UNICEF. Οι μαθητές της Δ΄ τάξης χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και έγραψαν δύο παραμύθια, τα οποία εικονογράφησαν οι ίδιοι, με θέμα τα δικαιώματα των παιδιών. Οι μαθητές της Στ΄τάξης έφτιαξαν μια εφημερίδα με ποιήματα, μαντινάδες, άρθρα, ζωγραφιές,  άλλοτε ατομικά κι άλλοτε ομαδικά. Ο τίτλος της εφημερίδας ήταν "Παιδιά πρόσφυγες, παιδιά μετανάστες, μα πάνω απ' όλα παιδιά".
Το συγκεκριμένο θέμα ήταν στην επικαιρότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα και μας απασχόλησε όλους. Οι μαθητές μας ευαισθητοποιήθηκαν αρκετά. Δεν έγραψαν μόνο, ούτε αρκέστηκαν στο να ζωγραφίσουν. Συγκέντρωσαν τρόφιμα για το "Χαμόγελο του παιδιού" και για άπορες οικογένειες του χωριού μας. Επίσης, γέμισαν 21 σχολικές τσάντες με τρόφιμα και σχολικά είδη για τα προσφυγόπουλα,καθώς και αρκετές κούτες με ρούχα και παπούτσια,  συμμετέχοντας στις δράσεις που οργάνωσε ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Δεν στάθηκε εφικτό να πραγματοποιήσουμε όλες τις δράσεις που είχαμε προγραμματίσει, π.χ. δε φτιάξαμε σαπούνι, καθώς αρρώστησε σοβαρά η μαμά που θα μας βοηθούσε