ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Πολιτισμός
1o Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Παπαδάκη Μαρίνα, Παπακώστα Αλίκη
ΤΜΗΜΑ: 2ο Ολοήμερο, 18 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: "Έναστρη Νύχτα" Van Gogh, "Αρλεκίνος" Picasso
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Πινακοθήκη Ρεθύμνου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ανάλογα με την επικαιρότητα εμπλέκαμε έναν Ζωγράφο με το έργο του. (π.χ Ο Αρλεκίνος του Πικάσο τις Απόκριες). Μαθαίναμε για τη ζωή του μέσα από βιβλία, βίντεο, φωτογραφίες. Εντοπίζαμε στο χάρτη τη χώρα του. Παρατήρηση του πίνακα. Συζήτηση πάνω σ αυτόν. Ανάλυση χρωμάτων. Μίξη χρωμάτων. Υλικά σχεδίασης και ζωγραφικής. Ζωγραφική και αναπαράσταση του πίνακα. Δραματοποίηση. Βλέπαμε animation συγκεκριμένων πινάκων όπως της "Έναστρης Νύχτας" του Van Gogh, "Το Καρναβάλι" του Miro. Παιχνίδια μνήμης, παρατήρησης, μαθηματικών με τους πίνακες.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δραστηριότητα ήταν η γνωριμία των παιδιών με τη ζωγράφο Φρίντα Καλό. Μάθαμε για τη ζωή της μέσα από φωτογραφίες, τους πίνακές της, τα λόγια της. Συζητήσαμε και προβληματιστήκαμε. Θαυμάσαμε το σθένος της. Παρατηρήσαμε τους πίνακές της, τον τρόπο που χρησιμοποιεί τα χρώματα, τα θέματα που επιλέγει. Αναπαραστήσαμε μια αυτοπροσωπογραφία της κατόπιν επιλογής των παιδιών. Μετά ζωγράφισαν τη Φρίντα με ανάλογο τρόπο. Παίξαμε παιχνίδια μνήμης και παρατήρησης με τους πίνακές της. Ακούσαμε μουσική από το Μεξικό. Ήταν η πιο σημαντική γιατί εμπλέξαμε τα δυο προγράμματα που είχαμε αναλάβει της Τέχνης και της Διαφορετικότητας.Το ενδιαφέρον των παιδιών διατηρήθηκε αμείωτο.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Λαογραφια
1o Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου: Κατσούλη Βίκυ
ΤΜΗΜΑ: 1ο ολοήμερο, 20 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 μήνες
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Έθιμα παιχνιδίσματα στου χρόνου τα γυρίσματα Σοφία Γιαλουράκη
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Πινακοθήκη Ρεθύμνου, ερασιτέχνης ζωγράφος που μας έδειξε τεχνικές ζωγραφικής.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Μύλος του Πρινάρη - Ελαιοτριβείο, Πινακοθήκη Ρεθύμνου
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Δουλέψαμε τους πίνακες με διάφορες δραστηριότητες. Ξεκινήσαμε με το «Ελαιομάζωμα» συνεχίσαμε με τα «Κούλουμα». Έπειτα ασχοληθήκαμε με τον πίνακα «Οι κουλούρες με τα κόκκινα αυγά» και το «Σουβλιστό αρνί» και τελειώσαμε με τον πίνακα του Θεόφιλου «Θέρος, τρύγος, πόλεμος». Ανάλογα με την εποχή μαθαίναμε τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας βιωματικά μέσα από ζωγραφική, τραγούδι, προφορικό λόγο, επισκέψεις, μαθηματικά, εικαστικά, πληροφορική.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η πιο σημαντική δραστηριότητα θεωρώ οτι είναι η επίσκεψή μας στον Μύλο του Πρινάρη οπού είδαν πώς γινόταν παλιά το ελαιομάζωμα και η παρασκευή του λαδιού με την βοήθεια των ζώων. Είδαμε σχετικό βίντεο, παρατήρησαν τον χώρο και τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν τότε οι άνθρωποι. Έπειτα, πήγαμε σε σύγχρονο ελαιοτριβείο στον Λατζιμά όπου είδαμε τα μηχανήματα και πώς γίνεται σήμερα η παραγωγή του λαδιού σε όλα τα στάδια. Στο τέλος μας έδωσαν δώρο ένα μπουκαλάκι από το χρυσάφι της ελληνικής γης και τα παιδιά ξετρελάθηκαν. Έτσι μπόρεσαν να κάνουν την σύγκριση ανάμεσα στην παλιά εποχή και στην νέα που όλα γίνονται πιο ξεκούραστα. Την θεωρώ την πιο σημαντική γιατί ήταν βιωματική.Τα παιδιά το έζησαν, το ευχαριστήθηκαν και το κουβέντιαζαν για αρκετό καιρό μετά.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Πολιτισμός
Νηπιαγωγείο Σκεπαστής: Ψωμά Αικατερίνη
ΤΜΗΜΑ: Κλασσικό, 9 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ: Συνεργασία με κεραμοποιό
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: Επίσκεψη στο χωριό Μαργαρίτες στο εργαστήριο του αγγειοπλάστη κυρίου Γιώργου και στο Λαογραφικό Μουσείο στο χωριό Ορθέ Μυλοποτάμου.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το ερέθισμα δόθηκε από ένα μεγάλο πακέτο από κόκκινο πηλό που έφερε στο Νηπιαγωγείο, μία μαμά ενός παιδιού που είναι από το χωριό Μαργαρίτες. Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν μεγάλο. Συζητήσαμε στην τάξη για το υλικό αυτό και αποφασίσαμε να χωριστούμε σε ομάδες με σκοπό την αναζήτηση και συγκέντρωση πληροφοριακού υλικού.
Οι ομάδες παρουσίασαν τις εργασίες τους στις υπόλοιπες, μετά το τέλος της επεξεργασίας του θέματος που ανέλαβαν.
Ενημερώσαμε τους γονείς των παιδιών για το πρόγραμμα. Έτσι στην αρχή του προγράμματος έφεραν σχετικές πληροφορίες και υλικό μαζί με τα παιδιά τους. Συγκεντρώσαμε από το διαδίκτυο πληροφορίες για το επάγγελμα του κεραμοποιού, τις τεχνικές, τα υλικά, τα μέσα και την ιστορική εξέλιξη της αγγειοπλαστικής τέχνης. Πήραμε πληροφορίες για την χρηστικότητα των αντικειμένων. Σκεύη χρηστικά (για τις καθημερινές ανάγκες του νοικοκυριού),τελετουργικά (για θρησκευτική χρήση),πολυτελή (για δημόσιες συγκεντρώσεις) αποθηκευτικά (όπως οι αμφορείς, τα πιθάρια), προχυτικά (κανάτες)αγγεία πόσης(κύπελλα) διακοσμητικά κ.α. Ταξινομήσαμε τα αγγεία ανάλογα με την χρήση τους
Κατασκευάσαμε με πηλό χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα και τα χρωματίσαμε αφού στέγνωσαν. Δημιουργήσαμε Χριστουγεννιάτικα στολίδια από πηλό για το δέντρο μας και τον στολισμό της τάξης μας.
Επισκεφθήκαμε τον κύριο Γιώργο τον αγγειοπλάστη στο εργαστήριό του στο χωριό Μαργαρίτες. Εκεί τα παιδιά εντυπωσιασμένα ανακάλυψαν την χρήση των διαφόρων αγγείων στα ράφια του εργαστηρίου, ων εργαλείων και υλικών της κεραμικής τέχνης, αλλά και την μαγεία των χρωμάτων πάνω σ’αυτά. Η δημιουργία πάνω στον τροχό ενός αγγείου πανέμορφου από ένα κομμάτι πηλό, ήταν κάτι μαγικό γι’ αυτά να το παρακολουθούν. Εμείς από πριν είχαμε καταγράψει τις ερωτήσεις και απορίες των παιδιών και πήραμε συνέντευξη από τον κεραμοποιό..
Καταγράψαμε τις ομοιότητες και τις διαφορές της καθημερινής ζωής του παρελθόντος με την σύγχρονη εποχή σχετικά με την κεραμική τέχνη και την χρήση των αγγείων.
Επισκεφθήκαμε το λαογραφικό μουσείο του χωριού Ορθέ Μυλ/μου όπου τα παιδιά προσέγγισαν την τέχνη της πηλοπλαστικής μέσα από την επαφή τους με τα μουσειακά αντικείμενα-χρηστικά κεραμικά. Εξέφρασαν αυθόρμητα τα συναισθήματα τους και τις απορίες τους και πήραν συνέντευξη από την υπεύθυνη του μουσείου σχετικά με την εποχή που αναφέρονται τα εκθέματα, ον τρόπο χρήσης τους, πώς ζούσαν οι άνθρωποι εκείνη την εποχή κλπ.
Τα παιδιά έκαναν κολλάζ με άχρηστα υλικά, έγιναν ζωγράφοι αγγείων και έγιναν και συγγραφείς φτιάχνοντας το δικό τους βιβλίο, από φωτογραφίες που βρήκαν στο διαδίκτυο.
Διαβάσαμε σχετικά παραμύθια, ακούσαμε τραγούδια, παίξαμε κουκλοθέατρο.
Η ολοκλήρωση του προγράμματος έγινε με τη δημιουργία έκθεσης των έργων των παιδιών.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Πιο σημαντική θεωρώ την επίσκεψή μας στο εργαστήριο του αγγειοπλάστη του κυρίου Γιώργου, όπου τα παιδιά παρακολούθησαν και βίωσαν την δημιουργία αγγείων αλλά και την μαγεία των χρωμάτων πάνω σ' αυτά.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Εικαστικά
1ο Ειδικό Δ.Σ. Ρεθύμνου: Παστουρματζή Αναστασία
ΤΜΗΜΑ: Μέση και Ανώτερη, 10 παιδιά
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Μπλουζάκια - μαρκαδόροι κατάλληλοι για ζωγραφική στα ρούχα
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ζωγραφική στα μπλουζάκια με ελεύθερη επιλογή θεματολογίας και χρωμάτων από τους μαθητές βάσει των επιθυμιών - ονείρων και σκέψεών τους. Αυτή καθαυτή η στιγμή της αυθόρμητης, βιωματικής δημιουργίας καθώς εξωτερίκευε την αυθεντικότητα των αισθημάτων και τον ψυχισμό των παιδιών αδιαμεσολάβητα.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Εικαστικά
14ο Δ.Σ. Ρεθύμνου: Αικατερίνη Γιαβριδη
ΤΜΗΜΑ: Μεικτή ομάδα, 60 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 μήνες
στο Βασικό Ωρολόγιο
ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ: Έργα Καντινσκυ, Ντα Βιντσι, Μανε
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αρχικά μελετώντας έργα καλλιτεχνών εμπνευστήκαμε έχοντας ποικίλα υλικά στη διάθεσή μας.
Η πρακτική και ο πειραματισμος με τα χρώματα και την αντοχή της κατασκευαστικότητας των έργων - κατασκευών.
Οι μαθητές ανέπτυξαν εξαιρετικές δεξιότητες και απέκτησαν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση. Επίσης μπόρεσαν να εκφραστούν για το πώς νιώθουν έπειτα από κάθε δημιουργία.
Η πρακτική και ο πειραματισμος με τα χρώματα και την αντοχή της κατασκευαστικότητας των έργων - κατασκευών.
Οι μαθητές ανέπτυξαν εξαιρετικές δεξιότητες και απέκτησαν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση. Επίσης μπόρεσαν να εκφραστούν για το πώς νιώθουν έπειτα από κάθε δημιουργία.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Ζημίες από ξένους παράγοντες. Λίγα υλικά. Μικρο ενδιαφέρον από κάποια παιδιά.
Η έκτη τάξη στην έβδομη τέχνη
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Κινηματογραφος - Βιντεο
Δ.Σ. Αποστολων: Ζωσιμιάδη Σβετλάνα
ΤΜΗΜΑ: Στ, 7 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 μήνες
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:
- Επίσκεψη στο δημαρχείο του Δήμου Αμαρίου με σκοπό μία συνέντευξη από το δήμαρχο που αφορούσε στις παραδόσεις και στα έθιμα των ντόπιων κατοίκων της περιοχής για την περίοδο Χριστουγέννων.
- Επίσκεψη σε μία ηλικιωμένη κυρία - κάτοικο του χωριού των Αποστόλων με σκοπό την ξενάγηση στο χώρο της και εξιστόρηση περιπετειών κατά τη δική της σχολική ηλικία.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πραγματοποιήθηκε μία συζήτηση με τους μαθητές κατά τη διδακτική ώρα της ευέλικτης ώρας με σκοπό την εύρεση ενός θέματος κοινού ενδιαφέροντος. Στην πορεία διαχωρίσαμε τα είδη του κινηματογράφου που θα ασχολούμασταν σε ευρωπαϊκό, βουβό και κινούμενα σχέδια. Εργαστήκαμε σε ομάδες στο πρώτο στάδιο των δύο ατόμων όπου η κάθε ομάδα έψαξε να βρει πληροφορίες ιστορικές για το είδος του κινηματογράφου που ανέλαβε. Αφού συγκέντρωσαν το πληροφοριακό και το εποπτικό υλικό, δημιούργησαν αφίσες με εικόνες ανάλογα με το είδος που ασχολήθηκαν.
Σε επόμενο στάδιο, οι μαθητές παρακολούθησαν από δύο ταινίες ανάλογα με τα είδη που ασχοληθήκαμε, όπου βρίσκαμε κοινά στοιχεία με αυτά που συγκέντρωσαν ως πληροφοριακό υλικό οι ίδιοι. Η προβολή πραγματοποιούνταν στην αίθουσα της τάξης μας, καθώς ο χώρος μας διέθετε προβολέα, ηλεκτρονικό υπολογιστή και ίντερνετ.
Πραγματοποιήσαμε δύο επισκέψεις με σκοπό τη δημιουργία μίας μικρής ταινίας που αφορούσε στα έθιμα και την παράδοση των κατοίκων της περιοχής. Η μία αφορούσε στην επίσκεψη του δημαρχείου και η άλλη στην επίσκεψη μιας ηλικιωμένης κυρίας με σκοπό την ξενάγηση και εξιστόρηση εμπειριών από μία άλλη εποχή καθώς και των τοπικών παραδόσεων.
Όλες οι δραστηριότητες θεωρούνται εξίσου σημαντικές καθώς η απήχηση στα παιδιά ήταν έκδηλη και ευχάριστη. Ωστόσο, αν θα μπορούσα να ξεχωρίσω κάποια από όλες θα μπορούσε να είναι η επίσκεψη στο χώρο της ηλικιωμένης κυρίας καθώς τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με ένα πολιτισμό οικείο προς αυτούς και έμαθαν περισσότερες πληροφορίες για τον τόπο τους από μία άλλη οπτική.
Η επίσκεψη που υλοποιήθηκε αρχικά, έγινε ύστερα από επικοινωνία με την κυρία που θα μας υποδεχόταν στο χώρο της, ενημερώσαμε τους γονείς όπου μας υπέγραψαν με υπεύθυνη δήλωση. Προετοιμάσαμε τις ερωτήσεις που θα θέλαμε να υποβάλουμε στην κυρία, την σειρά που θα πραγματοποιούνταν καθώς επίσης ανατέθηκε και ο ρόλος τους λήπτη του βίντεο. Αφού, σχεδιάσαμε το πλάνο μας, προχωρήσαμε όλοι μαζί στο σπίτι της κυρίας,όπου μας υποδέχτηκε, μας απήντησε με ενθουσιασμό στις ερωτήσεις των παιδιών και μας ξενάγησε στο χώρο της.
Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Από όλες τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος πιο σημαντική ήταν η επίσκεψη στο χώρο της κυρίας όπου μας ξενάγησε στο χώρο της και μας εξιστόρησε σχολικές εμπειρίες της δικής της εποχής. Η σημαντικότητα έγκειται στο γεγονός της άμεσης αλληλεπίδρασης των παιδιών με την τρίτη ηλικία και την ξενάγηση σε χώρους οικείους προς τα παιδιά. Επίσης, οι μαθητές έμαθαν την διαδικασία δημιουργίας μικρής ταινίας, την διαδικασία και την πορεία της λήψης συνέντευξης. Επιπρόσθετα, ενισχύθηκε η ομαδο-συνεργατική διάθεση των μαθητών.
ΕΜΠΟΔΙΑ: Εμπόδια και προβλήματα δεν αντιμετωπίστηκαν.Ίσως κάποιο από όσα θα θωρούσαμε άξιο αναφοράς αφορά στο γεγονός του ότι δεν υπήρχε επαγγελματική κάμερα με σκοπό την καλύτερη ανάλυση εικόνας και ήχου.
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ: Βίντεο επίσκεψης
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Θεατρικη παρασταση
Δ. Σ. Πλατάνου: Λουλούδη Γεωργία & Σταυρακάκης Αριστείδης
ΤΜΗΜΑ: Α, Β, Γ, Δ, Ε, Στ, 26 παιδιά
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 μήνες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Δραστηριότητες θεατρικού παιχνιδιού (ασκήσεις χαλάρωσης και απελευθέρωσης, καθρέφτης, γλύπτης, μαγική φράση, ασκήσεις ενίσχυσης του διαφράγματος, κα)
Δημιουργία της θεατρικής παράστασης "Δόνα Τερηδόνα" από τους μαθητές (επιλογή θέματος, ανάθεση ρόλων, σκηνοθεσία, δημιουργία κοστουμιών, δημιουργία σκηνικού, ηθοποιία)
Θεατρική παράσταση
Οι μαθητές αποφάσισαν το θέμα που θα έχει το θεατρικό που θα παίζανε. Θέσαμε τέσσερις σκηνοθέτες, οι οποίοι ανάθεσαν τους ρόλους στους μαθητές και βοηθούσαν καθ όλη τη διάρκεια των προβών στο στήσιμο των ηθοποιών. Οι ενδυματολόγοι επέλεξαν τα ρούχα ή τις στολές που θα φορούσε το κάθε παιδί. Παράλληλα, οι σκηνογράφοι δημιούργησαν τα όμορφα σκηνικά μας. Δόθηκε σενάριο στους μαθητές αλλά είχαν το ελεύθερο να αυτοσχεδιάσουν.
Οι μαθητές ήταν ενθουσιασμένοι με την ιδέα του θεατρικού γιατί δεν είχαν απλά ένα ρόλο που έπρεπε να παίξουν. Είχαν έναν πολύ ενεργό ρόλο σε όλη τη διαδικασία του σχεδιασμού της παράστασης. Ένιωθαν ότι ήταν η "δική τους" θεατρική παράσταση
ΕΜΠΟΔΙΑ: Κανένα. Τα παιδιά είχαν εξαιρετική συνεργασία